اخبار

مصوبه ناعادلانه در حق مردم و متخصصین پوست

به تازگی با یک مصوبه، پزشکان عمومی که فاقد تخصص و تجربه لازم در امور درمانی و زیبایی پوست هستند، مجاز به انجام برخی از اقدامات که صلاحیت انجام آن را تا پیش از این نداشتند،
روی چهره مردم انجام دهند مانند انجام تزریقات ژل، بوتاکس، لیزر و… به منظور زیبایی و جوانسازی مردم
آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: تبعات دخالت‌های بی‌حد و فراقانونی افراد فاقد تخصص، تجربه و صلاحیت‌های پزشکی چیزی جز صدمه به روح و جسم همنوعان نخواهد بود. در تشخیص و درمان بیماری‌های پوستی و انجام پروسیجرهای تشخیصی و درمانی، یک متختص رشته تخصصی پوست با گذراندن دوره چهارساله موفق به اخذ مدرک تخصص می‌شود ولی عده‌ای بدون تخصص و صرفا با گذراندن یک دوره آموزشی کوتاه مدت به هدف خود میرسند و به اصطلاح راه چهارساله را چهار هفته‌ای و حتی کمتر طی می‌کنند (پزشک عمومی متخصص می‌شود). این رخداد ناگوار علاوه برتهدید آموزش پزشکی و تخصصی، موجب صدمه جدی به سلامت جامعه و بیماران می‌شود. در چنین شرایطی است که دیگر سکوت متخصصین هیچ توجیهی ندارد و چه بسا خیانت به بیماران و آینده این رشته مهم و تاثیرگذار است. به تازگی با یک مصوبه، پزشکان عمومی که فاقد تخصص و تجربه لازم در امور درمانی و زیبایی پوست هستند، مجاز به انجام برخی از اقدامات که صلاحیت انجام آن را تا پیش از این نداشتند، روی چهره مردم انجام دهند مانند انجام تزریقات ژل، بوتاکس، لیزر و…به منظور زیبایی و جوانسازی مردم؛ این در شرایطی است که کشور به حضور و فعالیت این پزشکان که خط مقدم درمان در اقصی نقاط هستند نیاز دارد. مداخله در امور تخصصی عوارض بسیاری دارد و حتی در بسیاری موارد، تقاضای کاذب و القایی برای دریافت خدمات زیبایی پوست توسط افراد فاقد تخصص در مردم بخصوص جوانان ایجاد می‌کند. با افزایش این تقاضا در میان مردم، دولت مجبور است ارز هنگفتی برای واردات تجهیزات، مواد مصرفی، ژل، بوتاکس، نخ لیف… تخصیص دهد. این یعنی القاء یک خواسته که در صورت ورود پزشکان عمومی به امور تخصصی و زیبایی پوست برای مردم، چند برابر اثر القایی خواهد داشت؛ پیامد آن تغییر فرهنگ و شکل ظاهری مردم، درخواست تزریق ژل، بوتاکس… حتی در سنین جوانی و نوجوانی خواهد بود. از سوی دیگر متخصصین پوست و دانشجویان تخصص پوست نیز از چرخه تحصیل و درمان به مرور خارج خواهند شد. در آستانه هشتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی، دوشنبه ۲۱تیرماه ۱۴۰۰ شاهد تجمع جمعی از پزشکان، اعضاء هئیت علمی و دستیارهای رشته تخصصی پوست در اعتراض به مصوبه اخیر کمیسیون ملی صلاحیت‌های حرفه‌ای که سازمان نظام پزشکی در تصویب آن دخیل بود، مقابل ساختمان وزارت کشور بودیم. معترضین، این مصوبه اخیر را ناعادلانه در حق متخصصین پوست و مردم می‌دانند؛ آنان البته قبلا نیز چندین بار اعتراض کرده بودند ولی اثری نداشت. دست نوشته‌هایی که روی آن‌ها شعارهایی نوشته شده بود و عکسهایی از عوارض مداخلات افراد فاقد تخصص و تجربه روی پوست و موی مردم در دست داشتند. «تخصص میانبر ندارد؛ اعتراض حق ماست»، «به شرایط موجود تن نمی‌دهیم»، «پزشک پوست و مو، متخصص نیست»، «سازمان نظام پزشکی حمایت»، «در حق پزشکان متخصص پوست ظلم شده است» و … ازجمله مهم‌ترین شعارها بودند. لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر فرهاد هنجنی، رئیس انجمن متخصصین پوست ایران و دکتر محمد ایمانی، عضو هیئت مدیره انجمن متخصصین پوست ایران گفتگو کرده است.
در ابتدا رئیس انجمن متخصصین پوست ایران در اینباره گفت: پزشکان عمومی هم همکار ما هستند اما راهش این نیست که وارد تخصص پوست شوند. اینطور نباشد که به خاطر منافع مالی به سمت تخصص پوست بیایند چراکه این کار ممکن است مضرات جانی برای بیمار داشته باشد. خواسته ما در وهله اول این است که حیطه کاری هر کسی مشخص باشد زیرا ما هم زحمت کشیده‌ایم و در اصل نسبت به دخالت پزشکان عمومی در امور تخصصی رشته پوست، از کمیسیون ملی حرف پزشکی گلایه کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا