مقالات

بحران در سیستم پرستاری کشور/ شکست روش جدید تعرفه گذاری خدمات پرستاری

دبیر کل خانه پرستار با اشاره به نارضایتی پرستاران از شیوه اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری، از شکست این روش خبر داد و تاکید کرد:« مسوولان نظام پرستاری یک بحرانی در سیستم پرستاری کشور بوجود آوردند و خودشان هم فرار رو به جلو دارند و این روش تعرفه گذاری را به وزارت بهداشت نسبت می دهند و از زیر بار آن شانه خالی می کنند.»

دکتر محمد شریفی مقدم در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره دلایل نارضایتی پرستاران از شیوه اجرای تعرفه های پرستاری گفت:« قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری مصوب سال ۱۳۸۶ است و هدف قانونگذار و خواسته جامعه پرستاری این بود که اختلاف در پرداخت ها کاهش پیدا کند. در سال گذشته زمزمه هایی شنیدیم که مدل اجرای این قانون را تغییر می دهند ما گفتیم مدل پرداخت چیزی نیست که یک شبه بخواهید آن را تغییر دهید. اما رییس نظام پرستاری طرح جدیدی برای تعرفه های پرستاری ارائه داد که در مدل جدید تعرفه گذاری خدمات پرستاری مبتنی بر تخت بود در حالی که تعرفه گذاری خدمات تمامی گروه ها براساس مدل فی فور سرویس است.»

وی در ادامه گفت:« حدود ده هزار خدمت در کتاب ارزش نسبی خدمات و مراقبت های سلامت داریم که براساس یک فرمولی خدمات را ارزش گذاری کرده اند و در کتاب ارزش های نسبی ثبت شده و بیمه بر اساس آن به پزشکان پرداختی دارد. در زمان تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هم دقیقا نظر قانونگذار این بود که بر اساس مدل فی فور سرویس خدمات پرستاری ارزش گذاری شود. فی فور سرویس یک مدل پرداخت جهانی است که در سال ۷۵ از کالیفرنیا وارد سیستم پزشکی کشور شد و ابتدا با ۵۰۰ خدمت شروع شد و الان به ده هزار خدمت رسیده است. مدل دیگر پرداخت فیکس پیمنت(حقوق ثابت) است.»

وی افزود:« به وزارت بهداشت گفتیم شما روش جدید تعرفه گذاری را بر اساس چه مدلی تعریف کردید که جواب قانع کننده ای نداشتند و می گفتند روش پرداخت مبتنی بر تخت است در واقع مانند طرح قاصدک که آن هم به شکلی شکست خورد. گفتیم اگر این روش را پیاده کنید پرستاران اعتراض می کنند ولی به هشدارهای ما اعتنایی نکردند.»

وی گفت:« طرحی که سازمان نظام پرستاری برای اجرای تعرفه ها ارائه داد به این شکل بود که۹۰ درصد بخش های بیمارستان را در یک دسته گذاشتند و به آن ۶ کا دادند که هر کا ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان است که جمع آن ۹۰ هزارتومان می شود. یک پرستار در بخش عمومی حدودا ۱۵ بیمار و در بخش های آی سی یو دو بیمار دارد.»

وی افزود:« در این طرح هر ۷ بیمار بخش های عمومی را به اندازه یک بیمار آی سی یو حساب کردند یعنی مبنایشان بر اساس تخت است هر تختی که بیمار بر روی بستری می شود ۹۰ هزارتومان است حالا این عدد ۹۰ هزارتومان چطور به دست آمده است؟ ۵ هزار میلیاردتومان بودجه برای اجرای تعرفه گذاری اختصاص پیدا کرده و هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هم برای اجرای این قانون در سه ماه زمستان ۱۴۰۰ اختصاص یافته است. ۶۶۰۰ میلیاردتومان تقسیم بر تعداد پرستاران کشور می شود که ۲۰۰ هزار نفر هستند.»

وی خاطرنشان کرد:« البته بودجه هزار و ۶۰۰ میلیاردی فقط برای پرستاران وزارت بهداشت بود ولی در کل ۶۶۰۰ میلیاردتومان برای کلیه پرستاران کشور در نظر گرفتند و این رقم را تقسیم بر ۲۰۰ هزار پرستار کل کشور کردند و مشخص شد ماهانه حدودا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان در ماه به هر پرستار پرداخت می شود که البته چیزی حدود ۶۵ درصد این رقم به پرستار می رسد و متوسط دریافتی پرستاران ۲ میلیون تومان در ماه می شود.»

وی افزود:« در گذشته پرستاران در استان تهران بین دو و نیم تا ۳ و نیم میلیون تومان کارانه دریافت می کردند. پرستاران انتظار داشتند الان با این وضعیتی که بوجود آمده تحولی عمده در دریافتی هایشان بوجود بیاید و حداقل برابر حقوقشان کارانه دریافت کنند ولی این اتفاق نیفتاد و دیدند اگر به روش جدید دریافتی داشته باشند پرستاری که قبلا ۳ میلیون تومان کارانه دریافت می کرد الان ۲ و نیم میلیون تومان دریافت می کند(درتهران). در شهرستان ها کارانه پرستاران به عنوان مثال حدود ۵۰۰ هزارتومان بود که اگر به روش جدید به پرستاران پرداختی داشته باشند، دریافتی پرستاران شهرستانی حدود ۲ میلیون تومان می شود.»

وی تاکید کرد:« در واقع با اجرای روش جدید تعرفه گذاری کارانه پرستاران در شهرستان ها افزایش پیدا می کرد ولی کارانه پرستاران در تهران کاهش پیدا می کرد. به دلیل اینکه رییس جمهور اصرار بر اجرای قانون تعرفه گذاری قبل از روز پرستار داشت لذا آمدند یک فرمول دیگری برای اجرای قانون تعرفه گذاری دادند به این صورت که علی الحساب کارانه پرستاران را ضرب در عدد ۲٫۲ دهم کنیم( برای سه ماهه پایان سال ۱۴۰۰ ). با این روش کارانه پرستاران از یک میلیون تومان تا مبلغ ۳۰ میلیون تومان می رسید. ما قبلا بحث اختلاف پرداخت بین کارانه پزشک و پرستار داشتیم که با اجرای این روش اختلاف پرداخت بین پرستاران را شاهد هستیم.»

وی تاکید کرد:«پرستاران از این شیوه تعرفه گذاری به شدت ناراضی هستند. در واقع می توان گفت طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری به روش جدید شکست خورده است. مسوولان نظام پرستاری یک بحرانی در سیستم پرستاری کشور بوجود آوردند و خودشان هم فرار رو به جلو دارند و این روش تعرفه گذاری را به وزارت بهداشت نسبت می دهند و از زیر بار آن شانه خالی می کنند.»

وی در پایان درباره بودجه اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری گفت:« ۶هزار ۶۰۰ میلیاردتومان برای اجرای تعرفه گذاری در نظر گرفته اند اما چیزی که پرداخت کرده اند ۱۲۰۰ میلیارد بوده است که این رقم باید بین کل پرستاران کشور تقسیم شود اما این علی الحساب هایی که دادند فقط به پرستاران بخش دولتی است.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا