عمومی

توسعه مراکز بهداشتي روستايي در کرمانشاه

سلامت نیوز:اقدام‌هاي انجام‌شده در مناطق روستايي در حوزه بهداشت و درمان در دولت يازدهم بي‌سابقه بوده و به اذعان مردم ساکن در اين مناطق، اجراي طرح تحول نظام سلامت توانسته از مراجعات مکرر آنها به شهرها و کاهش هزينه‌هاي درمان بسيار مؤثر باشد.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت:طرح تحول نظام سلامت با مصوبه دولت يازدهم و حمايت جدي رئيس‌جمهوري از ۱۵ ارديبهشت ۹۳ در کشور آغاز شد و به اذعان بسياري از افراد اين طرح در سطح کشور و به‌ويژه در مناطق محروم توانسته تأثير بسيار مؤثري در کاهش هزينه‌هاي درماني خانوارها و دسترسي مردم روستايي به مراکز بهداشتي درماني داشته باشد.

اقدام‌هاي انجام‌شده در مناطق روستايي در حوزه بهداشت و درمان در دولت يازدهم بي‌سابقه بوده و به اذعان مردم ساکن در اين مناطق، اجراي طرح تحول نظام سلامت توانسته از مراجعات مکرر آنها به شهرها و کاهش هزينه‌هاي درمان بسيار مؤثر باشد.

زيرپوشش بردن داروها و کاهش ويزيت مراکز درماني، کاهش هزينه‌هاي درماني خانوارها، توجه جدي به نوسازي و بهسازي فضاها، امکانات و تجهيزات حوزه سلامت، راه‌اندازي بخش‌هاي مختلف در مراکز درماني، اجراي پروژه‌هاي متعدد زيرساختي حوزه بهداشت و درمان و افزايش تعداد پرسنل و کادر پزشکي و درماني در مراکز را مي‌توان از جمله دستاوردهاي طرح تحول نظام سلامت در کشور دانست. اين طرح در برخي از استان‌هاي کمتر توسعه‌يافته و مرزي مانند کرمانشاه نمود بيشتري داشته و مردم به عينيت تأثيرگذاري طرح را در کاهش هزينه‌هاي درماني خود مي‌بينند و مي‌توان گفت طرح تحول نظام سلامت توانسته بيشترين سطح رضايت مردم را جلب کند. استان کرمانشاه حدود دو ميليون تن جمعيت دارد که از اين تعداد ۵۸۶ هزار و ۶۲۱ نفر معادل ۳۰ درصد در دو هزار و ۶۲۲ روستا در ۱۴ شهرستان سکونت دارند. اين استان ۳۷۱ کيلومتر مرز مشترک با دو بخش کُردي و عربي کشور عراق دارد و مرز رسمي پرويزخان در قصرشيرين و چندين بازارچه مرزي در اين شهرستان فعال است.
ايجاد زيرساخت در مناطق روستايي
ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب در تمام مراکز بهداشتي و درماني استان و توسعه خدمات بهداشتي و درماني در مناطق روستايي يکي از مهم‌ترين اقدام‌هاي معاونت امور بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه در چهار سال اخير بوده است. معاون امور بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه، ابلاغ و اجراي تفاهمنامه و دستورالعمل برنامه پزشک خانواده در شهرستان‌هاي تابعه استان و تشکيل کميته‌ها و جلسات استاني در راستاي اجرا و ارتقاي برنامه پزشک خانواده را يکي از فعاليت‌هاي انجام‌شده در استان ذکر کرد. دکتر ابراهيم شکيبا، همچنين تشکيل کميته‌هاي مشترک با حضور نمايندگان معاونت بهداشتي و اداره کل بيمه سلامت استان در شهرستان‌هاي تابعه، تکميل و نگهداشت پزشکان مراکز مجري برنامه و تکميل و نگهداشت ماماهاي مراکز مجري برنامه، جذب نيروهاي مورد نياز در برنامه پزشک خانواده (علوم آزمايشگاهي ۱۴ نفر، راديولوژي سه نفر، دارويار چهار نفر و ساير نيروهاي بهداشتي سه نفر)، ساخت ۴۳ خانه بهداشت در سطح استان با همکاري کميته امداد حضرت امام(ره) و اهدای يک باب خانه بهداشت (قلعه زنجير شهرستان دالاهو) توسط مجمع خيران سلامت از ديگر اقدام‌هاي دولت تدبير در استان اعلام کرد.
**اقدام‌هاي زيربنايي براي تقويت حوزه بهداشت روستايي
معاون امور بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه در ادامه با اشاره به توجه جدي دولت به حوزه بهداشت در راستاي اجراي طرح تحول نظام سلامت گفت: اين طرح در روستاهاي استان منجر به ايجاد تحولات اساسي در مراکز و خانه‌هاي بهداشت شده است.
شکيبا اين تحولات را در ساخت، بهسازي و تجهيز مراکز بهداشتي، اجراي برنامه‌هاي پيشگيرانه و استقرار پزشکان و کادر بهداشتي درماني در مراکز دانست و افزود: اعتبارات کلاني براي اين برنامه‌ها هزينه شده و اين نشان‌دهنده توجه به حوزه بهداشت و درمان در اجراي طرح تحول نظام سلامت است. او انعقاد تفاهمنامه سه‌جانبه بين وزير بهداشت، استانداري و رئيس دانشگاه علوم پزشکي براي ساخت ۳۰۰ واحد ارائه خدمت در ۱۴ شهرستان استان را يکي از اين اقدام‌ها ذکر کرد و گفت: براي اجراي اين تفاهمنامه يک ميليارد و ۹۶۰ ميليون ريال اعتبار در نظر گرفته شده است. او راه‌اندازي و فعاليت ۱۰۳ مرکز خدمات جامع سلامت و اشتغال بيش از ۱۸۰ پزشک خانواده در شهرستان‌هاي قصرشيرين، گيلانغرب، دالاهو و روانسر و کل مناطق روستايي استان، زيرپوشش قراردادن و اجراي برنامه phc شهري در شهرهاي صحنه، پاوه، سنقر، هرسين، جوانرود، کنگاور و سرپل ذهاب با ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر جمعيت و دو شهر اسلام‌آبادغرب و کرمانشاه را از ديگر دستاوردهاي حوزه بهداشتي استان ذکر کرد. برون‌سپاري ۸۵ پايگاه سلامت با جذب و شروع به کار ۳۴۰ نفر مراقب سلامت، آگهي جذب ۱۶۰ نفر مراقب سلامت و نيز جذب ۱۴۰ نفر براي مناطق مرزي و محروم شامل پزشک و کارشناس سلامت محيط و بيماري‌ها از ديگر اقدام‌هاي انجام‌شده‌اي است که دکتر شکيبا به آن اشاره کرد و گفت: در راستاي اجراي طرح تحول نظام سلامت همچنين تعمير و زيباسازي ۸۸ مرکز سلامت جامعه، ۲۱۸ خانه بهداشت، ۱۰ پايگاه سلامت، ۲۸ محل زيست پزشک و دو آزمايشگاه روستايي نيز انجام شده است. او تعداد خانه‌هاي بهداشت در استان کرمانشاه را ۶۴۹ باب ذکر کرد و گفت: همچنين ۴۴ باب نيز در اين مدت نوسازي شده است.
بهبود استاندارد ۱۱۹ مرکز سلامت جامعه، ۴۵۱ خانه بهداشت، ۵۶ پايگاه سلامت، ۴۴ محل زيست پزشک، ۳۷ آزمايشگاه و هشت مرکز آموزش بهورزي از ديگر اقدام‌هاي اجراشده توسط معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه است. کاهش ۴۰ درصد تعداد موارد بيماري تب مالت در سال ۹۵ در مقايسه با سال ۹۴، ادغام برنامه ملي بيماري‌هاي غيرواگير در استان و مصوب شدن آن در کارگروه سلامت و امنيت غذای استانداري، راه‌اندازي موبايل ون براي شناسايي بيماري اچ‌اي‌وي مثبت و ارائه خدمات بهتر به افراد دور از دسترس و اجراي ده‌ها طرح پژوهشي در جهت شناسايي افراد اچ‌آی‌وي مثبت در گروه‌هاي پرخطر و مادران باردار شامل زنان، کمپ‌ها و مراکز نگهداري زنان نيز به‌دنبال اجراي طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشتي استان اجرا شده است.
شناسايي و معدوم‌سازي بيش از ۲۰۰ تن موادغذايي تاريخ‌مصرف‌گذشته، راه‌اندازي بخش آنتي‌بيوگرام آزمايشگاه مرجع سل در آزمايشگاه بهداشت و انجام آزمايش سل براي ۱۰ استان توسط مرجع سال منطقه‌اي معاونت بهداشتي، راه‌اندازي و انجام بخش مولکولي HIV و بازديد تيم سازمان جهاني بهداشت از برنامه‌هاي HIV/AIDS و تقدير سازمان جهاني بهداشت از خدمات معاونت بهداشتي از اين برنامه‌ها، ديگر اقدام‌هاي انجام‌شده در استان کرمانشاه است. به گفته معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه، کسب رتبه دوم کشوري در بسيج سلامت نوروزي سال ۹۵ و دريافت تقديرنامه مشارکت در برنامه پايش کشوري مديريت پسماند بيمارستاني از رئيس مرکز مديريت سلامت محيط کار از ديگر افتخارات اين معاونت در چند سال اخير است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا