عمومی

مراقب سایت های غیر قانونی توزیع دارو باشید

635952926613182249دارو کالایی است که به عنوان یکی از نیازهای فوری افراد محسوب شده و گاهی افراد برای به دست آوردن برخی از اقلام آن تمام سرمایه مالی و پس اندازشان را مصرف می کنند. جایگاه دارو در زندگی افراد کمتر از جایگاه تغذیه نیست، اما متأسفانه امروزه تهیه و مصرف صحیح آن به معضلی اساسی در جامعه تبدیل شده است.
یکی از مسائل اساسی در رابطه با این موضوع که بهداشت و سلامت جامعه را مورد تهدید قرار داده است، تهیه و توزیع اقلام دارویی و درمانی توسط مراکز فاقد صلاحیت قانونی است.
بر طبق ضوابط عرضه محصولات سلامت محور که توسط سازمان غذا و دارو اعلام شده است؛ تنها مکان مجاز، قانونی و سالم جهت توزیع دارو، داروخانه های رسمی در سطح کشور است.
داروهای توزیع شده در داروخانه ها با گزینش کارشناسان خبره و رعایت نکات ایمنی و سلامت انتخاب می شوند؛ در داروهای ساخت داخل نیز مواد اولیه ساخت به طور مرتب مورد کنترل و بررسی کارشناسان قرار می گیرد، اما داروهایی که از مبادی قاچاق وارد کشور می شوند و از مبادی غیرقانونی توزیع می شوند تحت چنین نظارت هایی قرار ندارند.
با گسترش فعالیت شبکه های مجازی و افزایش فروش اقلام مختلف از طریق این شبکه ها عرضه دارو از طریق سایت های اینترنتی نیز پا به عرصه ظهور گذاشته و معضل جدیدی را پیش روی نهادهای ناظر بر عرضه این کالای اساسی قرار داده است. مسئولین وزارت بهداشت بارها اعلام کرده اند چیزی با نام داروخانه های اینترنتی وجود خارجی ندارد و حتی داروخانه ها نیز اجازه عرضه داروهای رسمی را در وب سایت رسمی خود ندارند و تنها اقلام غیر دارویی مانند لوازم آرایشی – بهداشتی، مکمل های غذایی و … براساس ضوابط اعلامی سازمان غذا و دارو و تحت نظر دکتر داروسازی که به عنوان مسئول فنی به وزارت بهداشت معرفی شده است، امکان معرفی و عرضه در وب سایت رسمی داروخانه را دارند.
متأسفانه رشد قارچ گونه سایت های غیرقانونی عرضه دارو به گونه ای است که طبق اعلام مدیرکل بازرسی سازمان غذا و دارو، تاکنون بیش از ۵۳ هزار و ۴۲۰داروی غیرمجاز در کشور کشف و ضبط شده است.
در آسیب شناسی عرضه دارو توسط سایت های غیر مجاز اینترنتی به دو مورد می توان اشاره کرد. اول: عوارض جانبی استفاده از این داروهاست؛ چرا که برخی از این داروها در خارج از کشور و به شیوه های غیربهداشتی و کنترل نشده تولید می شوند و برخی دیگر که مجوز سازمان غذا و دارو از آمریکا را دارند به دلیل شیوه نامناسب توزیع و نگهداری ممکن است فاسد شده و غیرقابل استفاده باشند که هر دو مورد تهدیدی جدی برای سلامت افراد به شمار می روند. دوم: کلاهبرداری های مالی و هویتی است که از خریداران دارو در این سایت ها صورت می گیرد.
گردانندگان این سایت ها اغلب افراد سودجو و فرصت طلبی هستند که در پرداخت های آنلاین از اطلاعات هویتی و کارت بانکی خریداران سوء استفاده کرده اند.
به منظور جلوگیری از گسترش فعالیت این گونه سایت ها و حفظ سلامت و امنیت افراد، سایت ایران هشدار در کنار سایر نهادهای مسئول، اقدام به طراحی فرمی جهت دریافت گزارشات کاربران محترم سایت از فعالیت این سایت های غیرقانونی نموده است. فرم گزارش به زودی در قسمت گزارش تخلف سایت قرار داده خواهد شد. گزارشات دریافتی جهت پیگیری در کمترین زمان ممکن به نهادهای مسئول ارائه خواهد گردید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا