اخبارغذا و دارو

عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی: ادعای مجوز داشتن داروهای ماهواره ای ترک اعتیاد کذب است

عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی گفت :ادعای دارا بودن مجوز داورهای گیاهی بخصوص دارو های ترک اعتیاد تبلیغی از ماهواره کذب و دروغ است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمدرضا قدیرزاده افزود: در تبلیغاتی که توسط ماهواره پخش می شود در بحث ترک اعتیاد اعلام می شود که این دارو ها صد در صد گیاهی است و مجوز از سازمان غذا و دارو آمریکا یا ایران دارد این در حالی است که این موضوع ، کاملا کذب و این مجوز در هیچ جا ثبت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: بنابر این افزایش آگاهی مردم درمورد داروهای گیاهی غیرمجاز ضرورت دارد.
قدیرزاده افزود : متاسفانه تبلیغات در زمینه داروهای گیاهی از طریق شبکه های ماهواره ای انجام می گیرد که راه هایی جهت متوجه شدن این تبلیغات کذب وجود دارد.
وی گفت: سودجویان عنوان می کنند که داروهای مورد نظر در ماهواره ، صد درصد گیاهی است و ماده شیمیایی ندارد این در حالی است که آنالیزهای ما در پزشکی قانونی نشان می دهد حداقل یک تا هفت داروی شیمیایی به این مواد، افزوده شده است.
عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی افزود: همچنین تبلیغ کنندگان داروهای مورد نظر ، عنوان می کنند که دوره درمانی استفاده از داروها بسیار کوتاه مدت است ،مانند ترک اعتیاد در یک ماه انجام می گیرد. در حالی که این تبلیغات کاملا کذب است و هیچ تاثیر نه تنها در درمان اعتیاد ندارد که ممکن است عوارض دیگری را برای فرد مصرف کننده به همراه داشته باشد.
قدیرزاده تاکید کرد :سودجویان تلاش می کنند تا مشتری های خود را اغنا کنند و آنها را به سمت مصرف داروهای گیاهی غیرمجاز ببرند.
وی به تقسیم بندی داروهای به اصطلاح گیاهی در شبکه های ماهواره اشاره کرد و گفت: این داروها به چهار دسته داروی ترک اعتیاد، لاغری، چاق کننده و افزایش قوای جنسی تقسیم می شود.
وی خاطرنشان کرد: اینکه چرا مردم گاهی به این داروها روی می آورند و فکر می کنند صددرصد گیاهی است نیاز به بررسی مسائل جامعه شناختی دارد ولی آنچه مسلم است ، این است که اطلاع و آگاهی مردم در این زمینه باید افزایش یابد.
قدیرزاده در عین حال به نکته ای در خصوص داروهای صد در صد گیاهی هم اشاره کرد و آن اینکه داروهای یاد شده اگر به درستی مصرف نشود خطرات خاص خودش را دارد لذا دارو چه گیاهی و چه غیرگیاهی باید مجوز مصرف و اندیکاسیون های مربوطه را داشته باشد؛چرا که حتی داروی لاغری می تواند سبب مرگ فرد شود و ما گزارشاتی از این موارد را در این رابطه از طریق وزارت بهداشت داشته ایم.
عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی تاکید کرد: داروهای گیاهی همه باید تاریخ تولید، مصرف و سریال تولید داشته باشند و در صورتی که داروی وارداتی باشد نیاز به برچسب ویژه سازمان های مربوطه را دارد بنابراین افراد نباید تحت هیچ شرایطی فریب افراد سودجو را بخورند.
وی درمورد اینکه چه کسی مسئول رسیدگی به شکایات مربوط به داروهای تقلبی گیاهی است گفت: اگر مردم در این زمینه با مشکل مواجه شوند باید به دادسرای جرائم پزشکی مراجعه کنند و پس از طرح موضوع این مساله مورد بررسی قرار گیرد همچنین اگر قاضی یا بازپرس، لازم بداند سازمان پزشکی قانونی نیز اظهارنظرهای مربوطه را اعلام می کند.
قدیرزاده اضافه کرد: در زمینه ترک اعتیاد نیز افراد اگر با مشکلاتی مواجه شوند معمولا شکایت نمی کنند تا شناخته نشوند لذا اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مردم بسیار ضرورت دارد.

**مشکلات زناشویی در ایران بیشتر جنبه روانی دارد
این کارشناس حوزه اعتیاد گفت :دسته ای از دارو هایی که در ماهواره تبلیغ می شود مربوط به دارو های برطرف کننده مشکلات جنسی است ،در صورتیکه مشکلات زناشویی در ایران بیشتر جنبه روانی دارد و با چند جلسه مراجعه به روان شناس حل خواهدشد .
قدیرزاده ادامه داد:این دارو ها بیشتر واجد مواد مخدر است که بر سیستم عصبی فرد تاثیر منفی می گذارند .
عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در مورد دارو های لاغری و چاق کننده نیز بیان کرد:این دارو ها را با عنوان دارو های گیاهی تبلیغ می کنند که با بررسی انجام شده دریافته ایم که دارو های مورد نظر نیز واجد برخی از انواع مواد مخدر است.
وی اضافه کرد: دارو های چاق کننده تبلیغی واجد دارو های کرتون است که دراین صورت فرد مصرف کننده، وزن نمی گیرد ،بلکه فقط آب می گیرد و چون به چهره فرد آب می خزد ودر عمل هم آب و نمک جذب می شود و در نتیجه فرد دچار مشکلات کلیوی و مشکلات دیگر خواهد شد
سلامت نیوز: ادعای مجوز داشتن داروهای ماهواره ای ترک اعتیاد کذب است

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا