اخباراخلاق پزشکیغذا و داروقصور پزشکیکرونا

عواقب خطرناک تجویز “آزیترومایسین” برای بیماران کرونایی/ آنتی‌بیوتیک‌ها تأثیری بر کرونا ندارند

با وجود اثبات عدم اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان بیماری کرونا و حذف آن از پروتکل درمانی کرونا، همچنان شاهد تجویز گسترده داروهایی نظیر آزیترومایسین توسط پزشکان هستیم که این امر خطر مقاومت میکروبی را در آینده نزدیک به شدت افزایش می‌دهد.

آنتی‌بیوتیک‌ها دسته‌ای از داروها هستند که مانع از رشد برخی عوامل بیماری‌زا می‌شوند. باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها در طول زمان دچار تغییراتی می‌شوند که باعث ایجاد مقاومت میکروبی می‌شود و درنتیجه داروهای ضدمیکروبی نظیر آنتی‌بیوتیک‌ها روی آنها بی‌اثر می‌شوند.

با وجود اثبات عدم اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان بیماری کووید۱۹ و حذف آن از پروتکل درمانی کرونا، همچنان شاهد تجویز گسترده داروهایی نظیر آزیترومایسین توسط پزشکان هستیم که این امر خطر مقاومت میکروبی را در آینده نزدیک به شدت افزایش می‌دهد.

دکتر مجید مختاری، فوق تخصص ریه و عضو کمیته علمی کرونا با بیان این‌که آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ جایگاهی در درمان کرونا ندارند؛ به تسنیم گفت: چندماه پس از شیوع پاندمی کرونا اثبات شد که داروهای آنتی‌بیوتیکی نظیر “آزیترومایسین” تأثیری در درمان بیماری کرونا – بدون عفونت باکتریال- ندارند. متأسفانه تجویز بی‌رویه آنتی‌بیوتیک باعث افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی در کشور و جهان خواهد شد و اصلاً موافق تجویز آنتی‌بیوتیک در موارد کووید۱۹ بدون وجود شواهد عفونت باکتریال نیستیم.

وی افزود: تنها در صورتی نیاز به تجویز آنتی بیوتیک وجود دارد که عفونت ثانویه به کرونا وجود داشته باشد.

عضو کمیته علمی کرونا ادامه داد: منظور از عفونت ثانویه این است که بیمار همزمان با ابتلا به کرونا یا بعد از آن، به یک عفونت ناشی از باکتری مبتلا شود؛ برای مثال ممکن است فرد دچار سینوزیت، سابقه ذات الریه، عفونت ادراری، عفونت پوستی، عفونت مجاری تنفسی فوقانی، برونشیت و … باشد و به کرونا نیز مبتلا شود؛ در این صورت ممکن است نیاز به تجویز داروهای آنتی‌بیوتیکی باشد.

به گفته وی . کرونا یک بیماری ویروسی است و آنتی بیوتیک تأثیری بر آن ندارد و در صورتی که عفونت ثانویه وجود نداشته باشد نیازی به تجویز این دارو نیست. پزشک با گرفتن شرح حال، معاینه و آزمایشات بیمار می‌تواند در صورت وجود عفونت باکتریایی داروهای آنتی بیوتیکی را تجویز کند

فوق تخصص ریه با بیان این که علائم کرونای اومیکرون شامل آبریزش بینی، عطسه، ترشحات پشت حلق، سوزش گلو، بدن درد و کوفتگی و … است؛ گفت: در صورت وجود این علائم نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک نیست مگر آن که پزشک تشخیص بدهد که فرد علائم عفونت باکتریایی دارد؛ برای مثال در فردی که مستعد انسداد ریوی است و ترشحات ریوی عفونی دارد ممکن است نیاز به این داروها داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا