اخبار

ابلاغیه رئیس سازمان غذا و دارو به معاونت‌های غذا و دارو سراسر کشور:برخورد جدی با تخلفات در حوزه کالاهای سلامت/ الزام به داشتن شناسه اصالت و رهگیری

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، غلامرضا اصغری رئیس سازمان غذا و دارو در راستای برخورد جدی با تخلفات در حوزه داروهای قاچاق و تقلبی، ابلاغیه‌ای را به معاونین غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور صادر کرد.

متن این ابلاغیه به شرح زیر است:

«با عنایت به لزوم برخورد جدی با فراورده های قاچاق و تقلبی (غیر اصیل) در سطح توزیع و عرضه بویژه داروخانه ها و به منظور شفاف سازی و هماهنگی در نحوه برخورد با تخلفات، بدینوسیله بر اجرای موارد ذیل تاکید می‌شود:

دستورالعمل اجرایی به شماره ۱۰۵۲۹۶/۶۵۸ مورخ ۹۴٫۷٫۲۲ و دستورالعمل اجرایی شناسایی و نحوه برخورد با خطاها و تخلفات نظام ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فراورده های سلامت به شماره ۱۵۴۴۴۸/۶۵۵ مورخ ۹۵٫۱۰٫۱۴ به قوت خود باقی است و مقتضی است در صورت مشاهده هر گونه تخلف در این موضوع اقدام شود.

توزیع و عرضه هر فراورده دارویی، ملزومات دارویی، داروهای طبیعی، سنتی، مکمل، شیر خشک، غذاهای ویژه، فراورده خوراکی، آرایشی و بهداشتی وارداتی با شرایط ذیل تخلف بوده و ضمن جمع آوری فرد خاطی می‌بایست به مراجع قضایی معرفی شود:

فقدان شناسه دو بعدی معتبر، فقدان شناسه اصالت قابل استعلام از شماره تلفن ۲۰۰۰۸۸۲۲

وجود برچسب های جعلی فاقد استانداردهای لازم (بویژه بارکد QR و شماره استعلام غیر از ۲۰۰۰۸۸۲۲ و سایت غیر از سایت سازمان غذا و دارو)

فراورده های دارویی تولید داخل با قیمت بیش از ۵۰۰ هزار ریال در هر بسته باید واجد شناسه دو بعدی باشد. در غیر اینصورت برای اصلاح به شرکت مربوطه عودت شود.

فراورده های دارای برچسب/شناسه های ناخوانا، با کیفیت نامناسب، برچسب قابل جدا شدن، درج در محل نامناسب، عدم تطابق با مندرجات بسته بندی فراورده یا توزیع قبل از ریلیز مسوول فنی، ریکال و جهت اصلاح به شرکت صاحب پروانه عودت شود.

بیمار حق دارد هر فراورده استعلام شده و نامعتبر را به داروخانه عودت نماید. لذا به داروخانه ها اطلاع رسانی کامل و تاکید و توجه لازم در مورد کنترل خریدها انجام شود.

در برنامه های آموزشی محلی و چک لیستهای بازرسی حتما این موارد گنجانده شود.

محتوای برنامه‌های اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی بویژه در رسانه‌های عمومی، قبل از انتشار با این سازمان هماهنگ شوند، گزارش‌هایی از نمایش برچسب تقلبی بجای برچسب واقعی در یکی از برنامه های آموزشی استانی وجود دارد.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا