اخبار

۴۴ درصد سالمندان بدون درآمد و حقوق بازنشستگی هستند

۶ میلیون سالمند در ایران زندگی می‌کنند. آمارها هم نشان از آن دارد که در سال ۲۰۲۵ در ایران ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند شده و تا سال ۲۰۵۰ این رقم به ۷/۲۱ تا ۲۴ درصد می‌رسد.

حالا اگر بدانیم سالمندان ۳۶ درصد تخت‌های بیمارستانی را اشغال کرده‌اند و ۴۴درصد از این ۶میلیون سالمند بدون درآمد و حقوق بازنشستگی روزگار می‌گذرانند، باید بگوییم زنگ خطر سالمندی در ایران به صدا در آمده است. این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که دیروز در نشست خبری روز جهانی سالمند مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی برای بهبود وضعیت سالمندان و پیشگیری از ایجاد چالش سالمندی در کشور چاره‌جویی کردند. وزارت بهداشت چندین برنامه کلان جهت حمایت از سالمندان در دست اجرا دارد. برنامه مراقبت ادغام‌یافته مشتمل بر ۱۵ بیماری برای سالمندان از جمله برنامه‌هایی است که مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفته و بر اساس آن سالمند ابتدا توسط غیر پزشک معاینه و در صورتی که عوامل خطر در آن مشاهده شد به پزشک ارجاع داده می‌شود. برنامه‌های حمایت از سالمندان بر اساس طرح تحول سلامت اجرا می‌شود و بیشتر تمرکز در حاشیه شهرها دارد همچنین همه دانشگاه‌های علوم پزشکی این برنامه‌ها را اجرا می‌کنند.
پرفشاری، دیابت، مشکلات بینایی، شنوایی، چربی خون، اختلال حافظه، اختلال خواب، افسردگی، واکسیناسیون سل سالمندان و برنامه اصلاح سبک زندگی به شیوه سالم و همچنین رصد کردن سالمندان جهت جلوگیری از مرگ زودرس از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت به شمار می‌رود.  دیروز در نشست خبری روز جهانی سالمند معاون بهداشت وزارت بهداشت در حالی از وجود ۶ میلیون سالمند در ایران خبر داد که حدود ۴۴ درصد از سالمندان کشور بدون درآمد و حقوق بازنشستگی هستند و نخستین تقاضای آنها هم حمایت مالی است.
سیاری ارائه خدمت در حوزه رفاه اجتماعی را در حیطه وظایف سازمان بهزیستی دانست و گفت: البته این سازمان به تنهایی نمی‌تواند همه خدمات را ارائه کند. از طرفی وزارت بهداشت متولی سلامت جسمی و روانی سالمندان است و خدمات بهداشت جسمی و روانی را در شهرها و روستاها برای این گروه ارائه می‌دهد.

سالی یک میلیون نفر به جمعیت کشور ما اضافه می‌شود، اما به علت رشد بالای جمعیت در دهه‌های ۵۰ و ۶۰، رشد سالمندی ما نسبت به کشورهای دیگر بالاست.

معاون بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد جمعیت ما بین ۱۵ تا ۶۵ سال دارند، این دوران را دورانی طلایی خواند و افزود: سالی یک میلیون نفر به جمعیت کشور ما اضافه می‌شود، اما به علت رشد بالای جمعیت در دهه‌های ۵۰ و ۶۰، رشد سالمندی ما نسبت به کشورهای دیگر بالاست. در ادامه این نشست خبری مدیرکل سازمان بهزیستی استان تهران نیز ضمن تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای سالمندان در کشور گفت: باید در پرداختی به سالمندان تجدیدنظر کنیم. دکتر احمد دلبری در نشست خبری روز جهانی سالمند با بیان اینکه مطمئن هستم که با تعاملات سازنده وزارت رفاه و بهداشت شاهد ارتقای کیفیت زندگی سالمندان خواهیم بود افزود: : خوشبختانه سیستم بهداشت و درمان کشور اقدامات خوبی را در زمینه امید به زندگی انجام داده اما این کافی نیست و درست نیست که سالمندی به سن ۷۰ سالگی برسد و تعداد زیادی بیماری آزاردهنده را به همراه داشته باشد. وی با تأکید بر لزوم حمایت از سالمندان گفت: بخش اصلی حمایتی برای سالمندان خانواده است و خانواده باید بار اصلی حمایت از آنها را به دوش گیرد. مدیرکل سازمان بهزیستی استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر ما شاهد زنانه شدن سالمندی هستیم، چراکه درصد سالمندان زن نسبت به قبل افزایش یافته است به لزوم رسیدن به یک سالمندی سالم از طریق رصد کردن سلامت سالمندان و سبک زندگی آنها تأکید کرد. دلبری یکی از بحث‌های مهم در زمینه سالمندی را امنیت مالی سالمندان و مراقبان آنها عنوان کرد . گفت: یکی از موضوعاتی که باید در زمینه درآمد سالمندان بازنگری شود، یارانه‌ای است که به سالمند تعلق می‌گیرد. ما ماهانه به سالمندان حدود ۶۰ هزار تومان یارانه می‌دهیم اما همین که سالمند وارد سرای سالمندان می‌شود، یارانه‌ای که به او پرداخت می‌شود به بیش از ۴۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد و این باعث شده متأسفانه تعداد مجهول‌الهویه‌ها در سرای سالمندان افزایش یابد بنابراین باید در این پرداخت‌ها تجدیدنظر کنیم.

منبع :روزنامه ایران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا