محیط زیست

شهروندان تهرانی، پیشتاز تولید پسماند ساختمانی در جهان

ر روزهایی که ساخت‌وساز در پایتخت دوره رکود را طی می‌کند، باز هم نمی‌توان بر عبور روزانه بیش از ۵ 1623131هزار کامیون شهر تهران چشم بست که خاک و نخاله ساختمانی را به مراکز آبعلی و آرادکوه منتقل می‌کنند.

همشهری آنلاین نوشت: ساخت و ساز در پايتخت نسبت به ۵سال گذشته، ۶۰درصد كاهش يافته است. اين رقمي است كه معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهرداري تهران اعلام كرده‌است. اما باز هم با ركود در عرصه ساخت و ساز، توليد پسماند ساختماني در اين شهر بزرگ روزانه بالغ بر ۵۰هزار تن است. اين رقم يعني ۷برابر توليد زباله‌هاي خانگي.

در همين روزها نخستين كارخانه استحصال خاك و نخاله شهر تهران در دست احداث است و مديرعامل سازمان پسماند شهر تهران نيز از احداث دومين كارخانه استحصال خاك و نخاله پايتخت در روزهاي آينده خبر مي‌دهد.حسين جعفري همچنين مي‌گويد كه به‌زودي شهر تهران را براي استحصال بيش از ۱۲۰هزار تن خاك و نخاله ساختماني آماده مي‌كنيم تا كمترين ميزان زباله ساختماني دفن شود و آسيب كمتري به محيط‌زيست وارد‌ شود.

استحصال ۶هزار و ۶۰۰تن خاك و نخاله پايتخت

دومين كارخانه استحصال خاك و نخاله پايتخت با ظرفيت ۳هزار و ۳۰۰تن به‌زودي احداث خواهد شد. مديرعامل سازمان پسماند شهر تهران در اين‌باره گفت كه براساس اصل ۴۴قانون اساسي و تأكيد شهردار محترم و شوراي اسلامي شهر تهران براي استفاده از ظرفيت بخش خصوصي در موضوعات مربوط به پسماند كار احداث كارخانه‌هاي استحصال خاك و نخاله پايتخت در دست اجراست.

حسين جعفري با اشاره به احداث نخستين كارخانه استحصال خاك و نخاله پايتخت افزود: نخستين كارخانه استحصال خاك و نخاله شهر تهران كه ۱۰۰نفر به‌صورت مستقيم و ۳۰۰نفر به‌صورت غيرمستقيم را مشغول به‌كار خواهد كرد هم‌اكنون مراحل احداث را طي مي‌كند. اين كارخانه با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و با استفاده از آخرين تكنولوژي و فناوري جهاني و خصوصا توجه به وضعيت آب و هوايي ايران و كمبود آبي كه در كشور با آن روبه‌رو هستيم، با فناوري اقليم نيمه‌خشك طراحي شده و در دست احداث است.

به گفته وي هم‌اكنون طراحي كارخانه تمام‌شده است و اقدامات لازم براي دريافت مجوزهاي قانوني از كارگروه پسماند استان و سازمان حفاظت محيط‌زيست و ساير سازمان‌هاي مرتبط در حال اجراست. بعد از آن نيز دستگاه‌ها بايد وارد ايران شده و در محل كارخانه مستقر شوند.

به گفته جعفري، كارخانه اول ظرفيت استحصال ۳۳۰۰تن در روز را دارد و كارخانه دوم نيز با همين شرايط به‌زودي كلنگ‌زني شده و كار احداث آن آغاز خواهد شد.آنگونه كه وي گفته است سرمايه‌گذاري دومين كارخانه استحصال خاك و نخاله از سوي بخش خصوصي داخلي انجام خواهد شد و نزديك به ۱۰۰ميليارد تومان سرمايه‌گذاري صورت گرفته و ظرفيت استحصال ۳۳۰۰تن خاك و نخاله را خواهد داشت. اين كارخانه نخستين كارخانه تمام اتوماتيك استحصال خاك و نخاله خواهد بود كه در مجموعه آبعلي تهران احداث خواهد شد.

ظرفيت ۱۲۰هزارتني براي پايتخت

ظرفيت توليد پسماند‌هاي ساختمان در پايتخت بيش از ۱۲۰هزار تن در روز است. اين ظرفيت با توجه به جمعيت و روزهاي ركود در ساخت‌وساز رقمي عجيب نيست. در واقع شهر تهران در اين روزها كه ساخت‌وساز بيش از ۶۰درصد كاهش يافته است، روزانه بالغ بر ۵۰هزار تن خاك و نخاله ساختماني توليد مي‌كند. از اين‌رو طبيعي است كه مديريت شهري تهران براي استحصال ۱۲۰هزار تن خاك و نخاله ساختماني خود را آماده كند.

مديرعامل سازمان پسماند شهر تهران با اشاره به ظرفيت‌سازي‌ استحصال ۱۲۰هزار تني در شهر تهران گفت: پس از بهره‌برداري از ۲ كارخانه استحصال خاك و نخاله، بلافاصله احداث يك كارخانه ۱۲هزار تني در دستور كار قرار دارد كه با اعلان يك فراخوان كار احداث آن‌را آغاز خواهيم كرد و تا سقف ۱۲۰هزار تن استحصال خاك و نخاله در پايتخت ظرفيت‌سازي‌ صورت خواهد گرفت. حسين جعفري با اشاره به اينكه عمده تلاش مديريت شهري توجه به محيط‌زيست و كاهش آلايندگي در سطح شهر تهران است افزود: با توجه به همكاري و مساعدت سازمان منابع طبيعي و محيط‌زيست اميدواريم بتوانيم زمينه‌هاي اجرايي مناسبي را فراهم آوريم به‌گونه‌اي كه كل ظرفيت خاك و نخاله تهران را به چرخه توليد بازگردانيم و كمترين دفن را در محيط‌زيست داشته باشيم تا آسيب كمتري به محيط‌زيست وارد كنيم.

با راه‌اندازي اين كارخانه بيش از يك ميليون پسماند توليدي خاك و نخاله در سال مديريت مي‌شود، اما تأكيد بر كاهش هزينه‌هاي زيست‌محيطي ناشي از توليد اين پسماند نيز مورد نظر بوده است. به گفته جعفري عمليات ساخت كارخانه بازيافت خاك و نخاله پايتخت با ظرفيت ۳هزار و ۳۰۰تن نخاله ساختماني آغاز شده‌است و در فاز اول كه ۱۲‌ماه طول خواهد كشيد ما قادر خواهيم بود سالانه نزديك به ۶۰۰هزارتن خاك و نخاله استحصال كنيم و ۲۰۰هزار تن سيمان سبك نيز به‌دست آوريم كه اين اتفاق علاوه بر اينكه هزينه به شهر تحميل نمي‌كند، مي‌تواند درآمدهاي خوبي براي شهر ايجاد كند.

۲ آمار و يك حيرت

هر تهراني به‌طور متوسط در هر روز ۹۰۰گرم زباله شهري توليد مي‌كند. اين رقم بسيار شگفت‌آور است. هر شهروند اروپايي براساس گزارش‌هاي بانك جهاني به‌طور متوسط روزانه بين ۳۵۰تا ۵۰۰گرم زباله شهري توليد مي‌كند. وضعيت در توليد متوسط پسماند ساختماني در شهر تهران نيز رقمي حيرت‌آور است. در شهر تهران به‌طور متوسط هر شهروند روزانه ۵٫۵كيلوگرم خاك و نخاله توليد مي‌كند، اما هر شهروند اروپايي به‌طور متوسط روزانه كمتر از ۲كيلو و هر شهروند آمريكايي نيز روزانه ۱٫۲۱كيلوگرم خاك و نخاله ساختماني توليد مي‌كند. متأسفانه در ميزان توليد پسماند چه در بخش پسماند شهري و چه پسماند ساختماني، تهراني‌ها پيشتاز بسياري از شهرهاي جهان هستند. بر همين اساس مديريت شهري تهران با استفاده از سرمايه‌گذاري گسترده و استفاده از تازه‌ترين فناوري‌هاي جهاني، در تلاش هستند تا ميزان كمتري از منابع را هدر دهند و بيشترين بازچرخاني در منابع به‌وجود‌آيد.

سلامت نیوز: شهروندان تهرانی، پیشتاز تولید پسماند ساختمانی در جهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا