اخبار

تقلب در مواد غذایی جنایت است

سیدحسن هاشمی

وزیر بهداشت در آستانه سال نو از تقلب، تخلف و جنایت سخن گفت و از تیم‌های بازرسی نوروزی خواست به قصد میزبانی به مردم ارائه خدمت کنند، نه سودجویی.

سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در مانور برنامه سلامت نوروزی که امروز در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر دلخوری وی از دستگاه قضا گفت: دلخوری از دستگاه قضا نداریم و اتفاقا رابطه خوبی داریم و می‌دانیم کار قضاوت کار سختی است اما علاقمندیم این کار تسریع شود و به سرعت به نتیجه برسد.

وی به سختی کار دستگاه قضا اشاره کرد و ادامه داد: البته باید متذکر شد که دستگاه قضا با تمانینه کار را پیش می‌برد تا تخطی صورت نپذیرد، اما اگر مجموعه‌ای هر روز و هر وعده مواد غذایی نامناسب در اختیار مردم بگذارد و بعد از یک ماه تشخیص داده شود زیان زیادی به سلامت مردم وارد می‌شود به همین علت خواهش من این است که تمهیدات خاصی به عمل آورند تا بتوانند به هنگام پیشگیری کنند.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص جزئیات مانور برنامه سلامت نوروزی گفت: در این ایام ایرانیان پر تعداد سفر می‌کنند و امیدواریم در سفرها از طبیعت زیبای کشور حداکثر بهره را ببرند. زمینه‌های فراهم کردن آرامش مردم از طرف اورژانس صورت گرفته و ما نیز موظفیم در حوزه غذا و آشامیدنی نظارت جدی داشته باشیم که در پی این وظیفه تیم نظارت را دو برابر و نظارت‌ها را تشدید کردیم و امیدواریم تخلفی در این ایام وجود نداشته باشد. همچنین از طرف تیم‌های بازرسی نیز تخلفی صورت نگیرد‌.

وی افزود: تیم‌های بازرسی می‌بایست به قصد میزبانی به مردم ارائه خدمت کنند نه سودجویی، همچنین امیدواریم هیچگونه تخلفی از چشم بازرسان جا نماند. از طرفی مردم انتظار برخورد جدی دارند و ما هم از دستگاه قضا انتظار حمایت داریم به این نکته نیز اشاره کنم که در وهله اول می‌بایست خود مردم رعایت کنند و تا حد امکان غذاهای ساده‌تری استفاده کنند و به رستوران‌ها مراجعه نکنند.

وی اضافه کرد: امیدواریم سال آینده بتوانیم رستوران‌ها را رده بندی کنیم تا به مردم معرفی شوند‌. امسال نیز صرفا نظارت‌ها را بیشتر کردیم تا مردم در آرامش باشند.

هاشمی افزود: ضابط قضایی در اختیار تیم‌ها قرار دارد و در عین حال که اجازه پلمپ توسط این ضابط قضایی جایز است اما در نهایت دستگاه قضا تصمیم گیرنده است.

وزیر بهداشت گفت: امیدواریم سال آینده سالی آرام و توام با سلامتی برای مردم باشد و ما بتوانیم آخرین سال کاری دولت را با موفقیت در حوزه سلامت سپری کنیم.

هاشمی با اشاره به اهمیت رعایت حقوق شهروندی افزود: حقوق شهروندان یک حق مفقود مانده است و این خلاء در امر خدمات، حوزه سلامت، امور بهداشتی و درمانی،‌ آموزشی و پژوهشی تست می‌شود در برخی کشورها آنطور که شایسته است حقوق شهروندی رعایت نمی‌شود. ما نیز می‌بایست بیش از پیش فعالیت کنیم؛ هم در بخشی که مربوط به مجلس و هیئت وزیران یعنی وضع قانون است و هم در بخش خدمات که شما مهندسان بهداشت محیط مجری آن هستید می‌بایست تلاش‌ها بیشتر شود.

وی ادامه داد: در موضوع غذا اعم از آشامیدنی و خوراکی‌ها قوانین نسبتا خوبی داریم البته نیاز به دقت، همت، سرعت عمل، و امانت داری احساس می‌شود که دستگاه قضا و بازرسین بهداشت محیط باید وارد عمل شوند. البته لازم به ذکر است کسانی که در این زمینه تقلب می‌کنند بدترین ظلم را انجام می‌دهند.

هاشمی تصریح کرد: خانواده‌های ایرانی برای کسب آرامش در ایام تعطیل منتظر نوروز هستند تا بتوانند ۲۰ روز از آپارتمان نشینی فاصله بگیرند‌. با توجه به این موضوع اگر کسانی به قصد سودجویی تقلب کنند و این تقلب جبران ناپذیر باشد، جنایت محسوب می‌شود. این امر اهمیت کار شما و دستگاه قضا را می‌رساند. امیدواریم از حقوق مردم همانطور که انتظار دارند دفاع کنیم زیرا همین مراقبت به مردم احساس امنیت می‌دهد و انتظار است به درستی از آنها مراقبت شود‌.

وی به جنبه دیگر تقلبات پرداخت و گفت‌: در عین حال قدرت اگر در راه نادرست استفاده شود زیان‌بار است و گاهی اوقات از جنایت گروه اول نیز بدتر است. مهندسان بهداشت محیط می‌بایست همه چیز را دنبال کنند تا به اقتصاد خانواده آسیب نرساند. امسال بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در قالب هزار و ۷۰۰ تیم بر واحدهای خدماتی نظارت می‌کنند که امیدواریم ارائه کنندگان خدمت از این فرصت سالم استفاده کنند و میزبان‌های خوبی باشند نه کاسبان خوب.

وی تاکید کرد: اگر در گذشته نیز از جانب تعدادی مسئول غفلت شده که این تعداد بسیار کم است، قبل از سال جدید دعا کنند تا تحول در آنها صورت بگیرد چرا که بالاترین افتخارشان این است که در طول مسیرهای پر تردد و شهرهای گردش پذیر ایرانیان را همکاری می‌کنند. از طرفی ۴ هزار و ۵۰۰ نفر شبانه روز در خدمت مردم هستند، اگر چیزی خلاف قانون شاهد باشیم با قاطعیت از حق مردم دفاع می‌کنیم و از دستگاه قضا می‌خواهیم تا بازرس کشیک داشته باشند تا شاهد حضوری بازدارنده باشیم.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم این اقدامات مقدمه‌ای باشد که در طول سال ۹۵ بهداشت محیط با حضوری متفاوت ارائه شود. مردم نیز می‌توانند از طریق شماره‌های ۱۴۹۰ و ۱۹۰ تماس بگیرند و شکایات خود را در طول ۲۴ ساعت به همکاران اعلام کنند. امیدواریم هم بهداشت محیط و هم اورژانس کشور و بیمارستان‌ها امسال آرامش بیشتری را برای شهروندان فراهم کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا