اخبارغذا و دارو

افزایش قیمت ملزومات تولید دارو/ لزوم قیمت‌گذاری منطقی داروها

جلسه بررسی وضعیت شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها با حضور عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و اعضای انجمن داروسازان تهران برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، جلسه بررسی وضعیت شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها با حضور عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و اعضای انجمن داروسازان تهران برگزار شد.

حمید خویی رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: در شرایطی قرار داریم که داروخانه‌ها از یک سو مطالبات خود را از سازمان‌های بیمه‌گر دریافت نکرده‌اند و از سوی دیگر شرکت‌های پخش اعلام می‌کنند که خریدها باید به صورت نقدی انجام شود.

وی گفت: امروز داروخانه ها برای خرید مجبور به گرفتن وام های سنگین هستند تا کمبودی در قفسه‌های داروخانه‌ها نداشته باشند.

خویی افزود: در حال حاضر به شرکت‌های داروسازی اوراق پرداخت می‌شود که در زمان وصول آنها با کسری همراه است و به طور کلی هزینه های طرح تحول سلامت از جیب داروسازان پرداخت می‌شود.

در ادامه این جلسه محمدرضا شانه ساز عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان تهران، با اشاره به بالارفتن هزینه‌های صنعت داروسازی گفت: مقوا ۴۵۰ درصد رشد قیمت داشته است، گلیسیرین ۲۵۰درصد رشد قیمت، کارتن و قوطی بسته‌بندی ۲۵۰ درصد افزایش و مواد اولیه دارو ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

وی با بیان اینکه به دلیل قیمت ارز پایین با قاچاق معکوس دارو مواجه هستیم، گفت: باید در این زمینه برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد.

شریفی نیا عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان اگر سیاست به سمت این برود که تولید کننده دارو را تحت فشار قرار دهیم زیان آن به چشم مردم خواهد رفت و داروی قاچاق با چند برابر قیمت وارد کشور خواهد شد. ۱٫۲ میلیارد تومان درحال واردات است که ۳ درصد بازار دارویی را تشکیل می‌دهد، در حال حاضر در برخی از کشورهای همسایه داروها به صورت قاچاق به فروش می‌رسد. علت کمبود کارپول دندانپزشکی قاچاق معکوس است و این موضوع باعث خارج شدن شرکت‌های تولید کننده از زنجیره می‌شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا