مقالات

بازیگران صنعت گیاهان دارویی بی‌شمارند

در ایران یک مدل مرجع سیستمی طراحی شده است که یک نگاه کل نگر به حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی دارد و تصویر روشنی از تمامی کارکردهای موردنیاز این حوزه در راستای دستیابی به اهداف سند ملی را فراهم می‌کند.

با توجه به ماهیت صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی و مطابق با آنچه در سند راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور بدان اشاره شده است موضوع گیاهان دارویی به عنوان اولویت الف در علوم پایه مطرح است. بنابر این اطلاق می توان دریافت موضوع گیاهان دارویی در بسیاری از صنایع و حوزه های دیگر به عنوان علمی زیرساختی مطرح است.

این حوزه بازیگران بی شماری اعم از «معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری»، «وزارت جهاد کشاورزی»، «وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی»، «وزارت صنعت معدن و تجارت»، «وزارت علوم تحقیقات و فناوری»، «وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی»، «وزارت آموزش ‌و پرورش» و غیره دارد. به همین دلیل حوزه‌های کاربردی آن به دستگاه های زیادی مرتبط می‌شود. درخصوص نقش آفرینان این حوزه طبق ماده ۶ سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی تعدادی از دستگاه ها به عنوان دستگاه های اجرایی مرتبط با امور گیاهان دارویی و طب سنتی معرفی شده‌اند.

مضاف بر آن تعدادی از نهادها و دستگاه‌ها نیز در اجرای برخی اقدامات سند ملی گیاهان دارویی دخیل هستند که در بخش طب سنتی و داروسازی سنتی می توان از «شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی»و «فرهنگستان علوم پزشکی» نام برد و در بخش فرهنگ سازی نیز «سازمان صدا و سیما»، «وزارت میراث فرهنگی و گردشگری»، «بنیاد ملی ایرانشناسی»، «مرکز ملی فضای مجازی» و «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» دخیل هستند که هرکدام نقشی در اجرای برخی اقدامات سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی دارند.

ذکر این نکته ضروری است که در اجرای وظایف و کارکردهای این حوزه به خصوص در بخش طب سنتی و داروسازی باید تمامی معاونت های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله معاونت تحقیقات و فناوری، معاونت آموزشی، بهداشت، درمان و سازمان بیمه سلامت نقشی اصولی و پررنگ داشته باشند.

چون بسیاری از اقدامات پیش بینی شده برای توسعه صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی مربوط به معاونت‌های یادشده هستند و بدون عملکرد مثبت و توجه آنان به این حوزه بسیاری از اهداف مدنظر حوزه محقق نخواهد شد.

به همین دلیل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است تا همه این بازیگران را شناسایی و کنار هم جمع کند. این کار تاثیر مثبتی در توسعه این صنعت و استفاده از همه ظرفیت‌های علمی، تخصصی و دانشی این حوزه دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا