عمومی

تاثیر و نقش اخلاق پزشکی و حمایت از حقوق بیمار از منظر اسلام

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از سایت «الجامعة الاسلامیة لبنان» در چکیده مقاله «تاثیر و نقش اخلاق پزشکی در حمایت از حقوق بیمار از منظر اسلام» آمده است: هدف از این پژوهش تعیین میزان تأثیر اخلاق پزشکی در حمایت از حقوق بیمار از منظر اسلام در مرکز بیمارستان دانشگاه (CHU) شهر بتنا -الجزایر است.

داده‌های این پژوهش از نمونه ای که در بند ۱۸۵ آمده است با استفاده از پرسشنامه (پرسشنامه‌ای که برای اهداف این پژوهش طراحی شده) جمع آوری شده است. این پژوهش همچنین از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی به منظور تفسیر اطلاعات و آزمون فرضیه‌های آن (این پژوهش) بهره گرفته است. هدف از تفسیر اطلاعات و آزمون فرضیه‌های پژوهش، تجزیه و تحلیل و تشخیص اثر مستقیم روابط بین متغیر مستقل اصلی[ و ]متغیر وابسته است.
متغیر مستقل اصلی عبارتند از: (ابعاد مختلف اخلاق پزشکی از منظر اسلام شامل: میزان مسئولیت و تعهد پزشکی، حقیقت و کشف اسرار پزشکی، احترام به شخصیت بیمار (حفظ عزت نفس بیمار)، حفظ حریم خصوصی و محرمانه بودن تمام اطلاعات و امور مربوط به بیمار، اخلاص داشتن در کار طبابت)
متغیر وابسته عبارتند از: (حقوق بیمار) است. در این پژوهش از نرم افزار تجزیه و تحلیل آماری (SPSS) به منظور تخلیه و تجزیه و تحلیل پرسشنامه استفاده شده است. از جمله نتایج این پژوهش می‌توان به این موارد اشاره کرد: ۱- وجود تاثیر معنا دار آماری (تاثیر بسیار زیاد) ابعاد مختلف اخلاق پزشکی در حمایت از حقوق بیمار از منظر اسلام (در مرکز بیمارستان دانشگاه (CHU) شهر بتنا) ۲- ضرورت پایبندی و تعهد پزشکان به ادب و اخلاق بر حسب احکام شرعی به خاطر حمایت از حقوق بیماران ۳- اعطای اولویت از نظر ابعاد اخلاق پزشکی به بیماران ہدر مرکز بیمارستان دانشگاه (CHU) شهر بتنا) برحسب ترتیب زیر: حقیقت و کشف اسرار پزشکی، حفظ حریم خصوصی و محرمانه بودن تمام اطلاعات و امور مربوط به بیمار ، اخلاص داشتن در کار طبابت ، میزان مسئولیت و تعهد پزشکی، و در آخر، احترام به شخصیت بیمار (حفظ عزت نفس بیمار). ۴- تفاوت قائل نشدن در حمایت کردن از حقوق بیمار {در مرکز بیمارستان دانشگاه (CHU) شهر بتنا} با وجود اختلاف در ویژگی‌های (جنسیت، شغل، وضعیت اجتماعی، درآمد، بخش، سن) این بیماران.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا