عمومی

لزوم وجود «پرستار قانونی» در نظام سلامت کشور

53معاون فنی سازمان نظام پرستاری عنوان کرد؛

معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری کشور، گفت: وجود «پرستار قانونی» در حرفه پرستاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری ، دکتر ژاله عزتی در همایش اعضای هیئت انتظامی سراسر کشور که صبح امروز در محل سازمان نظام پرستاری برگزار شد، اظهار داشت: پرستار قانونی شاید سریع ترین تخصص در حال رشد پرستاری در سراسر جهان باشد که طرفدارانی در میان پرستاران بالینی و آینده نگر دارد . پرستار قانونی با داشتن زیر گروه های بسیار ، نقش های متنوعی برای پرستارانی که به مسائل قانونی ، علاقه دارند ایجاد کرده است . موقعیت های آموزشی بسیاری از جمله ارشد، دکتری و پرستار متخصص در این حیطه در حال رشد است.

وی افزود: این خبر خوب برای پرستاران با تناقض همراه است چرا که گسترش فقر ، خشونت و جرم در جهان باعث افزایش کار در این زمینه می شود . زمینه های همکاری مراقبت سلامت و پزشکی قانون در حال گسترش است و پرستاران وارد آن شده اند تا سردمداران پاسخ نظام سلامت به خشونت باشند.

معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری کشور، گفت: بسیار قبل تر از طرح برنامه ی پرستار قانونی ، پرستاران از قربانیان و مرتکب شوندگان، جرم مراقبت می کردند. تا سال ۱۹۸۴، ویرجینیا لینچ ، بنا بر دانش قانونی ، شروع به ایجاد دوره ها ی پرستاری قانونی و تربیت پرستاران برای محیط های کاری شان کرد. او به عنوان اولین پرستاری که به بررسی صحنه ی جرم در تگزاس رفته بود، با خود گفت که بهتر است چیزهایی که آموخته ام را به دیگران نیز بیاموزم . مانند لینچ  همه ی پرستاران قانونی ، باید تجربیات خود را در این زمینه در اختیار سایرین قرار دهند. در سال ۱۹۹۲ ، انجمن بین المللی پرستاری قانونی ، تحت رهبری ویرجینیا لینچ تشکیل شد.

وی خاطر نشان کرد: تاکید اولیه آنها بر مراقبت و بررسی قربانیان سوءاستفاده جنسی بود که بعدها ، همه ی مسائل قانونی مرتبط با نظام سلامت را شامل شد . پرستاری قانونی با هیچ کدام از حرفه های قانونی تداخل ندارد و چشم انداز ویژه ای در تیم پزشکی قانونی را دارد. پرستاران قانونی، دانش زیست پزشکی را با مهارت های تفکر انتقادی و درک خود از اصول قانونی و رفتار انسانی در هم می آمیزند. پرستاران قانونی ، نیازهای فیزیولوژیک را می شناسند در حالی که آسیب های روانی و اولویت های قانونی را تشخیص می دهند.

عزتی ادامه داد: پرستاران قانونی هم به زنده ها خدمت می کنند و هم به مردگان (قربانیان ، مظنونین، رفع اتهام شدگان و آنهایی که مورد توجه قرار نگرفته اند. در هر دو قالب نقش سنتی و غیر سنتی ، پرستاران قانونی در مکان های مختلفی از جمله اورژانس ، بخش های روان ، موسسات اصلاح و تربیت و دفاتر پزشکی قانونی ایفای نقش می کنند. پرستاران قانونی ممکن است به جمع آوری شواهد بپردازند ، معاینات پزشکی اجرا کرده ، به دنبال جستجو در موراد مرگ باشند یا مداخلات بحرانی را بر روی قربانیان خشونت و خانواده آنها اجرا کنند. همچنین آنها می دانند که نظرات خود را چگونه در دادگاه ارائه کنند و شهادت دقیق به عنوان شاهد حادثه یا شاهد متخصص را بدهند.

وی با اشاره به نقش پرستار قانونی، گفت: واژه پرستار قانونی نباید کلماتی مانند بیوتروریسم، سواستفاده از الکل و موادمخدر، بلایا ، خودکشی، اهدای بافت و ارگان، خطاهای پزشکی و ایجاد حریق عمدی را تداعی کند. اما با این حال این موارد در حیطه مسائل پزشکی و سلامت دسته بندی می شوند و ناخواسته به دامنه پرستاری قانونی راه می یابد و شاخه های جدیدی مانند مدیریت خطر، دادخواهی کارکنان و سواستفاده از حقوق انسانی ایجاد می کند.

معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری کشور، افزود: بخش های ذکر شده از کار پرستاری قانونی، در توضیح پتانسیل های فراوان این رشته در موسسات و حیطه های تخصصی مختلف روشن کننده می باشد .

وی با بیان اینکه پرستار جست و جو گر قانونی در واقع پرستاران RN هستند که مراقبت پزشکی – قانونی جامعی را از بیماران این حیطه به عمل می آورند، افزود: نقش بالینی این پرستاران بر خلاف سایر نقش های دیده شده از پرستاری است. از نوزادان گرفته تا افراد سالخورده ، تمام افراد در همه ی رده های سنی که از سوءاستفاده های جسمی و روحی، غفلت ، سواستفاده جنسی ، آسیب های ناشی از بدهکاری یا سایر آسیب های ناشی جرم رنج برده اند در حیطه ی مراقبت های پرستار جست و جوگر قانونی قرار می گیرند. این پرستاران ممکن است برای بررسی متهمان و مظنونین جرایم بکار گرفته شوند.

عزتی در پایان خاطر نشان کرد: مهارت های مخصوص این پرستاران، شامل هدایت و سندسازی تاریخچه ی قانونی کامل، بی طرفانه ، هدفمند بالینی، بررسی (شامل تصویر برداری های دیجیتالی ، آزمایشگاهی و نمونه طبق قوانین ) ، جمع آوری ، حفاظت از داده ها و حفظ زنجیره ی مستند سازی رویه قضایی است. بیماران تحت مراقبت این پرستاران، مداخله بحران، درمان پزشکی، آموزش و ارجاعات مناسب برای مراقبت در جریان را دریافت می کنند. بنابراین وجود و لزوم پرستار قانونی در ساختار نظام سلامت کاملا مشهود است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا