سمینارها

دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی کشور: رعایت اخلاق در پژوهش باید در اولویت قرار گیرد

07729bff-bd1c-4dbc-9988-13f37d18e6c0

دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی کشور در همایش کشوری توانمندسازی کمیته‌های اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی ویژه نمایندگان جامعه در اراک گفت: رعایت اخلاق در پژوهش به عنوان یک اولویت و اصل باید مورد توجه و در اولویت قرار گیرد.

 دکتر احسان شمسی شامگاه پنج‌شنبه ۴/۶/۱۳۹۵ در مراسم اختتامیه همایش کشوری توانمندسازی کمیته‌های اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی ویژه نمایندگان جامعه که در اراک برگزار شد، اظهار کرد: مسیر توسعه هر کشور و رسیدن به رفاه و آرامش با نهادینه کردن و توسعه اخلاق در آن جامعه محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه اخلاق مباحث و موارد بسیار زیادی وجود دارد، افزود: همایش نمایندگان جامعه در کمیته اخلاق گویای این مسئله است که مردم در تخصصی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین نهادها و بخش‌ها دارای نماینده هستند.

مدیر کمیته اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی ایران با اشاره به اینکه حضور نمایندگان مردم در این کمیته‌ها سبب افزایش مردم سالاری شده، تصریح کرد: مباحث در این کمیته‌ها باید به گونه‌ای بیان شود که نمایندگان مردم بتوانند نقطه نظرات خود را ارائه دهند.

شمسی با اشاره به اولین اصل اخلاق در پژوهش ادامه داد: باید به این نکته که برای چه افرادی تحقیق می‌شود توجه داشته باشیم، همچنین تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده باید در حل مشکلات روزمره مردم تأثیرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه مسئولانی که باید از پژوهش حمایت کنند، هنوز نسبت به این مسئله به باور نرسیده‌اند، این در حالی است که باید تلاش شود این باور تقویت و بودجه پژوهش افزایش یابد.

مدیر کمیته اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی ایران بیان کرد: در مسئله پزشکی باید پژوهش‌ها به منظور افزایش و ارتقای سلامت مردم یک منطقه بیشتر مد نظر قرار گیرد و در این زمینه اولویت‌های سلامت در آن منطقه شناسایی شود.

شمسی با اشاره به اینکه مردم باید به جامعه پزشکی اعتماد و این اعتماد باید تقویت شود، گفت: در مورد دانشگاه علوم پزشکی اراک مردم باید به این باور برسند که دانشگاه در زمینه رفع مشکل آلودگی هوا و محیط زیست فعالیت و تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند.

وی اظهار کرد: باید پژوهش‌ها به سمتی سوق داده شود که زمینه‌ساز رفع مشکلات و مسائل مردم باشد، همچنین در پژوهش‌ها باید مسائل اخلاقی نیز رعایت شود.

مدیر کمیته اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی ایران با اشاره به اینکه در وزارت بهداشت بحث اخلاق در پژوهش یک اولویت است، افزود: امروز اگر یک اثر پژوهشی برای مجله علمی فرستاده می‌شود در مقابل آن مسئول هستیم، زیرا در گذشته به دلیل بی‌دقتی در انتشار آثار پژوهشی حیثیت علمی کشور خدشه‌دار شده است.

شمسی تصریح کرد: خوشبختانه امروز با رسیدگی به پژوهش‌های انجام شده در کمیته‌های اخلاق شاهد ارتقای پژوهش هستیم.

وی با اشاره به اینکه همان مقدار که رشد علمی بالا است، حساسیت‌ها نیز بیشتر شده، ادامه داد: دقت و رعایت اخلاق در پژوهش‌ها باید مورد توجه باشد تا مشکلی برای کشور ایجاد نشود.

مدیر کمیته اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی ایران بیان کرد: البته از شهریور ماه سال گذشته دستورالعمل رسیدگی به تخلفات در پژوهش ابلاغ شده و کارشناسان در این حوزه فعال هستند.

شمسی با اشاره به اینکه آینده خوبی در این حوزه و انجام پژوهش‌های اخلاق‌محور در پیش رو است، گفت: با توجه به وجود حساسیت‌ها باید به سمت اخلاق محوری گام برداشته شود که خوشبختانه جامعه و کشور به این سمت در حال حرکت است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا