اخبارکرونا

روز سیاه کرونایی کشور مذاکره برای واردات فــــایزر و مــدرنا

محدودیت‌های کرونایی یک‌هفته‌ای که قبل از تعطیلات تاسوعا و عاشورا وضع شده بود، دیروز برداشته شدند. در همین روز ترسناک‌ترین خبر کرونایی کشور در ۲۰ماه گذشته منتشر شد. ۶۸۴جان‌باخته تعداد ایرانیانی است که کرونا آن‌ها را از خانواده‌های‌شان گرفت. این رقم معادل سقوط چند هواپیمای بزرگ است که روزگاری سقوط هر یک فروند آن می‌توانست چند روز عزای عمومی به‌دنبال داشته باشد. حالا در چنین شرایط بغرنجی باید دید آیا محدودیت‌های جدید وضع خواهند شد یا اینکه در روند واکسیناسیون ایران تغییراتی روی خواهد داد یا خیر؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، آمار بیماران جدید کرونا که در روزهای گذشته تا حدودی کاهش یافته بود، دیروز با رکوردشکنی جدید کرونا از بابت تعداد فوتی‌ها در یک روز، بار دیگر لرزه بر اندام ایرانیانی انداخت که نگران جان خود و عزیزان‌شان هستند. این در شرایطی است که برخی همچنان اعتقادی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نداشته و این بیماری را شوخی می‌گیرند. براساس آماری که وزارت بهداشت و درمان دیروز اعلام کرد: در فاصله ظهر روز شنبه تا ظهر روز یکشنبه ۳۱مرداد، سیاه‌ترین روز کرونایی کشور رقم خورد و با ثبت ۶۸۴فوتی مجموع جان‌باختگان کرونایی کشور به ۱۰۲هزار و ۳۸نفر رسید. در همین بازه زمانی هم ۳۶هزار و ۴۱۹بیمار جدید مبتلابه کووید۱۹ در کشور شناسایی شده که پنج‌هزار و هفت‌نفر از آن‌ها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کرونایی کشور هم به چهارمیلیون و ۶۷۷هزار و ۱۱۴نفر رسید؛ البته براساس آمار وزارت بهداشت و درمان، هم‌اکنون هفت‌هزار و ۶۶۲نفر از بیماران مبتلابه کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند که رقم بالایی است و می‌تواند روزهای تلخ‌تری را برای ایرانیان رقم بزند. درحال‌حاضر ۳۵۹شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰شهر در وضعیت زرد قرار دارند.اما در سوی دیگر اخبار تاسف‌بار، باید به مساله واکسیناسیون در کشور و سرعت آن اشاره کرد. آنطور که وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده است تا ظهر روز گذشته، ۱۶میلیون و ۷۱۷هزار و ۶۸۱نفر دوز اول واکسن کرونا و پنج‌میلیون و ۸۳۰هزار و ۶۵۰نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۲۲میلیون و هفت‌هزار و ۵۱۴دوز رسید.

اتمام واکسیناسیون ۳۰ساله‌ها تا آبان‌ماه
سخنگوی ستاد ملی مقابله روز گذشته مصوبات جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا و برخی نکات مربوط به واردات واکسن را تشریح کرد. علیرضا رئیسی دراین‌باره اظهار داشت: ما تا پایان شهریور قطعا حدود ۳۰میلیون دوز واکسن وارداتی خواهیم داشت. با یک تفاهم‌نامه دیگر از مهرماه، ۱۵میلیون دوز واکسن وارداتی دیگر و در آبان‌ نیز ۱۵میلیون دوز دیگر به دست‌مان می‌رسد که در تماس تلفنی رییس‌جمهور کشورمان با رییس‌جمهور چین قرار شد میزان واکسن آبان‌ماه در همان مهرماه به دست‌مان برسد؛ بنابراین اگر از الان تا پایان مهر ۶۰میلیون دوز واکسن داشته باشیم می‌توانیم تا اول آبان به واکسیناسیون افراد ۳۰سال برسیم.

رئیسی در پاسخ به انتقادات به تاخیر در واردات واکسن، تاکید کرد: قبل از این هم تلاش برای واردات صورت می‌گرفت اما به‌عنوان‌مثال تا کشور چین یک‌میلیارد و ۳۰۰هزار دوز واکسن تزریق نمی‌کرد به ما یا سایر کشورها واکسن نمی‌داد. کشوری مثل کانادا که هم‌پیمان آمریکاست ۳.۷برابر نیازش واکسن از آمریکا پیش‌خرید کرده است ولی آمریکا تا زمانی که بالای ۵۰درصد مردم خود را واکسن نزد، به کانادا واکسن نداد. سبد کووکس و قرارداد خرید واکسن از روسیه و قرارداد با چین اقدامات مهم ما برای واردات واکسن بود و تاکنون بیشترین واکسن را هم کشور چین به ما داده است. اینکه برخی مطرح می‌کنند پس چرا کشوری مثل آمریکا یا … به فلان کشور همسایه واکسن داد برای این بود که آن‌ها در کارآزمایی بالینی واکسن شرکت کردند و استراتژی ما این نبود. هزاران برگ سند برای اقداماتی که برای واردات واکسن انجام دادیم، وجود دارد.

رئیسی گفت: رییس‌جمهور تاکید کردند اولویت اول دولت بحث کروناست و در ارتباط با تامین ارز برای واکسن هیچ مشکلی نداریم. نهادهای مرتبط نیز تمام تلاش خود را انجام می‌دهند. نگرانی مردم برای واکسن طبیعی است اما این شبهه که آمریکا به ما واکسن فایزر و مدرنا می‌داد اصلا درست نیست. ما با یک یا دو کشور اروپایی وارد مذاکره شده‌ایم برای گرفتن واکسن فایزر و مدرنا که اگر کارها خوب پیش برود، حتما وارد خواهیم کرد. این موضوع خارج از تعهد کووکس است. وی درباره شبهه مطرح‌شده درزمینه وارد نکردن واکسن برای فروش نوع داخلی آن اظهار داشت: به‌عنوان کسی که از اول کرونا در ریزبه‌ریز امور قرار دارم، شهادت می‌دهم اینگونه نیست و اگر واکسن دیر رسید برای این بود که به ما واکسن ندادند. واکسن‌هایی که وارد می‌شود ازسوی سازمان غذا و دارو تایید می‌شود و اینکه بگویند واکسن با کیفیت بد به دست ما می‌رسد درست نیست. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تولید واکسن داخلی نیز اظهار داشت: درمورد واکسن داخلی نیز ان‌شاءالله ظرف
سه هفته آینده تحول خوبی در میزان تولید واکسن داخلی ایجاد خواهد شد و از مهر به بعد به تولید ۱۰ تا ۱۵میلیون دوز واکسن می‌رسیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا