اخبار

تشریح فعالیت های سامانه HSE شهرداری تهران / ایمنی ، بهداشت و محیط زیستی را یک حق شهروندی بدانیم / خیابان ولیعصر(عج) تهران به اولین خیابان ایمن خاورمیانه تبدیل می شود

در ماده ۷۶ برنامه پنج ساله موضوع های ایمنی و بهداشت و محیط زیستی به عنوان یک حق شهروندی ذکرشده وبراین اساس جلب همکاری سایر نهادها ، کنترل و شناسایی خطرات ، کنترل فعالیت پیمانکاران ، فعالیت های آموزشی و فرهنگ سازی در این حوزه لازم و ضروری است
تشریح فعالیت های سامانه HSE شهرداری تهران / ایمنی ، بهداشت و محیط زیستی را یک حق شهروندی بدانیم / خیابان ولیعصر(عج) تهران به اولین خیابان ایمن خاورمیانه تبدیل می شود

مهندس مجید شرافتی نژاد معاونت سامانه HSE شهرداری تهران در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری HSE درباره  روند شکل گیری و فعالیت سامانه شهرداری تهران گفت : در سال ۱۳۸۷ طبق تدبیردکتر قالیباف شهردارتهران و الگوبرداری که ازکلان شهرهای بزرگ جهان اتفاق افتاد به همراه کارمطالعاتی که در بدنه شهرداری تهران به عنوان کار زیرساختی و پایه گذاری حوزه HSE صورت پذیرفت ، بحث تاثیر نظام مدیریت HSE واستقرار آن در دستیابی به اهداف کلان شهرها برای دستیابی به توسعه پایدار شهری و رسیدن به الگویی تحت عنوان شهرهای پایدار بررسی شد و در این میزان انطباق که طی  یک مقاله ای بررسی شد ، به این نتیجه رسیدیم اگر نظام مدیریت HSE در یک کلان شهر به صورت اصولی و درست مستقر شود ، درحدود ۵۷ درصد از شاخص های توسعه پایدار شهری را پوشش می دهد وبر این اساس خدمات شهری هم هدفی به غیر از این موضوع ندارند
وی افزود : شهرداری ها  سازمان هایی هستند که ذات خدمات آن ها شباهت زیادی در زمینه های حوزه HSE دارد ، خدمات شهری همچون رسیدگی به بهداشت محیط شهری ، فضای سبز ، بحث های ترافیکی ، حمل و نقل عمومی و تاثیراتی که این موارد در حفظ محیط زیست دارد ، بحث هدایت و اصلاح هندسی معابر و نقش آن ها در کاهش ترافیک و تصادفات و همچنین شهرسازی و عمران  همراه با اصول و مبنای ایمنی و تاثیرآن برکاهش ضریب حوادث در سطح شهررا می توان اشاره نمود. بنابراین شهرداری تهران در فعالیت های خود به طورذاتی موضوعات مختلف HSE را داشت که متعاقب این امر شهردار تهران تدبیر کرد تا نظامی را به صورت نظام مدیریتی جامع و یکپارچه در بدنه سازمان طراحی و اجراء کند که بتواند همه منابع ، اهداف و برنامه ها را به صورت سازمان دهی شده و استراتژیک مدیریت کند  . برای تحقق این کار شورای اسلامی شهرتهران  مصوباتی را در دوره های مختلف داشتند که باعث شد تا این اسناد بالادستی به صورت قانون درآید و در نهایت باعث الزام شهرداری تهران به استقرار نظام جامع HSE  شد . بعد از این رخداد ، اقدام دکترقالیباف در ابلاغ یک خط مشی موجب شد تا اهداف کلی آن و بعد از آن در دستور کار قرار گرفت و برمبنای آن خط مشی HSE تشکیل شد و ساختار پیدا کرد .
 ایمنی ، بهداشت و محیط زیست را یک حق شهروندی بدانیم

وی تصریح کرد :  در ادامه این روند شورای عالی HSE در شهرداری تهران به ریاست دکتر قالیباف تشکیل شد ، که معاونین شهردار و اعضای دیگری که در حوزه ایمنی ، بهداشت و محیط زیست در سطح شهرداری تهران فعالیت می کنند در این شورای عالی عضویت حقوقی دارند و به دنبال آن مسئولیت دبیری این شوری به دکترغفاری مدیرعامل شرکت شهرسالم واگذار شد که برای امور اجرایی HSE ذیل این شورا ، سامانه HSE شهرداری تهران هم شکل گرفت و وظایفی را که این سامانه در حال حاضردارد ، از لحاظ شکلی و محتوایی ، در یک شهرکه تنوع فعالیت هایی بسیار گسترده در آن انجام می گیرد برای پیاده سازی موضوع ایمنی ، بهداشت و محیط زیست نیاز مبرمی برای مرزبندی بین فعالیت ها وجود دارد . با توجه به توانمندی ها یی که وجود دارد ، در سه مرحله این کار را انجام می دهیم ،در مرحله  اول استقرار نظام HSE در بدنه شهرداری تهران و پیمان کاران شهرداری تهران است  که در مناطق ۲۲ گانه ادارات ، نظام مدیریت HSE را استقرار دادیم و کارشناسانی هم در آن حوزه ها مشغول به فعالیت هستند و در شرکت ها و سازمان های شهرداری تهران هم طبق اولویت بندی حدود ۲۰ مورد را استقرار داده و یا آماده صدور گواهی نامه نمودیم . بخش دوم فعالیت HSE برای شهروندانی است که در تسهیلات شهرداری تهران حضور دارند واز مکان هایی همچون سرای محلات ، اتوبوسرایی ، اماکن ورزشی و تفریحی که تحت نظرشهرداری است استفاده می کنند . بخش سوم عموم شهروندانی است که در منزل ویا در خیابان در حال تردد و فعالیت هستند و در سطح شهرریسک وارد می کنند که هر چه این بخش ها جلوتر می رود  تنوع وگستردگی کار بیشتر و استقرار نظام HSE سخت تر می شود .

وی تاکید کرد : با تحقق برنامه های سامانه HSE شهرداری تهران می توان این شهر را از لحاظ ایمنی ، بهداشت و محیط زیست به یک شرایط مطلوب رساند ، همان طور که در ماده ۷۶ برنامه پنج ساله  موضوع های ایمنی و بهداشت و محیط زیستی را یک حق شهروندی ذکرشده وبراین اساس جلب همکاری سایر نهادها ، کنترل و شناسایی خطرات ، کنترل فعالیت پیمانکاران ، فعالیت های آموزشی و فرهنگ سازی در این حوزه یک الزام قلمداد شده است و بدنه سازمان ، رسانه ها ، سایرنهادهایی که در حوزه ایمنی و بهداشت و محیط زیست فعالیت  و توانمندی دارند کمک کنند تا بحث آموزش و فرهنگ سازی برای شهروندان با تمام نیرو و انرژی اتفاق بیفتد . کمک کنیم این حقوق شهروندی به مردم داده شود . در نهایت به شهری رسیم که کاهش حوادث داشته باشیم و موارد خطرهای بالا نداشته باشیم .

وی درباره دستاوردهای سامانه HSE بیان کرد : اولین دستاورد این است که  HSE در مدیریت شهری قرار گرفت و در بدنه شهرداری تهران نهادینه شد که بااین حال  بازهم جای کار بیشتری دارد . ، نظام مدیریت HSE را بر اساس مدل مشخصی در ۲۲ منطقه تهران مستقر شد و از لحاظ تولید دانش فنی ، ۳۲ عنوان کتاب در قالب خطوط راهنمای استقرار نظام مدیریتHSE  تولید نمودیم که تاکنون یک چنین بسته فنی در کشوربه صورت جامع وجود نداشت وبابرگزاری دوره های آموزشی بیش از سه هزار گواهینامه برای پرسنل شهرداری تهران در دوره های تخصصی در بخش های مختلف صادر شده است . در سال ۹۴ بیش از ۱۵۰ سمینار آموزشی در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران برگزار کردیم که پیمانکاران و ناظرین پیمانکاران در این سمینارها شرکت نموده و آموزش دیدند . امسال هم همین روند ادامه دارد و هرماه نیزدر حدود ۲۲ سمینار در مناطق ۲۲ گانه در حال برگزاری است و به صورت سریالی آموزش های تخصصی HSE ارائه می شود، در حوزه آموزش و فرهنگ سازی ، آموزش هایی به صورت چهره به چهره برای ۲۸ هزار کارگر در سال گذشته آموزش ارائه و درطی آن موارد ایمنی و HSE برای آنها گفته شد که درسال جاری هم ادامه پیدا کرده  و در جریان است و همکاران حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ کارگر را در روز آموزش می دهند.

 

خیابان ولیعصر(عج) تهران تبدیل به اولین خیابان ایمن خاورمیانه می شود

 
وی به سایر دستاوردها اشاره نمود و یادآورشد . در حوزه اقدامات فرهنگ سازی ، چهارهمایش ملی در سال گذشته برگزار نمودیم که با این روش دستاوردهای فنی برای متخصصین و پژوهشگران HSE طی سخنرانی ، ارائه مقالات و نمایش پوسترها  در اختیار آنها گذاشته شد و در حوزه دانش فنی HSE در هشت محور کار شده که در کشور به صورت ساختاریافته نداشتیم . موضوع HSE کودکان و نوجوانان با همکاری دانشگاه تهران را شروع  وبه یک محتوای خیلی قوی رسیدیم ، موضوع HSE اصناف را با دانشگاه صنعتی شریف اجرایی نمودیم ، موضوع HSE برای سالمندان و معلولین در محیط های شهری را شروع نموده و مطالعات پژوهشی و اجرایی آن را با دانشگاه علوم تحقیقات به نتیجه رساندیم ، موضوع HSE برای اماکن فرهنگی ، مذهبی ، ورزشی راطی یک کار مطالعاتی انجام دادیم که این موارد مقایسه با بهترین الگوی های عملکردی در سطح دنیا بوده است ، بررسی وضعیت موجود ، بررسی  قوانین و الزاماتی که در کشور داشتیم ،  چالش ها و پتانسیل ها ، همه موارد را مطابقت داده وطرح ریزی کردیم ، الگوهای توسعه بومی و مدل های مدیریتی  طراحی کرده و به صورت بومی بسته هایی طراحی کردیم که در شهر قابل اجراء باشد ، که  در خیلی از مکان ها در حال حاضر شروع شده است .

وی ادامه داد : چهارمحور هم اکنون در دست مطالعات داریم ، یکی بحث  HSE در حمل و نقل و ترافیک ، که روی خیابان ولیعصر تهران در حال کار هستیم که براساس آن از میدان راه آهن تا میدان تجریش به عنوان اولین خیابان ایمن خاورمیانه تبدیل خواهدشد که با همکاری دانشگاه صنعتی شریف این کار در حال انجام است . بحث HSE در بیمارستان ها و مراکز درمانی به صورت گسترده  با همکاری دانشگاه علوم تحقیقات به صورت نمونه آماری انجام می گیرد . در حوزه مراکز تجاری کلیه فروشگاه های شهروند شهرداری تهران را بازدیدهای شناسایی خطر و ارزیابی ریسک انجام دادیم . بحث دیگر HSE آسیب های اجتماعی است . دستاورد خوبی که داشتیم در حوزه پیمانکاران بوده ، پیمانکاران شهرداری تهران از لحاظ شاخص های ۳۱ گانه ای که داشتیم ، و این ها را مرتب مورد پایش قرار می دادیم ، در طول یک سال سی و شش درصد بهبود وضعیت داشتیم . بیش از بیست هزار بازرسی در طول سال ۹۴ انجام شده است . امسال هم این روند ادامه دارد .
مهندس شرافتی نژاد خاطرنشان کرد : تمام تلاش  این سامانه بر این اساس است تا زمینه های محتلف HSE در حوزه شهری به خوبی صورت پیاده سازی شود که در این مسیر مشکلات زیادی  وجود داشته و دارد  ، از این جا به بعد هم کار ساده ای در پیش نیست ، هر چقدر هم جلوتر می رویم ، با فاکتورهای جدیدتر و پیچیده تری برخورد می کنیم ، هنوز پایگاه داده مشخصی از حوادث شهر نداریم که برمبنای آن تحلیل مدیریت ریسک را انجام دهیم و این امردر توان شهرداری تهران نیست که به تنهایی انجام دهد ، بقیه سازمان ها و نهادها هم باید پای کار بیایند .  مسائل فنی بسیار زیاد دیگری است که نیازمند این است کار جلوتر برود ، دست یاری ما به سمت همه متخصصین HSE ، بلند است که استمداد می طلبیم ، متخصصین بیایند ، از تخصص ، تجربه و ایده های جذابی که دارند استفاده کنیم که در نهایت این خدمات را به شهروندان ارائه  دهیم .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا