اخبارحق سلامتحقوق بیمارانمقالات

۶ تا ٩ میلیون نفر بیمه درمانی ندارند / پرداختی مردم در حوزه سلامت، بیش از ۵٠ درصد

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: ۶ تا ٩ میلیون نفر بیمه درمانی ندارند و پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت بیش از ۵٠ درصد است.

محمدمهدی ناصحی در نشست خبری ویدیو کنفرانسی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

برای پوشش جمعیتی که بیمه ندارند، چه اقداماتی انجام شده است؟

هر فردی که در کشور زندگی می‌کند، باید تحت پوشش بیمه باشد. ما تلاش کردیم بیمه رایگان را در مناطق کم برخوردار و محروم فعال کنیم و در منطقه ١٢ تهران، کرمان و مازندران در این زمینه اقداماتی را شروع کرده‌ایم. در این مناطق پزشک هر فرد را مشخص کرده‌ایم تا بیمار به آن پزشک مراجعه کند و بیمارستان‌هایی هم برای ارجاع در نظر گرفته‌ایم. در سطح پزشک هزینه رایگان و در خدمات ارجاعی ۵ تا ١٠ درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم.

پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت چقدر است؟

از میانگین جهانی وضعیت بهتری در ارائه خدمات داریم. در پوشش هزینه‌ای، پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت، بیش از ۵٠ درصد است. در تلاش هستیم تا با تاکید رهبر انقلاب، رئیس جمهور و وزیر بهداشت میزان پرداختی از جیب مردم را کم کنیم.

در سال ١۴٠٠ اعتبار ما نزدیک به ٣٠ هزار میلیارد تومان بوده است و در بحث بیماران خاص و صعب العلاج، تقریبا همه هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم. ما به التفاوت تعرفه بخش خصوصی و دولتی به بیماران فشار می‌آورد.

وضعیت پرداختی بیمه سلامت به پزشکان، داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها چگونه است؟

برای اولین بار در ٢۵ سال گذشته، بیمه سلامت پرداخت‌ها را به روز کرده است. در بخش دولتی تا پایان مهر ماه تسویه حساب کامل انجام داده‌ایم. در نسخه نویسی الکترونیکی، به روز هستیم و تمام هزینه‌ها تا پایان آذر ماه را پرداخت کرده ایم. در بیمارستان‌های خصوصی تمام استاد تا پایان آبان ماه پرداخت را انجام داده ایم. در داروخانه‌ها تا پایان دی ماه پرداختی انجام شده است. در نظام ارجاع و پزشک خانواده روستایی و شهری تا پایان دی ماه پرداختی را انجام داده‌ایم. بیمه سلامت در سال ١۴٠٠ توانسته است پرداخت‌ها را به روز انجام دهد تا خدمات را به مردم ارائه کنیم.

چالش‌های نسخه نویسی الکترونیکی را تشریح کنید؟

در نظام الکترونیک سلامت شفاف سازی را انجام داده‌ایم؛ اما در منابع و مصارف، غیرشفاف و غیر هوشمند عمل می‌کنیم. در نسخه نویسی الکترونیکی که تکلیف قانونی بود، وظایف خود را انجام دادیم.

سخت‌ترین چالش ما نسخه الکترونیک آنلاین است؛ زیرا با چالش قطعی اینترنت، ناتوانی پزشکان سالمند و … رو به رو هستیم و در صورتی که این بخش را طی کنیم، اجرای پرونده الکترونیک سلامت دشوار نخواهد بود.

در دوران شیوع کرونا، برای درمان بیماران کرونایی چقدر هزینه شده است؟

تا کنون ۶.۵ تا ٧ میلیارد تومان در دوران کرونا هزینه کرده‌ و دریافتی در این زمینه از سازمان برنامه و بودجه نداشته ایم.

۶ تا ٩ میلیون نفر بیمه درمانی ندارند / پرداختی مردم در حوزه سلامت، بیش از ۵٠ درصد

چرا پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی افزایش پیدا نمی‌کند؟

در دندانپزشکی در ایران و بسیاری از کشورها بیمه‌های پایه، هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهند و بیمه‌های مکمل هزینه‌ها را پوشش می‌دهند. ما سال آینده با همین منابع در تلاش هستیم تا پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی را ارتقا دهیم.

بودجه بیمه سلامت در سال ١۴٠١ چقدر است؟

بودجه بیمه سلامت در سال ١۴٠١ حدود ٧ درصد رشد داشته است و اگر مطابق افزایش تعرفه‌ها، یعنی حدود ٣٠ درصد بودجه ما افزایش پیدا نکند؛ با چالش مواجه خواهیم شد.

۵ تا ۶ درصد نظام سرپایی درمان در بخش دولتی بوده و مابقی خدمات سرپایی را مردم از بخش خصوصی دریافت می‌کنند. ما باید در بخش ویزیت، تصویربرداری و آزمایشگاه پوشش را افزایش دهیم. در بخش ویزیت نیاز به ٨٠٠ میلیارد تومان بودجه داریم تا مردم ٧٠ درصد ویزیت پزشک را پرداخت کنند.

برای حذف ارز دولتی، بیمه سلامت آمادگی لازم را دارد؟ اعتبار لازم برای پوشش‌ هزینه‌های دارو و تجهیزات پزشکی با حذف ارز دولتی چقدر است؟

آخرین تصمیمات کمیسیون تلفیق این بوده است که ارز دولتی دارو حذف نشود و بیمه ها حداقل ١٠۵ تا ١۵٠ میلیون تومان برای ارز دارو و تجهیزات پزشکی نیاز دارند. در بیمه سلامت آمادگی لازم برای پرداخت هزینه‌ها با بیمه همگانی و مطابق نسخه الکترونیک را داریم؛ اما در صورت حذف ارز دولتی منابع باید به موقع تخصیص پیدا کند، وگرنه تهدید جدی برای سلامت مردم خواهد بود.

برای پوشش بیمه‌ای دستگاه قند خون و کاغذ تست قند خون، چه اقدامی انجام شده است؟

در بیماران مزمن و صعب العلاج برنامه ای برای بحث تشخیصی داریم و در سال ١۴٠١ بخشی را برای ابزارهای تشخیصی بودجه تعریف کرده‌ایم. به صرفه تر است که بیماران در منزل تشخیص را انجام دهند. داروهای جدید را تحت پوشش بیمه خواهیم برد و داروهای جدید دیابت به زودی تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

در بیمه روستایی بیماران با مشکل پرداخت هزینه‌ها و عدم پوشش بیمه‌ای مواجه هستند؛ برای حل مشکل بیمه شدگان چه اقدامی انجام خواهد شد؟

در حوزه بیمه روستایی برنامه داریم صندوق مکمل ایجاد کنیم؛ چرا که بیمه روستایی فقط در بخش دولتی هزینه ها را پوشش می‌دهد و در شهرستان ها باید قانون اصلاح شود. کسی که دفترچه بیمه روستایی دارد، تمام هزینه‌های ویزیت، آزمایشگاه و خدمات پاراکلینیکی در بخش خصوصی را باید پرداخت کند و این اشکالی در نظام سلامت است.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا