سلامت روان

در سمینار کشوری سایکوسوماتیک عنوان شد: کاهش زمینه اضطراب در استان فارس طی ۱۵ سال گذشته/ نقش روانشناسان مراکز خدمات جامع سلامت در ارتقای سلامت روان به کمک طرح تحول نظام بهداشت

 

سمینار دو روزه سایکوسوماتیک، با همکاری انجمن سایکوسوماتیک ایران و به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آغاز به کار کرد.

به گزارش “وب دا” در شیراز، مشاور وزیر بهداشت و رییس انجمن سایکوسوماتیک کشور در آیین آغاز به کار این سمینار، گفت: تاکید سازمان بهداشت جهانی این است که آموزه های فرهنگی و دینی هر منطقه جغرافیایی می تواند در پیشگیری از بروز اختلالات روانی موثر باشد و این آموزه ها می تواند به عنوان راهگشای مسایل روحی و روانی، استفاده شود.

دکتر “احمدعلی نوربالا” افزود: در سازمان بهداشت جهانی، راهنماهای بالینی تنظیم شده است و توصیه شده تا این راهنماها بومی شود که این اقدام صورت گرفت و از سوی اداره سلامت روانی اجتماعی ابلاغ شد؛ در این راهنماهای بالینی تعدادی از بیماری های شایع روانپزشکی مشخص شده است.

او اضافه کرد: در مورد خدمات روان پزشکی جامعه نگر و در منزل، دیدگاه وسیع و خوبی وجود دارد که از سوی وزارت بهداشت و همه دانشگاه ها دنبال می شود، یکی از بحث هایی که باید از سوی دانشگاه ها دنبال شود یک دوره سه ماهه روان پزشکی جامعه نگر است و بر حسب شرایط خاصی جغرافیایی که هر دانشگاه دارد باید در این زمینه ها ارایه شود.

رییس سمینار کشوری سایکوسوماتیک، ادامه داد: نگاه امروز سازمان بهداشت جهانی بر این است که بخش های روان پزشکی به بیمارستان های عمومی آورده شود و امیدواریم جهت دهی به این سمت باشد که بخش های روان پزشکی و روان تنی را در این بیمارستان ها، بیشتر داشته باشیم.

دکتر نوربالا، با اشاره به انجام دو تحقیق در سال های ۷۸ و ۹۳ در زمینه سلامت روان در کشور، بیان کرد: فراز و فرود در استان های مختلف، زیاد بوده است، اما استان فارس از استان هایی است که شرایط بهتری دارد و زمینه های اضطراب در این استان در مقایسه با پانزده سال گذشته کاهش داشته است، اجرای طرح بهار نکو نیز در این زمینه موثر بوده است، همچنین فضای خاص اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهر شیراز هم در آمارهای به دست آمده تاثیرگذار است.

میزان افسردگی و مسایل روحی و روانی در استان فارس کمتر از ۱۰ درصد است

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این آیین، گفت: سایکوسوماتیک به بیماری هایی گفته می شود که ریشه آنها مشکلات روحی و روانی است، اما به شکل بیماری های جسمی بروز می کند، هر زمان که دردهای جسمی ریشه روحی و روانی داشته باشند به نام سایکوسوماتیک شناخته می شوند.

دکتر “محمدهادی ایمانیه”، افزود: بحث بیماری های روانی و بُعد سایکوسوماتیک به یکی از شایع ترین مشکلات قرن بیست و یکم تبدیل شده و بالاترین مصرف دارو در بحث های مرتبط با بیماری های روانی است.

او ادامه داد: بر اساس شنیده ها، در برخی از کشورها تمایل دانشجویان برای رو آوردن به رشته روان پزشکی به دلیل اینکه بازار کار و آینده مطمئن تر و حساب شده تری دارد، رو به افزایش است.

دکتر ایمانیه تاکید کرد: باید پیش از اینکه دیر شود به بحث پیشگیری برسیم و در بحث پیشگیری هم به دلیل اعتقادات و فرهنگی که مردم کشور دارند، باید بتوانیم در دنیا رتبه بالایی داشته باشیم و حتی به مرزهایی برسیم که کشورهای دیگر به آن نرسیده باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در قرن حاضر وجود دارد، سبقت هایی است که افراد در زندگی از همدیگر می گیرند و گاهی اخلاقیات را هم زیر پا می گذارند و دچار مسایل روحی می شوند، بسیاری از اضطراب ها وقتی ریشه یابی می شود مشاهده می کنیم که اضطراب ناشی از نرسیدن به یک رقابتی بوده است که در آن عقب مانده اند.

دقت در انتخاب هدف برای پیشگیری از افسردگی!

دکتر ایمانیه، بیان کرد: بخش دیگری از افسردگی ها ناشی از امید، آرزو و هدف گیری های نابه جا و اشتباهی است که اگر فرد به خوبی توجیه شده باشد و فرهنگ دینی و ملی و اصیل را رعایت کند به این مشکلات مبتلا نمی شود، هر چه بتوانیم در جامعه این مطلب را جا بیاندازیم که خداوند روزی دهنده است، تلاش خود را می کنند که در کنار کار و فعالیت خداوند را به عنوان روزی دهنده در نظر بگیرند؛ کسب ثروت از راه حلال و کار کردن بسیار مورد ستایش قرار گرفته است، قناعت و اکتفا کردن بسیار می تواند در جامعه ای که رقابت های منفی شکل گرفته است، به پیشگیری از اضطراب ها، افسردگی ها مشکلات روحی و روانی کمک کند.

او در ادامه، گفت: بر اساس تحقیقاتی که در کشور انجام شده است، با وجود افزایش آمار افسردگی در کشور اما در استان فارس این آمار در پانزده سال گذشته کاهش داشته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، اضافه کرد: در استان فارس دو کار مهم انجام شده است، نخست بحث ایجاد طرح “بهار نکو” از سوی دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی شیراز که چند سال گذشته آغاز شده است، بهار نکو به معنی آموزش های مهارت زندگی پیش از ازدواج است و زوج ها در کارگاه های آموزشی شرکت می کنند که این طرح در هر شهرستانی که این طرح اجرا شده، آمار طلاق کاهش داشته است.

دکتر ایمانیه، افزود: کار دیگری که در استان فارس به صورت جدی پیگیری و اجرا شد، استقرار روانشناس در مراکز جامع سلامت است، در استان فارس ۷۰ مرکز جامع سلامت راه اندازی شده است و هر مرکز ۵۰ هزار نفر را پوشش می دهند و از سوی پزشکان خانواده و مراقبان سلامت، مواردی که مشکوک به مسایل روحی و روانی باشند به روانشناسان بالینی ارجاع می شوند و در صورت لزوم به روان پزشکان ارجاع داده می شوند.

او، ادامه داد: بر اساس آمارهای به دست آمده میزان افسردگی و مسایل روحی و روانی در استان فارس کمتر از ۱۰ درصد است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، از ساخت بیمارستان اعصاب و روان شیراز در شهر صدرا خبر داد و بر تشکیل مراکز مردم نهاد برای بحث های اجتماعی، همبستگی های اجتماعی و خانوادگی، ترویج فرهنگ دینی و اعتقادی، توجه و اهمیت دادن به خانواده، همسایه، استاد، همسر و فرزند به عنوان راهکارهای پیشگیری از افسردگی و مسایل روحی روانی، تاکید کرد.

او در پایان گفت: در سال گذشته سه هزار مقاله در زمینه تاثیرات روحی و روانی بر جسم انسان ها و سلول های ایمنی، شانس افزایش سرطان ها، تاثیر در بهبود سرطان ها و سایر بیماری ها در دنیا چاپ شده است.

اهمیت توجه به ریشه های روانی اجتماعی بیماری ها

رییس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت، هم در این سمینار گفت: یکی از نکاتی که در بحث بیماری های مزمن باید به آنها توجه بیشتری شود، ریشه های روانی اجتماعی بیماری ها است، افراد از طبقات مختلف اجتماعی و اقتصادی با پیش زمینه های روانی مختلف واکنش آنها در مقابل بیماری ها، متفاوت است.

دکتر “کامران باقری لنکرانی” با بیان اینکه تراکم برخی از بیماری ها در طبقات اجتماعی، متفاوت است؛ توجه به این مساله کمک می کند تا بتوانیم مراقبت جامع تری از بیماران داشته باشیم، افزود: در حال حاضر یکی از کاستی های ما در برخورد با بیماران مزمن این است که ساز و کار در نظر گرفتن این جنبه از بیماری ها را نداریم و این یک ساز و کار بین بخشی است.

او اضافه کرد: باید به این سمت حرکت کنیم که مراقبت از بیماران به ویژه بیماران مزمن را بین بخشی تر انجام دهیم، در این سمینار تلاش می شود تا به این جنبه توجه بیشتری شود؛ آمارها نشان می دهد ۵۰ درصد بیماران مزمن اگر چنین مراقبتی را دریافت کنند هم نشانه های بیماری آنها زودتر درمان می شود و هم درصد وخیم تر شدن بیماری کمتر می شود.

دکتر لنکرانی، در پایان تاکید کرد: این نگاه بین بخشی نیاز دارد که بیشتر از گذشته ترویج شود.

مدیر علمی سمینار کشوری سایکوسوماتیک، گفت: این سمینار با همکاری انجمن علمی روان تنی ایران، انجمن روان پزشکی شاخه فارس و حمایت مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت و مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، طراحی و برگزار می شود.

دکتر “آروین هدایتی” افزود: سایکوسوماتیک رشته جوانی در کشور است و آنچنان که باید شناخته نشده است و بیشتر به ارتباط متقابل ذهن و جسم می پردازد، یک مبحث بین رشته ای است که پل ارتباطی بین رشته روان پزشکی و سایر رشته های تخصصی و فوق تخصصی محسوب می شود.

این متخصص روان پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اضافه کرد: در حال حاضر تعداد فارغ التحصیلان این رشته در کشور کم است و به آرامی این رشته در حال شناخته شدن است، برای اینکه آشنایی بیشتری در استان فارس با این رشته داشته باشیم به ویژه با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز یک دانشگاه قدرتمند در رشته های فوق تخصصی مختلف است و زمینه فعالیت برای استادان مختلف روان پزشکی در کنار سایر متخصصان فراهم است، سعی کردیم با راه اندازی این سمینار اطلاعات بیشتری در مورد رشته سایکوسوماتیک به اطلاع همکاران سایر رشته ها برسانیم.

او با اشاره به حمایت مسوولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از برپایی این سمینار کشوری در شیراز، یادآور شد: گروه های هدف و شرکت کنندگان این سمینار شامل همکاران متخصص روان پزشک، روانشناس، متخصصان رشته های اخلاق پزشکی، اطفال، جراحی و داخلی هستند که دوازده سخنران از شیراز و سایر شهرهای کشور در مورد مباحث سایکوسوماتیک، سخنرانی می کنند.

این سمینار دو روزه امروز ششم اردیبهشت، در مجتمع جهاد دانشگاهی شیراز، آغاز به کار کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا