اخبارسلامت روانسیاست گذاری سلامتکرونا

لزوم تدوین برنامه مقابله با عوارض روانی و اجتماعی کرونا

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی درخواست کرد که ستاد ملی مقابله با کرونا، برنامه مقابله با عوارض روانی- اجتماعی کرونا را به صورت هدفمند تهیه، تصویب و اجرایی کند.

دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره در اولین وبینار پژوهش‌های علمی تخصصی و علوم تربیتی در پاندمی کرونا اظهار داشت: بحران کرونا علاوه بر اینکه به مدت دو سال مردم کشورمان را تحت فشار روانی پیک‌های مختلف خود قرار داده به همراه خود بحران‌های دیگری چون بحران دانش، معیشت و زندگی دیجیتالی را ایجاد کرده که همه این‌ها سلامت روان مردم را به مخاطره انداخته است و تغییرات بسیاری در سبک زندگی، روابط فردی و اجتماعی، خلقیات، خواسته‌ها، نیازها، فرهنگ و سنت‌های مردم به وجود آورده است.

وی افزود: این فشارهای روانی، بحران‌ها وتغییرات نرخ شیوع اختلالات روانی مانند تنهایی، افسردگی، اضطراب، نگرانی، پرخاشگری، استرس و وسواس را افزایش داده است. علاوه بر این رشد اجتماعی و هویتی دانش‌آموزان را به مخاطره انداخته و این عوامل باعث کاهش کیفیت زندگی و نشاط اجتماعی جامعه شده است.

وی با بیان این‌که دانش آموزان، کادر درمان، سالمندان، آسیب‌دیدگان سوگ کرونا و بیماران زمینه‌ای بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند، ادامه داد: ضرورت دارد ستاد ملی کرونا برنامه‌هایی برای پیشگیری از آسیب‌های موجود از جمله توسعه فرهنگ خدمات روان‌شناسی و مشاوره با وضع کردن بیمه‌های پایه برای اقشار در معرض خطر وکم درآمد، طرح روانشناس خانواده و مدرسه، افزایش سواد سلامت روان، سبک زندگی سالم، آموزش مهارت‌ها و خود مراقبتی رادر دستور کار خود قرار دهد و برنامه مقابله با عوارض روانی- اجتماعی کرونا به صورت هدفمند تهیه، تصویب و اجرایی شود.

حاتمی گفت: سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره به عنوان متولی و مسئول اکنون برنامه مقابله با عوارض روانی و اجتماعی کرونا را در دست تدوین دارد که به قرارگاه و ستاد ملی ارائه خواهد کرد.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی افزود: مسئله غربالگری و مداخلات روان‌شناختی و تدوین دستورالعمل‌ها و پیوست‌های سلامت روان در اولویت قرار گیرد. در این راستا کنگره بزرگ آسیب‌شناسی و مداخلات روان‌شناختی و اجتماعی کرونا و پساکرونا را با حمایت قرارگاه عملیاتی کرونا در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌‌کنیم.

وی با تأکید بر این‌که اگر از اختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی در دوران پساکرونا پیشگیری نشود مشکلات بیشتری برای جامعه ایجاد می‌کند، تصریح کرد: دولت‌هایی مثل آمریکا که کرونا را جدی نگرفتند هزینه انسانی و مالی زیادی متحمل شدند. امروز ما روان‌شناسان و مشاوران به عنوان صف اول مبارزه با عوارض روانی کرونا می‌گوییم که اگر دولت‌ها مسئله سلامت روان را جدی نگیرند و نقشه مقابله با آن را تهیه و اجرایی نکنند هزینه انسانی و مالی غیرقابل پیش‌بینی بر آن مترتب است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا