اخبارقصور پزشکی

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی: گاهی پزشکان چندین‌ برابر توان خود، بیمار ویزیت می‌کنند

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت: قصور پزشکی، نسبت به حجم خدمات پزشکی که ارائه می‌شود زیاد نیست.

سید آریا حجازی  با حضور در ایسنا و گفت‌وگو با خبرنگاران این رسانه، در رابطه با قصور پزشکی تشریح کرد: قصور پزشکی را بایستی نسبت به خدماتی که توسط پزشکان ارائه می‌شود، بررسی کرد. درواقع قصور پزشکی، نسبت‌به حجم خدمات پزشکی که ارائه می‌شود، آنچنان زیاد نیست. همه ما استفاده‌کننده از خدمات پزشکی هستیم؛ بنابراین بدبینی نسبت‌ به پزشکان وضع را بدتر می‌کند. نکته بعدی این است که بسیاری از اتفاقات پیش آمده برای بیماران عوارض ناخواسته یا غیرقابل پیش‌بینی بیماری است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: قصورهایی که به دنبال آن شکایت صورت می‌گیرد، غالباً در نظام پزشکی یا در دادسرا مطرح شود و موارد خاص آن به پزشکی قانونی فرستاده می‌شود. مطابق با بررسی‌های صورت گرفته اگر قصور تشخیص داده شود، اصطلاحاً تبدیل به مبلغ ریالی و میزان غرامتی می‌شود که بایستی پرداخت شود. در جامعه ما بخش‌های گوناگونی در کنار پزشکان کار طبابت انجام می‌دهند؛ چون عطاری‌ها و به‌ این دلیل است که اعتماد نسبت به یک سیستم آکادمیک خدشه‌دار شده است و ساختار ذهنی برخی از ایرانیان توجه و گرایش بیشتری به کسانی غیر پزشکان در حوزه درمان است.

وی در رابطه با طب سنتی توضیح داد: ما صبغه‌ای ذهنی نسبت به طب سنتی داریم؛ چراکه تا ۷۰ سال پیش طب آکادمیک چندان در دسترس نبوده، بنابراین برخی از مردم همچنان تلاش دارند تا از برخی تجویزهای عطاری‌ها استفاده کنند. بنابراین بیان و مطرح کردن قصور پزشکی منجر به گرایش بیشتری به این دسته از درمان‌ها می‌شود. هرچند که امروز، طب سنتی ایرانی با تلاش وزارت بهداشت و درمان شکلی آکادمیک به خود گرفته است و دارای ساختاری نظام‌یافته برای رسیدگی به خطاها، شکایت‌ها و…است.

حجم بالای کاری برخی پزشکان منجر به عدم توجه کافی به بیماران می‌شود

حجازی با بیان اینکه «شفافیت جزو اصول اولیه ارتباط پزشک و بیمار است» تصریح کرد: در قانون نیز بحث رضایت و براعت در این رابطه وجود دارد، اما در کنار این موضوعی به نام زمان است. در این رابطه موضوع زمان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بدین معنا بایستی پزشک مدت زمانی که صرف درمان یک بیمار می‌کند هزینه واقعی خدمات را دریافت کند؛ بنابراین زمان کافی برای بیمار بگذارد. اما از آنجا که پرداخت‌ها با میزان خدمات ارائه شده هم‌خوانی ندارد؛ بدین معنا که پزشک مجبور است در یک درمانگاه حضور داشته باشد و پنج برابر توان خود بیمار ویزیت کند مجبور می‌شود توجه کافی به رابطه شفاف میان بیمار و پزشک نداشته باشد و توضیح مناسبی را برای بیمار ارائه ندهند.

وی ادامه داد: روند رسیدگی به پرونده‌های قصور پزشکی بین ۹ ماه تا دو سال در میان کشورهای گوناگون زمان می‌برد. برای نمونه در کشوری چون آمریکا رسیدگی به این دسته از پرونده‌ها تا دو سال هم زمان می‌برد، اما میانگین رسیدگی به این پرونده‌ها در ایران ۱۶ ماه است. شیوه احقاق حق در قصور پزشکی به دو صورت است یکی مراجعه به دادسرا و شکایت قضایی است. در این راستا شعب ویژه‌ای در بازپرسی وجود دارد که آشنایی کاملی با این فرایندها دارند و نوع دیگر مراجعه به نظام پزشکی است که شکایت‌های ناشی از قصور پزشکی را به‌طور مستقیم بپذیرند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا