اخبارعمومی

هر ۱۳ دقیقه یک نفر در کشور به دلیل کرونا فوت می‌کند/ هزینه های بالای تامین وسایل حفاظتی برای کادر درمان

معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد:«هر ۳۳ ثانیه یک نفر به کرونا مبتلا می شود و هر ۱۳ دقیقه یک نفر در کشور به دلیل کرونا فوت می‌کند، این یک زنگ خطر برای همه ما است.»

به گزارش سلامت نیوز، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس گفت:« هم اکنون در اکثر کشورهای دنیا برای تامین معیشت مردم و بنا به دلایل اقتصادی بازگشایی ها انجام شده است. در شرایط فعلی فعالیت اقتصادی و اجتماعی، مهمترین مواردی که باعث کاهش شیوع کرونا می شوند عبارتند از استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی حداقل یک متری با دیگران و استفاده از پوشش محافظ چشمی می باشد استفاده از ماسک ۸۵ درصد و رعایت فاصله گذاری ۸۲ درصد و استفاده از پوشش چشمی ۷۸ درصد موارد انتقال ویروس کرونا را کاهش می دهد.»

وی در ادامه گفت:« از امروز خوشبختانه پویش استفاده همگانی از ماسک با هشتگ “من ماسک می زنم” در کشور آغاز می شود. انتظارمان این است که مردم همراهی و همکاری داشته باشند. در این روزها یکی از مهمترین موارد مصداق امر به معروف و یکی از مصادیق نوع دوستی و علاقمندی به ایران عزیز استفاده از ماسک توسط خودمان و ترویج استفاده از ان برای دیگران است. جوانان و نوجوانان حتی کودکان به ظاهر سالم و یا کم علامت عامل مهم انتقال بیماری به دیگران به خصوص به والدینشان یا به افراد مسن و پیر هستند.»

وی افزود:« بنا به اعلام اخیر مرکز کنترل بیماری های ایالات متحده به ازای هر بیمار تشخیص داده شده کرونا ۱۰ بیمار وجود دارد که بیماری آنها تشخیص داده نمی شود. در افراد جوان و با سن کم احتمال ابتلا به کرونا بدون علامت یا کم علامت خیلی زیاد است. جوانان مبتلا ناخواسته و نادانسته اطرافیان و نزدیکانشان را به بیماری مبتلا می کنند که منجر به مرگ و میر و یا بستری طولانی مدت می شود. در این مقطع حساس زمانی از لحاظ ابتلا به کرونا با رعایت دستورالعمل های ساده بهداشتی نظیر استفاده همگانی از ماسک در خارج خانه و شستشوی دست، جوانان می توانند نقش مهم در کاهش شدت بیماری و مرگ ناشی از کرونا داشته باشند.»

وی خاطرنشان کرد:« هر نفر مبتلا بدون رعایت فاصله گذاری می تواند ۴۰۶ نفر را به کرونا مبتلا کند. کسانی که قبلا به کرونا مبتلا شدند و حتی مبتلایانی که آنتی بادی آنها براساس آزمایش مثبت اعلام شده و تصور می کنند ایمن هستند باید کماکان اصول فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت فردی را رعایت کنند. هنوز هیچ مستند علمی وجود ندارد که افراد مبتلا شده، ایمنی طولانی مدت و موثر نسبت به کرونا داشته باشند. توجه کنید رسیدن تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ درجهان به حدود ده میلیون نفر و موارد مرگ به حدود نیم میلیون نفر برای همه زنگ خطر جدی است.»

وی هشدار داد:« هر ۳۳ ثانیه یک نفر به کرونا مبتلا می شود و هر ۱۳ دقیقه یک نفر در کشور به دلیل کرونا فوت می‌کند، این یک زنگ خطر برای همه ما است تا بتوانیم میزان موارد ابتلا را به حداقل برسانیم. ایران با اینکه از لحاظ تعداد خالص مورد ابتلا و از لحاظ تعداد خالص مرگ ناشی از کرونا به ترتیب رتبه ۱۰ و ۹ جهانی را دارد و معمولا این رتبه ها مورد توجه قرار می گیرد اما از نظر تعداد مورد ابتلا و تعداد خالص مرگ به یک میلیون نفر جمعیت به ترتیب رتبه ۴۷ و ۳۰ دنیا را با تعداد ۲۵۶۱ مورد ابتلا به یک میلیون نفر جمعیت و ۱۲۱ مرگ در یک میلیون نفر در جمعیت را دارد.»

وی افزود:« خوشخبتانه اقداماتی که مردم و وزارت بهداشت و مجموعه دولت و نظام انجام داده توانسه بیماری را کنترل کند ولی هنوز کافی نیست. ما در استان هایی با شدت بیماری درگیر هستیم به این خاطر اقدامات استانی و اقدامات شهرستانی مان خصوصا در شهرستان های قرمز باید به حداکثر ممکن برسد و این مستلزم همکاری مردم و همراهی تک تک افراد جامعه است. ما عاجزانه خواهش می کنیم که برای رعایت سلامت خود و مشکلاتی که برای کارکنان بهداشت و درمان ایجاد شده حداکثر رعایت دستورالعمل های بهداشتی را انجام دهند.»

وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز مبنی بر اینکه بیمه ها بابت کرونا چقدر بدهی به بیمارستان ها دارند و آیا مطالبات بیمارستان ها به موقع پرداخت می شود،‌گفت:« در ماه های گذشته با توجه به اقداماتی که خصوصا سازمان تامین اجتماعی انجام داده و بدهی های معوقه بیمارستان ها را به مقدار قابل توجهی تسویه کرده است همینطور بیمه سلامت در پرداختی ها تسریع داشته است به دلیل کاهش مراجعه مردم به بیمارستان ها هزینه بیمه ها در ماه های اخیر کاهش یافته است.البته به دلیل کووید-۱۹ مقداری افزایش هزینه های بیمارستانی داریم.»

وی در ادامه گفت:« قسمتی از هزینه بیماران را بیمه ها پرداخت می کنند ولی یکسری هزینه های جدید از جمله وسایل حفاظتی کادر درمان داریم که قابل توجه است و حتی از هزینه های اصلی بیشتر می شود و گاهی هزینه وسایل حفاظتی برای یک بیمار تا حدود ۷۵۰ هزار تومان است در حالی که هزینه تخت بیمارستانی در یک روز زیر ۳۰۰ هزارتومان است این هزینه های جانبی زیاد است که از طرف خود وزارت بهداشت تامین می شود چون اکثر علایم کویید -۱۹ریوی است مجبور شدیم هزینه های سرمایه گذاری در اکسیژن ساز و تخت های مراقبت ویژه تنفسی داشته باشیم که هزینه های جاری مازاد هستند همچنین دفع مواد زاید پزشکی و لباس بیماران و … پرهزینه است که با کمکی که دولت می کند این را تدبیر می کنیم.»

وی درباره اعمال محدودیت ها گفت:«از الان به بعد عمده موارد تصمیم گیری درباره محدودیت ها همانطور که هفته گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کرد با مبنای شهرستانی و با مکانیسم آسانی که از طریق استانداران و وزرای کشور و بهداشت تدبیر شده خواهد بود.نحوه اعلام این موارد شهرستانی و استانی است و در کشور اعلام نمی کنیم بسته به شرایطی که پیش می آید استانداران و دانشگاه های علوم پزشکی اقدام خواهند کرد. با توجه به نمای متفاوت منحنی همه گیری کرونا، اوج بیماری در برخی استان ها اسفند ماه و در برخی دیگر فرودین و خرداد ماه بوده است. قطعا تصمیمات شهرستانی با توجه به ملاحظات فرهنگی و اجتماعی و قومیتی استان ها گرفته می شود. در برخی استان ها مجالس ترحیم کاملا کنترل شده و در برخی دیگر با شدت زیادی وجود دارند و توصیه های ما را ه به جایی نبرده به همین دلیل تصمیمات به صورت استانی اعلام خواهد شد.»

وی درباره ویروس کرونا و علایم آن گفت:« این ویروس از اول هم به طور سیستماتیک اقدام می کرد وجه بارز آن در ریه و علایم تنفسی بود. متوجه شدیم که این ویروس علایم عصبی هم می دهد و می تواند حس بویای و چشایی را از بین ببرد، همچنین می تواند اثرات انعقادی در عروق داشته باشد، در برخی موارد علایم گوارشی خود را بیشتر نشان می دهد و در برخی موارد علایم تب و درد عضلانی و خستگی و بی حالی خود را نشان می دهد اینها علایم متنوعی است که ویروس در ارگان های مختلف بدن می تواند داشته باشد. بعد از اینکه ویروس به مرحله ای رسید که درگیری بوجود آمد باعث یک سلسله وقایعی می شود که ناشی از واکنش بدن به این ویروس است و گاهی بدن با خود وارد جنگ می شود و گاهی اثار کلیوی و کبدی دیده می شود.»

وی افزود:« درمان های طولانی مدت که برای این بیماری انجام می شود از جمله مصرف انتی بیوتیک ها و انواع داروها عوارض جانبی دارند ضمن اینکه خود بستری طولانی مدت در بیمارستان می تواند عفوت های منتقله از بیمارستان را تشدید کند همچنین لوله گذاری تنفسی احتمال درگیری با باکتری ها و قا رچ ها را زیاد می کند اینها مجموعه اتفاقاتی است که یک بیماری شدید می تواند ایجاد کند.»

دکتر حریرچی در مورد خبر خوش وزیر بهداشت درباره واکسن کرونا،‌گفت:« کشور ما مثل سایر کشورهای دنیا انواع روش هایی که منجر به تولید واکسن می شود را در مرحله تحقیقاتی و انواع متدولوژی ها و روش های رایج انجام می دهد و مثل کشورهای دیگر بر روی این مسئله کار می کنیم. اگر یک مرجع علمی توانست واکسن کرونا را تولید کند ما هم بتوانیم سریع آن را تکثیر کنیم. قدم های خوبی در این زمینه برداشته شده است.»

وی درباره سه رقمی شدن مجدد آمار مرگ و میر مبتلایان به کرونا در کشور گفت:« در مورد مرگ و میر ها نسبت مشخصی بین میزان ابتلا و میزان بستری و میزان مرگ و میر وجود دارد خوشبختانه در ماه های گذشته موارد مرگ و میر نسبت به موارد بستری به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است با توجه به تجربه و آموزش ها و مهارت هایی که در مقابله با ویروس کووید -۱۹ کسب کردیم ولی باید توجه کنیم ما کشور وسیعی هستیم برخی استان هایی که در اسفند و فروردین درگیر نشده بودند به دلیل برخی ملاحضات اجتماعی و کاهش فاصله گذاری های اجتماعی، موارد ابتلا و بستری و مرگ و میر بالا رفته و مرگ ها در برخی استان ها اثر تجمعی دارد. بیماران مدت طولانی تری بستری می شوند که منجر به فوت می شود امیدواریم موضوع از سرچشمه بسته شود.»

وی افزود:« تا موقعی که ویروس در سطح جامعه است بیماریابی انجام می شود ولی افرادی که بیماری زمینه ای و سن بالا دارند خصوصا افرادی که دچار چاقی و برخی سرطان ها هستند وقتی به این ویروس مبتلا می شوند درصد مرگ و میر در آنها قابل توجه است. وزارت بهداشت قسمتی از وظایفش در ابتدای زنجیره این است که اگاهی رسانی کند و قسمتی از فعالیت در انتهای زنجیره است که مبتلایان را نجات دهد.»

وی تاکید کرد:« راه مقابله با ویروس کرونا درمان و بیمارستان و گسترش ای سی یو نیست راه اصلی مقابله با این ویروس، رعایت فاصله گذاری و رعایت اصول بهداشت فردی است تا تعداد کمتری به این بیماری مبتلا شوند.»

وی درباره ایمنی جمعی با توجه به ابتلای ۴۰ درصدی در برخی از استان ها به کرونا، گفت:« ما چیزی درباره آن نمی دانیم دنیا هم درباره آن نمی داند. کشورهایی که به طرف ایمنی جمعی حرکت کردند حتی کشور پیشرفته ای مثل سوئد دچار شکست خیلی بدی شدند پس حرکت به طرف ایمنی جمعی یا ایمنی رمه ای به صورت منفعلانه کاملا حرکت اشتباهی است و سیاست ما این نیست چون وقتی به طرف ایمنی جمعی می روید حتما تعداد قابل توجهی مبتلا و بیمار بدحال و فوتی خواهیم داشت. ایمنی جمعی روش مطلوبش با ایجاد واکسن است که مردم ایمن می شوند و زنجیره انتقال آن بسته می شود.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد:« هنوز شواهد معتبری نداریم که نشان دهد کسانی که به کرونا مبتلا می شوند ایمنی طویل المدتی خواهند داشت. طبق مقاله ای که در مجله نیچر منتشر شده کسانی که به کرونا مبتلا می شوند اگر شدت علایمشان کم باشد یا بی علامت باشند میزان انتی بادی های موجود در سرم آنها به سرعت کم می شود و آنهایی هم که دارای علایمی بودند میزان آنتی بادی در بدنشان کم می شود ما نمی دانیم آیا این آنتی بادی ایمنی دایم به بیمار می دهد یا ایمنی موقت می دهد و این ایمنی برای چند وقت است. تجربه دنیا درباره این بیماری ۵ ماه است.»

وی افزود:« برای رسیدن به ایمنی جمعی نمی دانیم ۶۰ درصد، ۷۰ درصد یا ۹۰ درصد ابتلا کافی است. ولی حتی اگر به ۹۰ درصد ابتلا هم برسیم این به معنی این نیست که انتقال ویروس صفر می شود. برخی واکسن ها که ایمنی زا هستند باید دوز واکسن یادآور باید بزنیم و ایمنی واکسن دایمی نیست در مورد واکسن آنفلوانزا هم ایمنی آن موقت است و سال بعد باید واکسن جدید زده شود. توصیه اکید ما به استفاده از ماسک است. در کشوری مثل ترکیه استفاده از ماسک هنگام ورود و خروج از خانه اجباری است و جریمه های سنگینی برای عدم استفاده از ماسک گذاشته شده است. استفاده از ماسک ۸۵ درصد احتمال انتقال کرونا را در جامعه کم می کند. نمی توانیم هم انتظار بازگشایی ها را داشته باشیم ولی هیچ روش کنترلی دیگر را انجام ندهیم در شرایطی که مجبوریم مسایل معیشتی مردم را در نظر بگیریم مهمترین مساله ای که کمک می کند استفاده از ماسک و شیلد است.»

وی درباره تست کرونا گفت:« هر تست کرونا ۲۵۰ هزارتومان هزینه دارد و در بخش خصوصی هم تا ۸۰۰هزارتومان بابت تست کرونا اخذ می شود. علاوه بر اینکه هزینه تست کرونا گران است و هزینه های غیرمستقیم مالی، انسانی و مواد فیزیکی و مکانی را دارد خطراتی برای افرادی که تست می گیرند هم دارد. ما برای کسانی که نیاز دارند تست انجام شود مثل افراد علامت دار یا افرادی که در غربالگری شناسایی شده اند و افراد بستری جواب تست را سریع می دهیم. در برخی شهرستان ها با درخواست های غیرعادی مواجه هستمیم مثلا یک بیمار ویروسی به اداره آمده و آن اداره درخواست تست از کلیه کارکنان دارند ما این امکان را نداریم و این کار نه از نظر علمی و نه اقتصادی درست نیست.»

وی تاکید کرد:«از طرف دیگر تست PCR برای همان لحظه معتبر است. این تست گارانتی برای عدم ابتلای بعدی نیست. بعضی افراد فکر می کنند الان تست دهند می تواند به مهمانی و مسافرت بروند و فعالیت اجتماعی داشته باشند اما دو دقیقه دیگر می توانند در مجاورت با فرد بیمار به کرونا مبتلا شوند. استفاده از تست روش های علمی دارد باید به طور متوسط ۵ روز از زمان ابتلا بگذرد که نمونه مثبت شود.»

وی افزود:« در همه شهرستان ها نمی توانیم تست را راه اندازی کنیم محدودیت اصلی به علت کمبود نیروی انسانی لازم و نبود دستگاه های مورد نیاز کافی است. نمی شود برای یک شهر که روزانه به ۱۵ تست نیاز دارد تجهیزات برد. گاهی تعداد این دستگاه ها مثلا دستگاه های اکسیژن ساز برای شرایط متعارف است و اگر ۱۰ تا ۲۰ درصد بیماران نیاز داشته باشند کافی است اما اگر ۵۰ درصد نیاز باشد باید دستگاه های دیگر گذاشت.»

وی درباره بازگشایی اصناف گفت:« دوگانه رعایت معیشت مردم و اهداف اقتصادی با هدف به حداقل رساندن بیماری در همه کشورهای جهان مطرح است. گروهی ممکن است فقط از منظر بیماری به آن نگاه کنند و درخواست تعطیلی های طولانی مدت را داشته باشند. از لحاظ اقتصادی در تمام کشورهای دنیا معلوم شده این کار ممکن نیست .مهمترین عامل مضر برای سلامت، فقر است و بیماری ناشی از فقر بدترین نوع بیماری ها است و عدم سلامت ناشی از فقر بدترین مشکلات را در حوزه سلامت ایجاد می کند. کشور ما هم ملاحظات اقتصادی را مثل سایر کشورهای دنیا لحاظ کرده است. یکی از کشورهای نزدیک ما چون اقتصاد کشورشان بر مبنای گردشگری است گردشگری را راه اندازی کرده اند و اگر هر گردشگری به کرونا مبتلا شد سه هزار دلار خسارت به وی پرداخت می کنند. »

وی خاطرنشان کرد:« باید یک تعادل بین اقتصاد وسلامت ایجاد شود. اگر ستاد ملی مقابله با کرونا به این نتیجه برسد که نیاز به برگرداندن محدودیت ها است براساس تقسیم بندی شهرستانی و استانی اقدام خواهد کرد. در کشورهای دنیا از جمله امریکا مشخص شده تصمیم گیری کشوری نمی تواند درست باشد. تصمیم گیری های استانی و شهرستانی مناسب تر خواهند بود.»

وی درباره طرح ترافیک گفت:« در مورد طرح ترافیک براساس تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گیری می شود. اصل بر این است که ما مواجهه اجتماعی را به حداقل برسانیم یک قسمتی از برداشتن طرح ترافیک منجر به این می شود که در برخی مناطق احتیاج به پارکینگ بیشتر شود.»
وی درباره افزایش خشونت خانگی در دوره کرونا گفت:« طبق آمارهایی که ما داریم خشونت خانگی به خط قرمز نرسیده ولی خشونت خانگی ولو یک موردش اضافه است.در برخی کشورهای دنیا به طرز قابل توجهی خشونت خانگی بعد از کرونا افزایش پیدا کرده است. اقداماتی در کشور ما هم از طریق اداره کل سلامت روان وزارت بهداشت و هم از طریق بهزیستی و سایر سازمان های مردم نهاد انجام می شود امیدواریم با توجه به فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی شاهد حتی یک مورد خشونت خانگی نباشیم.»

وی درباره کمبود داروهای پزشکی هسته ای گفت:« در مورد برخی داروهای پزشکی هسته ای کمبودهای مقطعی بوجود آمد که قسمتی از آن بستگی به سیاست های توزیعی دارد.»

وی درباره واکسن آنفلوانزا گفت:« در مورد واکسن آنفلونزا حتما امسال توصیه به مصرف بیشتر خواهیم داشت خصوصا در افرادی که در معرض ریسک بالای ابتلا هستند مثل افراد مسن یا دارای بیماری زمینه یا زنان باردار. اقدامات قابل توجهی برای تهیه این واکسن انجام دادیم.»

دکتر حریرچی درباره عدم رعایت فاصله گذاری در هواپیما و مترو گفت:«در برخی از موارد فاصله گذری اجتماعی بسته به رفتاری است که مردم ما انجام می دهند در مورد هواپیما می گفتند حتی با صندلی های پر برایشان مقرون به صرفه نیست پروازها را انجام دهند، مردم هم امکان پرداخت هزینه دو برابری را ندارند. یکی از مشکلات این است که به همه مردم هنگام ورود به هواپیما ماسک و دستکش داده می شود ولی استفاده نمی کنند. مترو براساس انبوه بری طراحی شده است ولی در مترو هم توصیه ما به حداقل رساندن مسافر به حد ممکن و رعایت مسایل بهداشت فردی است. اکثر رسانه های ما می پرسند دولت چه کار می تواند بکند دولت نمی تواند تعداد واگن ها را زیاد کند ولی می تواند مردم را توجیه کند که از ماسک استفاده کنند ما نمی توانیم درخواست این را داشته باشیم که کارخانجات،ادارات ، دانشگاه ها و مدارس و حمل و نقل عمومی تعطیل شود ولی مردم در اجتماع عروسی برگزار کنند این یک تناقضی است باید یک تصمیم همگون بگیریم.»

وی تاکید کرد:«حتی اگر کل کشور هم تعطیل باشد برخی جاها باید باز باشند، نمی شود بیمارستان ها و آتش نشانی و شهرداری و پلیس را تعطیل کرد به همین دلیل درخواست هایمان باید متعادل باشد. مهمترین نکته ای که از رسانه درخواست دارم اگاه سازی مردم برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. نمی شود مدرسه ، دانشگاه ، ادارات را یک سال یا دو سال تعطیل نگه داشت ولی می شود از مردم بخواهیم یک سال ماسک بزنند و یک متر فاصله را رعایت کنند و یکسال دست را مرتب شسته و از شیلد استفاه کنند.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا