اخبارغذا و دارو

ضرورت تله مدیسین در بحران کرونا – آمادگی نسخه نویسی از راه دور

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی با اشاره به نیاز کشور به خدمات پزشکی از راه دور بویژه جهت انجام معاینات دوره ای بیماران مزمن در شرایط بحران کرونا و عدم حضور آنها در مطب ها و مراکز درمانی، درباره چگونگی اجرایی شدن این امکان در ساختار نظام سلامت کشور توضیح داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر محمد جهانگیری در خصوص روند انجام خدمات تله مدیسین در کشور و استفاده از این ظرفیت در شرایط بحران کرونا، گفت: دراین زمینه اقداماتی در سالیان گذشته انجام شده و چند طرح پایلوت در برخی استان‌ها صورت گرفته است، اما با شرایط فعلی در دوره شیوع بیماری کووید ۱۹، نیازمندی به خدمات از راه دور بیشتر احساس شد که سبب شد بیشتر به فکر اجرایی کردن آن باشیم.

تمایل بیماران و پزشکان به خدمات پزشکی از راه دور

وی افزود: دو مقوله از سنوات قبل در این زمینه وجود داشت؛ اول استقبال کم بیماران از این طرح بود، البته شاید بیمار با پزشکی که به طور طولانی مدت با او در ارتباط بود این روند را دنبال می‌کرد اما به شکل فراگیر این فرایند مورد استقبال قرار نمی‌گرفت. اما امروزه بسیاری از بیماران این تمایل را دارند که در حوزه خدمات پزشکی هم بتوانند به شیوه‌های نوین عمل کنند. از سوی دیگر استقبال کم جامعه پزشکی نیز در سنوات گذشته وجود داشت که اکنون آنان نیز تمایل به ارائه خدمات از راه دور هستند.

آمادگی نسخه نویسی از راه دور

جهانگیری ادامه داد: بحث نوبت‌گیری الکترونیک با همکاری معاونت درمان، نسخه نویسی الکترونیک و … همگی از نکات قابل توجه در این بستر هستند. در خصوص نسخه نویسی الکترونیک سازمان نظام پزشکی با همکاری وزارت بهداشت و برخی دانشگاه‌ها چند طرح پایلوت را در این زمینه با موفقیت انجام داده بود و چندین سامانه خوب طی فراخوان اعلام امادگی کردند که از آنها تعدادی اکنون مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت اخذ کردند و بر این اساس آمادگی نسخه نویسی از راه دور نیز به وجود آمده است که مورد استقبال سازمان‌های بیمه‌گر، وزارت بهداشت و … قرار گرفته است.

پیگیری اجرایی شدن مشاوره از راه دور

وی با بیان اینکه به دنبال گسترش نسخه نویسی الکترونیک در مطب‌ها هستیم، اظهار کرد: موضوع دیگری که به دنبال گسترش آن هستیم مشاوره از راه دور است که نرم افزارهای متفاوتی برای این کار وجود دارد و به دنبال گسترش ان هستیم.

وی لزوم تقویت زیرساخت‌ها به این منظور را ضروری دانست و تصریح کرد: در این زمینه نیاز به همکاری‌های بین بخشی است تا زیر ساخت‌های الکترونیکی، پهنای باند و… به گونه‌ای باشد که بتوانیم خدمات مناسبی ارائه دهیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه یک استاندارد کلی پیرامون خدمات از راه دور پزشکی وجود دارد، ادامه داد: پیش از فرایند ویزیت از راه دور، فرد باید یکبار به صورت حضوری معاینه شده باشد و نزد پزشک پرونده تشکیل داده باشد تا پزشک به سایر بیماری‌های فرد آگاهی کامل داشته باشد.

نحوه نسخه پیچی در خدمات پزشکی از راه دور

وی در خصوص نحوه نسخه پیچی در این طرح، خاطرنشان کرد: نوشتن نسخه الکترونیک با اشاره به پرونده سابق بیمار صورت می‌گیرد و از آنجایی که استحقاق سنجی درمان از طریق بیمه‌ها اکنون به طور کامل روی سامانه‌ها بارگذاری می‌شود، هر بیمار با مراجعه به داروخانه‌ها و ارائه کد ملی یا بارکد مخصوصی که به بیمار پیامک می‌شود، می‌تواند نسخه خود را دریافت کند.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه این روش برای بیماران مزمن بسیار مفید خواهد بود، تصریح کرد: اکنون بیشترین نگرانی‌ها پس از بیماران مبتلا به کووید ۱۹، مربوط به بیماران مزمن است؛ چراکه باید تحت بررسی در بازه‌های مشخص باشند و این بررسی می‌تواند از راه دور اتفاق افتد و در صورت صلاحدید پزشک، بیمار در مطب حضور پیدا کند.

نحوه محاسبه ویزیت پزشک در خدمات پزشکی از راه دور

وی در خصوص شیوه اخذ مبلغ ویزیت توسط پزشک در خدمات پزشکی از راه دور، با اشاره به این که تعرفه برای مراجعه حضوری و از راه دور متفاوت است، ادامه داد: سیستم پرداخت بسته به نوع سامانه‌ای که ویزیت از راه دور در آن اتفاق می‌افتد، متفاوت است؛ به طور مثال محاسبه هزینه مشاوره از راه دور از طریق قبض تلفن محاسبه می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: مقرر شده است آدرس سامانه نوبت گیری برای دریافت خدمات پزشکی از راه دور برای هر شهرستان یا استان متفاوت باشد که متعاقبا از طریق معاونت درمان و نظام پزشکی اعلام خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا