اخبارسیاست گذاری سلامتغذا و دارو

رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد؛ ارز ترجیحی چگونه در صنعت دارو فسادآور شده است

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: عدم قیمت گذاری مواد اولیه دارویی از مفاسد اصلی ارز ترجیحی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام دارایی، در میزگرد شبکه خبر سیما، افزود: تولید کنندگان مواد اولیه دارویی ارز ترجیحی می‌گیرند ولی زیر بار قیمت گذاری نمی‌روند و برخی تولیدکنندگان، مواد اولیه را با قیمت آزاد به دست تولیدکنندگان محصول نهایی دارو می‌رسانند.

وی گفت: از اهداف اصلی هدفمندی ارز ترجیحی، افزایش نظارت و کاهش مفاسد در تمام زنجیره تأمین دارو است.

دارایی با بیان این مطلب که قاچاق معکوس منجر به تشدید کمبودهای دارویی می‌شود، افزود: مدیریت ارز ترجیحی، سازمان غذا و دارو را از وظایف اصلی خودش که کنترل سلامت و کیفیت کالا است، دور کرده است.

وی ادامه داد: به علت تحریم‌ها نمی‌توانیم مثل گذشته خرید اعتباری از شرکت‌های خارجی انجام دهیم و پروسه تأمین دارو به علت تخصیص ارز ترجیحی تا ۶ ماه طول می‌کشد.

دارایی افزود: دهک ثروتمند جامعه، ۱۵ برابر دهک پایین جامعه از ارز ترجیحی بهره می‌برد.

وی گفت: ارز ترجیحی موجب شده است که شرکت‌های تولید کننده دارویی کشور نتوانند با محصول قاچاق در حجم گسترده به کشورهای همسایه رقابت کند.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: تخصیص ۵ هزار میلیارد تومان در سال آینده برای پوشش داروهای بیماران صعب العلاج در بیمه‌های پایه، کار بسیار بزرگی است.

وی ادامه داد: قرار است بر اساس وسع بیمار، فرانشیز دارو برای بیماران محاسبه گردد و قدر مطلق پرداختی بیماران نسبت به شهریور ۱۴۰۰، ثابت نگه داشته شود.

دارایی گفت: بیمه شدن افراد فاقد بیمه و قشر آسیب پذیر و اتباع خارجی نیز بزودی صورت خواهد گرفت و رایگان خواهد بود.

وی افزود: قصد داریم با استفاده از سامانه‌های الکترونیک و از طریق داروخانه و با حضور مسئول فنی، دارورسانی بیماران صعب العلاج به درب منزل را در سال آینده اجرایی کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا