اخبارسمینارهاسیاست گذاری سلامتقوانین

پرداخت حقوق به مقطع پسا دکتری، بزرگ‌ترین دغدغه وزارت علوم

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: بزرگترین دغدغه ما حقوق پژوهشگران پسا دکتری است که باید به آن‌ها پرداخت کنیم.

پنجاه و پنجمین اجلاس معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها و روسای پژوهشگاه‌های سراسر کشور با محوریت تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های کلان وزارت عتف در حوزه پژوهشی و فناوری هم اکنون (یکشنبه، اول اسفند ۱۴۰۰) با حضور مسئولان و معاونان وزارت علوم در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است.

پیمان صالحی در این همایش گفت: باید در حوزه‌های اولویت‌دار کشور نخبگان را به گونه‌ای تربیت کنیم که مطابق با سیاست‌های رهبری تا چند سال آینده عمل کرده باشیم.

رهبری در سخنان اخیر خود به تربیت نخبگان و دانشمندان ایرانی تاکید زیادی داشته و گفته اند که توجه به پژوهش می‌تواند باعث شود تا از رتبه ۱۵ علمی تا ۵ سال آینده به رتبه ۴ در سهم تولید علم در دنیا برسیم.

معاون پژوهشی وزارت عتف گفت: در حوزه پژوهش‌های علوم انسانی و اجتماعی در وزارت علوم فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شده است و ذیل مرجعیت علمی برنامه‌های راهبردی زیادی داریم. باید اتفاقات روز حوزه علم و فناوری را در جهان رصد کنیم تا بتوانیم نحوه و چگونگی استفاده از آن‌ها را برای تولید ثروت پیدا کنیم.

بحث شناسایی، حفظ و نگهداری دانشمندان از جمله مباحثی است که رهبری به آن توجه داشته اند و این موضوع باعث جلوگیری از مهاجرت نخبگان خواهد شد.

صالحی گفت: بیش از ۱۴۰۰ مجله علمی در کشور داریم که ۷۹۵ مورد از آن‌ها در حوزه علوم انسانی هستند. کمترین سهم تولید علمی را در این بخش داریم؛ بنابراین باید با نمایه سازی مجلات علمی سهم تولید علم ایران در جهان را افزایش دهیم.

بحث ماموریت گرایی رساله‌ها و پایان نامه‌ها از جمله سیاست‌های دیگر وزارت علوم است که برای رفع مشکلات کشور باید به ارتباط صنعت با دانشگاه توجه کرد.

او گفت: بزرگترین دغدغه وزارت علوم پرداخت حقوق به مقاطع پسا دکتری است؛ چرا که آن‌ها دانشجویان ارشد و دکتری را تربیت می‌کنند و باید به آن‌ها بها داده شود.

۴۱۹ انجمن علمی در وزارت علوم فعالیت دارند و طبق گفته معاون پژوهشی وزارت عتف برخی از آن‌ها خارج از حیطه کاری خود انجام وظیفه می‌کنند.

به گفته او باید از نیرو‌های دانشمند ایرانی و محققان داخلی جهت دیپلماسی علمی استفاده کرد و در این زمینه بودجه مالی هم اختصاص خواهد یافت.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا