اخباربیمه

در قانون بودجه سال ۹۸ چه تکالیف و مسئولیت‌هایی برای بیمه سلامت در نظر گرفته شده است؟

سید عبدالرحیم ترابی مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان بیمه سلامت ایران در گفت‌وگو با آی‌هینا بیان کرد: در اسفند هر سال قانون بودجه سال بعد کل کشور که حاوی برنامه عملیات اجرایی سالانه دولت است و‌ ضمن آن در قالب هدف‏ها و سیاست‏های مندرج در برنامه‏های عمرانی پنج ساله، هدف‌های مشخص و عملیات اجرایی سالانه هر دستگاه اجرایی با اعتبار مربوط‌ تعیین و پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی و طی مراحل تایید توسط شورای نگهبان برای اجرا توسط رئیس جمهور به دستگاه‏های اجرایی ابلاغ می‏شود.
وی ادامه داد: بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور در تاریخ ۲۸/۱۲/۱۳۹۷ به موجب نامه‏ی شماره‏ی ۱۷۷۰۹۰ برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه به عنوان دستگاه متولی برنامه و بودجه در کشور و سایر وزارتخانه‏ها و مؤسسات مجری بودجه سالانه ابلاغ شده است.
ترابی افزود: در بندهای الف و ج  تبصره ۱۷ ماده واحده این قانون چند حکم بسیار مهم با موضوع رعایت عدالت در سلامت و پایداری منابع، استقرار پایگاه اطلاعات برخط بیمه‏شدگان کشور و عملیاتی کردن استفاده از ابزارهای الکترونیکی توسط همه بازیگران حوزه سلامت اعم از ارائه‏دهندگان و دریافت‏کنندگان خدمات سلامت در همه سطوح اعم از بیمه پایه و بیمه تکمیلی در راستای استقرار کامل دولت الکترونیک در حوزه بیمه سلامت؛ پیش‏بینی شده است.
وی بیان کرد: براساس بند الف تبصره ۱۷ به منظور رعايت عدالت در سلامت و پايداري منابع، در سال ١٣٩٨ ارائه بسته خدمات بيمه پايه تعريف شده براي کليه اقشار که براساس آزمون وسع به صورت رايگان تحت پوشش بيمه پايه سلامت قرار مي‏گيرند، از طريق نظام ارجاع، پزشک خانواده و در مراکز دانشگاهي خواهد بود. بهره‏مندي از سطح خدمات بالاتر اعم از خدمات ارائه‏شده در مراکز غيردولتي و بيشتر از بسته خدمات بيمه پايه تعريف‏شده فوق‌الذکر، مستلزم مشارکت مالي بیمه‏شدگان در پرداخت حق سرانه بيمه خواهد بود. هزينه مربوط از محل رديف ١٢٩٢٠٣ تأمين مي‌شود.
مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان بیمه سلامت ایران افزود: همچنین براساس بند ج این تبصره در راستاي اجرایي کردن بند «چ» ماده (۷۰) قانون برنامه ششم توسعه، موضوع استقرار پايگاه اطلاعات برخط بیمه‏شدگان درمان كشور و مديريت مصارف،كليه شركت‌ها و صندوق‏هاي بيمه پايه و تكميلي درمان اعم از دولتي و غيردولتي و نيز دستگاه‏هاي اجرائي موضوع ماده (۵) قانون مديريت خدمات كشوري، سازمان تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح (باهماهنگي ستاد كل نيروهاي مسلح)، كميته امداد امام خميني(ره)، سازمان تأمين اجتماعي و ساير سازمانهاي بيمه‏گر مكلفند نسبت به ارسال برخط اطلاعات بیمه‏شدگان خود و به‏روزرساني پايگاه مذكور به صورت رايگان و مستمر اقدام و نسبت به بهره‌برداري از پايگاه مذكور از طريق جايگزيني ابزارهاي الكترونيكي به جاي دفترچه، جهت ارائه كليه خدمات بیمه‏‏ای و درماني به بیمه‏شدگان تحت پوشش خود استفاده كنند.
وی ادامه داد: سازمان بيمه سلامت ايران مکلف است نسبت به استحقاق‏سنجي بیمه‏شدگان مشتمل بر امکان اعتبارسنجي بیمه‏‏ای و بازبيني رفع همپوشاني آنان با استفاده از پايگاه اطلاعات برخط بیمه‏شدگان کشور و به صورت الکترونيکي اقدام كند. هزينه خدمات موضوع اين حکم با تصويب مجمع عمومي سازمان بيمه سلامت ايران بر مبناي تراکنش انجام‏شده تعيين و از مراجعه‏کننده دريافت مي‌شود.
ترابی گفت:صاحبان حرف پزشکي و پيراپزشكي و همچنين کليه مراکز بهداشتي، تشخيصي، درماني و دارويي اعم از دولتي، غيردولتي، خيريه و خصوصي مکلفند براساس ضوابطي که از سوي سازمان بيمه سلامت ايران ابلاغ مي‌شود بدون نياز به دفترچه و مبتني بر نسخه الکترونيکي و با استفاده از امضاي الكترونيكي موجود در پايگاه اطلاعات هويتي كشور به بیمه‏شدگان کليه صندوق‏ها ارائه خدمت كنند.
مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان بیمه سلامت ایران بیان کرد: براساس قانون سازمان‌هاي بيمه‌گر پايه نيز موظفند كليه پرداخت‏هاي خود به مراكز فوق را صرفاً براساس اسناد دريافتي از طريق سامانه الكترونيكي برخط انجام دهند. به ازاي هر فقره نسخه الکترونيکي مبلغ هزار (۱۰۰۰) ريال از اشخاص حقيقي و حقوقي ارائه‌دهنده خدمت طرف قرارداد دريافت مي‌شود./۳۳

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا