اخباربیمه

تسویه بدهی‌های بیمه سلامت تا خرداد/ هزینه نگهداری بیمار کووید، ۴۰ درصد بالاتر از بیمار عادی

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان گفت: حدود ۴۰ درصد هزینه نگهداری بیمار کووید در بیمارستان بالاتر از بیمار عادی است و به همین جهت اعلام می شود مردم با هزینه کم از خود مراقبت کنند.

دکتر”محمد جعفری” در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه سازمان بیمه سلامت در کل کشور ۴۰ میلیون بیمه شده دارد و به عنوان بزرگ ترین سازمان بیمه گر پایه در کشور فعالیت می کند، افزود: سلامت محوری، دسترسی عادلانه و حفاظت مالی از اهداف کلان حوزه سلامت است تا زمانی که خانواده ای دچار بیماری شد، به فرموده مقام معظم رهبری جز رنج بیماری، دغدغه ای دیگر نداشته باشد.

جعفری تصریح کرد: بیمه سلامت در استان بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیمه شده دارد و به عنوان مجموعه ای از وزارت بهداشت سعی دارد هزینه های درمانی بیمه شدگان را در موقع بروز بیماری پوشش بدهد که تا ۷۰ درصد هزینه های سرپایی و ۹۰ درصد هزینه بستری را زیر چتر حمایتی قرار می دهیم.

ماهیانه بیش از ۶۰ میلیارد تومان گردش مالی بین بیمه سلامت و مراکز درمانی استان

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان بیان کرد: ماهیانه بیش از ۶۰ میلیارد تومان گردش مالی بین بیمه سلامت و موسسات تشخیصی، بهداشتی و درمانی استان کرمان است و تقریبا ۹۸ درصد از مطب ها، داروخانه ها و مراکز درمانی سرپایی خصوصی و دولتی طرف قرارداد بیمه سلامت هستند.

وی با اشاره به فعالیت پزشک خانواده در روستاها تصریح کرد: این بخش در واقع بخش مترقی حوزه سلامت محسوب می شود و در استان بیش از ۵۰۰ نفر پزشک خانواده، ماما و ۲۰۰ دندانپزشک خانواده در روستاها، نقاط عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر حضور دائم دارند و به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر روستائی ارائه خدمت می کنند.

جعفری ادامه داد: ماهیانه حدود ۱۴ میلیارد تومان به تیم سلامت مستقر در روستاها پرداخت می کنیم و در تلاش هستیم این خدمات و فعالیت پزشک خانواده به جامعه شهری نیز تا پایان برنامه ششم توسعه تعمیم داده شود.

تشریح مزایای اجرای طرح نسخه الکترونیکی

دبیر ستاد نسخه الکترونیک کشور در ادامه درباره نسخه پیچی الکترونیکی در کشور نیز به ایسنا گفت: یکی از طرح های خیلی خوب که از کرمان آغاز شد و در سال جاری به بار نشست، طرح نسخه الکترونیکی بود که با شیوع ویروس کرونا، نسخه نویسی الکترونیک و کاهش کاربرد دفترچه جای خود را خوب باز کرد.

جعفری با اشاره به اینکه در حال حاضر  ۱۲ هزار مطب در کشور و ۶۰۰۰ داروخانه و آزمایشگاه به سامانه نسخه الکترونیک متصل هستند و به جای استفاده از دفترچه بیمه، نسخه نویسی آنلاین انجام می شود اظهار کرد: اجرای این طرح جدا از مزیت کاهش انتقال آلودگی از طریق کاغذ و کاهش هزینه ها، موجب شفافیت اطلاعات و برخط شدن اطلاعات حوزه سلامت می شود.

وی بیان کرد: طرح نسخه الکترونیک گامی بزرگ در جهت تکمیل چرخه پرونده سلامت الکترونیک ایرانیان(در برنامه ششم توسعه) و گام اساسی و زیرساختی در این زمینه است و در واقع شبکه آنلاین بین بخش خصوصی و دولتی و سرپایی و بستری در سراسر کشور برقرار است.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان با اشاره به دیگر مزایای طرح نسخه نویسی الکترونیک گفت: فرد می تواند به عنوان مثال در داروهای کمیاب، بخشی از نسخه را در یک داروخانه و بخش دیگر را از داروخانه دیگر تهیه کند و همچنین نسخه نویسی آنلاین، از تداخلات داروئی، خطاهای پزشکی جلوگیری می کند ضمن اینکه سابقه بیمار حفظ می شود.

۷۰ درصد از مراکز خصوصی کشور زیرپوشش طرح نسخه نویسی الکترونیک

وی با اشاره به اینکه در نسخه نویسی الکترونیک از تکرار بسیاری از اعمالی که نیاز به گذشت زمان دارد( مانند برخی آزمایشات و …) جلوگیری می شود، تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد از مراکز خصوصی در سراسر کشور زیرپوشش طرح نسخه نویسی الکترونیک هستند و موسسات درمانی استقبال خوبی از طرح کردند.

دبیر ستاد نسخه الکترونیک کشور بیان کرد: با وجود یکسری مقاومت های جزئی که ممکن است در آغاز هر طرح وجود داشته باشد، اما نسخه نویسی الکترونیک می تواند گامی برای پزشکی از راه دور باشد.

وی افزود: در چهار ماه گذشته به دلیل شیوع کرونا بسیاری از مطب ها نیمه تعطیل شدند و برخی از مردم می ترسیدند برای مراجعه به پزشک از روستا به شهر بیایند، پزشک از طریق تماس تلفنی با گرفتن کد ملی، برای آنها دارو تجویز و مریض دارو را دریافت می کرد.

جعفری تصریح کرد: طرح نسخه نویسی الکترونیک با همت جامعه پزشکی، صنوف مختلف پزشکی، نظام پزشکی، وزارت بهداشت، بخش دولتی و دست اندرکاران سازمان بیمه سلامت به صورت شبانه روزی دنبال شد و امیدواریم تا چند ماه آینده ۱۰۰ درصد مراکز درمانی به این طرح بپیوندند.

هیچ بدهی به هیچ داروخانه ای نداریم

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان بیان کرد: برای پیوستن به طرح نسخه نویسی الکترونیک، مشوق های لازم در نظر گرفته شده و در این راستا اسناد الکترونیک مراکز درمانی و مطب ها در پایان هر ماه بلافاصله از سوی بیمه سلامت پرداخت می شود.

وی افزود: در کل کشور اسناد الکترونیک داروخانه ها تا پایان خردادماه پرداخت شده و اسناد تیر در حال رسیدگی است و تا دهم مردادماه تسویه خواهد شد و هیچ بدهی به هیچ داروخانه ای نداریم.

جعفری بیان کرد: به خاطر شیوع کرونا پرداخت به بیمارستان های سطح استان نیز تا پایان خردادماه انجام شده تا توان خرید مایحتاج بیمارستان ها بالا باشد و بتوانند روی پا بایستند.

وی با اشاره به اینکه با شیوع کرونا، هزینه های بیمارستان ها بالا رفته، گفت: پرداخت به مراکز خصوصی سرپایی نیز به دلیل الکترونیک شدن( ۱۰۰ درصد الکترونیک است) تا پایان خردادماه تسویه شده و اسناد تیرماه در دست بررسی است.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان در ادامه گفت: برای بیمه کردن مردم هیچ محدودیتی نداریم و شهروندان به محض مراجعه می توانند دریافت دفترچه داشته باشند.

وی ادامه داد: در سال جاری بیمه کردن شهروندان مبتنی بر وسع مالی خانواده هاست، باید سنجش وسع انجام شود که با وارد کردن ملی سرپرست خانوار، ارزیابی وسع مالی صورت می گیرد و براین اساس از آنها حق بیمه دریافت می شود.

دهک های پایین جامعه دفترچه بیمه رایگان دریافت می کنند

جعفری افزود: دهک های پایین جامعه دفترچه بیمه رایگان دریافت می کنند، دهک های متوسط بخشی از حق بیمه و دهک های هفت به بالا کل حق بیمه را پرداخت خواهند کرد که به نوعی عدالت در سطح جامعه است.

وی تصریح کرد: طبق برنامه ششم توسعه آزمون وسع در حال انجام است، اما با توجه به شیوع کرونا، دوره شش ماهه ای مجددا فرصت ایجاد شد تا دفترچه قبلی تمدید شود و اگر افرادی مشمول حق بیمه شدند، از پایان خردادماه برای استفاده از دفتر رایگان تا شش ماه فرصت داشته باشند.

جعفری عنوان کرد: فرصت اعتراض به آزمون وسع وجود دارد.

نیازی به مراجعه حضوری برای تعویض دفترچه نیست

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان در ادامه با اشاره به اینکه ما روند کاهش کاربرد دفترچه بیمه را آغاز کرده ایم، گفت: از ابتدای تیرماه اعلام کردیم نیازی به مراجعه حضوری برای تعویض دفترچه نیست و تنها کد ملی برای مراجعه به پزشک، دریافت دارو و بستری شدن به بیمارستان کفایت می کند و مردم دیگر داشتن دفترچه بیمه را به خاطره بسپارند.

وی با اشاره به اینکه همپوشانی های بیمه ای نیز در داخل سامانه به صورت هوشمند چک می شود، عنوان کرد: دیگر اعتبار دفترچه، برگه دفتر و … ملاک نیست و با وارد کردن کد ملی، استحقاق سنجی بیمار در گام اول از طریق سیستم انجام می شود.

جعفری تصریح کرد: افراد برای اطلاع از وضعیت اعتبار دفترچه خود کد #۱۶۶۶* را شماره گیری کنند و همچنین م توانند نرم افزار سازمان بیمه سلامت را از سایت دانلود کرده و خدمات غیرحضوری و اطلاعات دیگر را دریافت کنند.

صدور ۶۰۰۰ دفترچه بیمه برای اتباع خارجی در استان

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره تعداد اتباع خارجی بیمه شده در استان کرمان گفت: بانک اطلاعاتی حدود ۸۰ هزار تبعه خارجی در استان در اختیار بیمه سلامت قرار گرفته و هر تبعه خارجی که دارای مجوز و کد رهگیری ۱۲ رقمی باشد با مراجعه به دفاتر طرف قرارداد ما می تواند دفترچه بیمه دریافت کند و برای افراد فقیر و دارای بیماری خاص اتباع دفترچه رایگان و برای کسانی که وسع مالی دارند، حق بیمه دریافت می شود.

وی تصریح کرد: ۶۰۰۰ دفترچه بیمه برای اتباع خارجی در استان صادر شده و مابقی مراجعه ای به ما نداشته اند.

همه خدمات بستری بیماران با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان های دولتی رایگان است

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان در ادامه درباره هزینه بستری بیماران مبتلا به کرونا گفت: همه خدمات بستری بیماران با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان های دولتی رایگان است و هر خدمت تشخیصی و درمانی تجویز شود، رایگان است.

وی تصریح کرد: در موارد سرپایی، مراکز ۱۶ ساعته ای که دانشگاه علوم پزشکی مشخص کرده نیز خدمات به همین صورت ارائه می شود و الزامی نیست بیمار دارای علامت کووید به مراکز خصوصی مراجعه کند.

جعفری با اشاره به اینکه بیماری کووید ۱۹ فشار مالی برای خانواده دچار بیماری وارد نمی کند، گفت: اما کووید ۱۹ برای بیمارستان ها بسیار پرهزینه است زیرا علاوه بر هزینه های بیمر، هم کادر درمان و پزشک، تجهیزات و لباس خاص و شرایط خاص استریلی لازم دارند.

وی تصریح کرد: حدود ۴۰ درصد هزینه نگهداری بیمار کووید در بیمارستان بالاتر از بیمار عادی است و به همین جهت اعلام می شود مردم با هزینه کم از خود مراقبت کنند.

دولت و وزارت بهداشت با هزینه سرسام آوری روبه روست

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان با اشاره به اینکه دولت و وزارت بهداشت با هزینه سرسام آوری روبه روست، اظهار کرد: باید تا می شود میهمانی، رفت و آمد و رودروایسی را کنار بگذاریم و دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه علاجی جز این نیست که مراقبت ها و فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، شستن دست ها و دست نزدن به سر و صورت و … جدی گرفته شود وگرنه کار به جایی می سد که در خانه هم باید ماسک بزنیم تصریح کرد: اگر رفتارسازی ها درست شود، بر ویروس غالب می شویم وگرنه ویروس جولان می دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا