اخبار

بیمه‌ها مانع نسخه الکترونیک

635598438174996990رئیس سازمان غذا و دارو گفت: نرم‌افزارهای آزمایشی نسخه الکترونیک پزشکان آماده شده ولی به‌علت همکاری نکردن بیمه‌ها، این پروژه کند پیش می‌رود.

رسول ديناروند افزود: نسخه الكترونيك پزشكان يك پروژه طولاني مدت است كه از سال ۹۴شروع شده و قرار است تا ۵سال آينده در كل كشور اجرا شود.

نسخه‌نويسي الكترونيك بخشي از طرح جامع پرونده الكترونيك سلامت است. براساس اين طرح هر ايراني يك پرونده الكترونيك خواهد داشت كه كليه اطلاعات بهداشتي و درماني او در آن ثبت مي‌شد. پرونده الكترونيك سلامت از وظايفي است كه برنامه پنجم توسعه به‌عهده وزارت بهداشت گذاشته است. براساس ماده ۳۵قانون برنامه پنجم توسعه وزارت بهداشت مكلف شده است نسبت به استقرار پرونده الكترونيك سلامت در هماهنگي با مركز آمار ايران اقدام نمايد. سابقه اين پرونده البته به اوايل دهه ۸۰برمي‌گردد. سال ۸۳مسعود پزشكيان وزير بهداشت وقت بهره‌برداري از فاز اول پرونده الكترونيك سلامت را تا پايان همان سال وعده داد. كامران باقري لنكراني، وزير بهداشت بعدي، اين طرح را يكي از بزرگ‌ترين پروژه‌هاي وزارت بهداشت دانست اما تا پايان دوره وزارتش پيشرفت چنداني در پرونده الكترونيكي سلامت حاصل نشد. مرضيه وحيد دستجردي در سال ۹۱قول داد كه تا پايان سال پرونده الكترونيكي سلامت را براي ۵۰درصد جمعيت كشور اجرا كند. او مي‌خواست از ظرفيت كارت ملي هوشمند استفاده كند و توافقاتي با سازمان ثبت احوال هم انجام داده بود، اما نه از كارت ملي هوشمند خبري شد و نه از كارت الكترونيك سلامت.

ديناروند يكي از علل اصلي به نتيجه نرسيدن نسخه الكترونيك را عدم‌همكاري بيمه‌ها دانسته است. به گفته وي تا بيمه‌ها همكاري خود را شروع نكنند، نمي‌توان فهميد كه زيرساخت‌ها و نرم‌افزارهاي نسخه الكترونيك درست عمل مي‌كنند يا نه. اين گلايه رئيس سازمان غذا و دارو در حالي است كه پيش از اين بيمه‌ها ادعا كرده بودند اقداماتي را در راستاي الكترونيكي كردن خدمات خود و حذف دفترچه‌هاي كاغذي انجام داده‌اند. سازمان تأمين اجتماعي بعد از چندين نوبت وعده دادن، اجراي آزمايشي الكترونيك كردن خدمات خود را به‌صورت آزمايشي در استان يزد آغاز كرده است. سازمان بيمه سلامت نيز از برنامه جدي اين سازمان براي حذف دفترچه‌هاي كاغذي بيمه و جايگزيني كد ملي به جاي آن خبر داده است.

نسخه‌نويسي الكترونيك علاوه بر اينكه مانع سوءاستفاده‌ از دفترچه‌هاي بيمه مي‌شود، مي‌تواند دواي درد قاچاق دارو نيز باشد. رسول ديناروند پيش از اين از وجود شبكه‌هاي قاچاقي خبر داده بود كه با فريب مردم از دفترچه بيمه آنان سوءاستفاده مي‌كنند و مبلغ بيمه يك داروي گران‌قيمت را بدون جابه‌جايي دارو از بيمه دريافت مي‌كنند. اين شبكه‌هاي قاچاق غالبا در نزديكي داروخانه‌هاي شلوغ شكل مي‌گيرند. اوايل دي‌ماه انجمن داروسازان كشور اعلام كرد اسنادي در دست دارد كه نشان مي‌دهد برخي داروهاي خاص و گران‌قيمت كه در داروخانه هلال‌احمر توزيع مي‌شوند توسط دلالان در ناصرخسرو به فروش مي‌رسند. از ديگر فوايد نسخه الكترونيك حل مشكل بدخطي پزشكان است. آمار دقيقي از اشتباهات تجويز دارو بر اثر بدخطي نسخه‌ها، وجود ندارد. اما براساس آماري از كشور آمريكا، سالانه ۷هزار نفر به‌علت بدخطي نسخه‌هاي پزشكان در اين كشور جان خود را از دست مي‌دهند. اين تعداد مرگ‌ومير پس از اجراي نسخه الكترونيك در آمريكا كه سال ۲۰۰۱اجرا شده، به صفر رسيده است. براساس سخنان ديناروند نسخه الكترونيك از مسير بيمه‌ها مي‌گذرد. وي به دستور اخيري كه به‌طور مشترك از سوي وزراي بهداشت و رفاه صادر شده، اشاره كرده است كه براساس آن قرار شده بيمه‌ها در اين پروژه با وزارت بهداشت همكاري كنند.

  • اتصال ۱۳۶۱ روستا به اينترنت

وزير ارتباطات با حضور در استان سيستان و بلوچستان، طرح اتصال ۱۳۶۱روستا به شبكه سراسري اينترنت را افتتاح كرد. محمود واعظي گفت كه در طول ۲سال اخير پهناي باند اين استان ۴برابر شده است. وي اتصال همه روستاهاي سيستان و بلوچستان حتي روستاهاي زير ۱۰خانوار را جزو برنامه‌هاي وزارت ارتباطات دانست. مسئولان وزارت بهداشت همواره نبود اتصال اينترنتي در روستاها را يكي از موانع اجراي پرونده الكترونيك سلامت و نسخه‌نويسي الكترونيك دانسته‌اند.

  • وعده حذف دفترچه‌هاي كاغذي

داوود حاجي قاسم علي، مديركل بيمه‌گري سازمان بيمه سلامت: در حال حاضر ۴۰ميليون بيمه شده تحت پوشش سازمان بيمه سلامت هستند كه در سال بيش از ۲۰ميليون دفترچه بيمه براي آنها چاپ مي‌كنيم. يكي از اهداف ما حذف اين دفترچه‌ها و جايگزيني كد ملي به جاي آن است. پزشكان مي‌توانند با ارسال كد ملي به سيستم بيمه‌گري ما متصل و پاسخ اطلاعات بيمار را دريافت كنند و ديگر نيازي به دفترچه بيمه نخواهد بود. با حذف دفترچه‌هاي بيمه، سالانه ۶۰ميليارد تومان در هزينه كاغذ و چاپ اين دفترچه‌ها صرفه‌جويي مي‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا