محیط زیست

ابتکار:مشکل گرد وغبار قابل حل اما زمانبر است

ابتکار:مشکل گرد وغبار قابل حل اما زمانبر است

ابتکار:مشکل گرد وغبار قابل حل اما زمانبر است

سلامت نیوز: معاون رییس جمهوری ورییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مشکل گرد وغبار قابل حل اما زمانبر است، گفت:پدیده ریزگردها و توفان های گردوغبار مساله کوچکی نیست، ابعاد موضوع بسیار وسیع است بنابراین امکان حل آن در مدت زمان کوتاه وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،پدیده گرد و غبار ابعاد وسیعی دارد و مقابله با آن از عهده یک نهاد و حتی کشور خارج است، اما دولت یازدهم از اولین روز کاری آن، اقدام در این زمینه را آغاز کرد که احیای ستاد مقابله با گرد و غبار در اولین جلسه شورای عالی محیط زیست و مصوبات آن یکی از مجموعه تدابیر است.
مقوله محیط زیست چند سالی است که به موضوعی اصلی تبدیل شده و در زمره دغدغه های اساسی قرار گرفته است، به طوری که دکتر حسن روحانی دولت خود را دولتی محیط زیستی معرفی کرد و اولین مصوبه آن مربوط به محیط زیست و احیای دریاچه ارومیه بود.
خشکسالی های پیاپی، مدیریت نادرست منابع آبی، کشاورزی و آبیاری سنتی و سدسازی های بی رویه از عواملی هستند که به روند تخریب محیط زیست سرعت بخشیده و از آستانه تحمل آن فراتر رفته، مساله ای که پدیده های نوظهوری مانند گرد و غبار را برای کشورها به ویژه کشورهای منطقه از جمله ایران رقم زده است.
بی تردید پدیده گرد و غبار موضوعی فرامنطقه ای و حتی جهانی است، بنابراین یرطرف کردن آن به تنهایی از عهده یک کشور خارج است و تمامی کشورها باید در کنار هم برای برطرف کردن این مشکل تلاش کنند؛ دولت یازدهم در این زمینه چه در بخش داخلی و چه خارجی اقدامات چشمگیری داشته است.
معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پدیده ریزگردها و توفان های گرد و غبار مساله کوچکی نیست، ابعاد موضوع بسیار وسیع است بنابراین امکان حل آن در مدت زمان کوتاه وجود ندارد.
وی با گلایه از برخی اظهار نظرها در مورد عملکرد دولت و سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با ریزگردها، افزود: برخی می گویند خانم ابتکار رفت اهواز مشکل گرد و غبار حل نشد، دوباره آمد؛ مگر چنین مشکلی با رفتن و آمدن برطرف می شود؟ اولا یک مساله بین المللی است و فقط مختص ایران نیست و در ضمن، منطقه ای وسیع را در بر می گیرد.
وی اظهار کرد: از روز اول روی کار آمدن دولت یازدهم و فعالیت سازمان محیط زیست، یکی از کارهایی که انجام شد احیای ستاد مقابله با گرد و غبار در اولین جلسه شورای عالی محیط زیست است که مصوبات آن هم مورد حمایت شورا و هم دولت قرار گرفت.
معاون رییس جمهوری با بیان این که این مصوبات ابعاد مختلف پدیده گرد و غبار را در می گیرد، گفت: مطالعات کانون های گرد و غبار به عنوان اولین و مهمترین مرحله انجام شد و بعد از آن مرحله دوم که بحث تدوین طرح های استانی و طرح های مقابله با گرد و غبار در سطح ملی بود که در بسیاری از استان ها تکمیل و نهایی شده است.
ابتکار افزود: در بسیاری از استان ها مانند خوزستان این طرح ها به تصویب شورای برنامه ریزی در استان ها رسید و در بسیاری موارد نیز طرح ها در ابعاد مختلف اجرا شد، به عنوان مثال اجرای این طرح ها موجب شد تا تالاب هورالعظیم در خوزستان احیا شود که با این کار یکی از کانون های مهم گرد و غبار استان به زیر آب رفت یعنی دیگر کانون حذف شد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: همچنین وضعیت تالاب شادگان در استان خوزستان نیز رو به بهبود است.
وی به وظیفه دستگاه های مختلف در روند اجرای این طرح ها اشاره کرد و گفت: مقابله با پدیده گرد و غبار یک کار جمعی و گروهی است از این رو هر نهادی وظیفه ای بر عهده دارد، به عنوان مثال وزارت جهاد کشاورزی وظیفه نهالکاری، مالچ پاشی و تثبیت خاک را بر عهده دارد که بر این اساس در سال های گذشته حدود ۶ هزار هکتار و از بهمن ماه سال ۹۵ تاکنون نیز در سه هزار هکتار از اراضی این استان عملیات نهالکاری و مالچ پاشی انجام داده و همچنان ادامه دارد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در هر صورت دولت دارد کار می کند، اولا اینکه موضوع گرد و غبار مساله بزرگی است وقتی انتقادی می شود باید این را هم بدانیم که صحبت از ۴۵۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار فقط در استان خوزستان است، هیچ دولتی نمی تواند در مدت یک یا سه سال چنین مشکل بزرگی را حل کند، ضمن اینکه این میزان فقط در یک استان و بخشی از کانون و موضوع گرد و غبار است یک بخشی از گرد و غبار هم از عراق و عربستان وارد کشور می شود.
وی گفت: برای بخش خارجی هم دولت یازدهم بیشترین اهتمام را داشته است، علاوه بر ادامه مذاکرات دو جانبه، جلسات و تفاهم نامه های دیگری نیز تشکیل و امضا شد که استمرار این اقدامات موجب شکل گیری برنامه اجرایی مشترک میان ایران و عراق شد، همچنین دولت عراق برای کانون های گرد و غبار داخلی خود برنامه دارد و هم ما پیگیر هستیم و به طور مرتب با رییس جمهور و وزیر محیط زیست عراق در حال مذاکره هستیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در این راستا یک طرح مشترک میان دو کشور شکل گرفت که بر اساس آن مقرر شد آموزش و توان افزایی در عراق در مقابله با گرد و غبار در وسعتی حدود ۲۰۰ هکتار اجرا شود که زودی آغاز می شود.
وی درباره زمان تعیین همکاری دو کشور در این زمینه گفت: برای تعیین زمان همکاری با عراق هیاتی عازم کربلا است و درباره زمان اجرا مذاکره خواهند کرد.
وی تاکید کرد: با توجه به ابعاد وسیع موضوع و شرایط کشورهای منطقه از جمله عراق و عربستان، مساله را در سازمان ملل مطرح کردیم و برای اولین بار مساله گرد و غبار در سطح سازمان ملل به نحوی مطرح شد که چهار قطعنامه صادر و یکی از آنها منتهی به تدوین گزارش جهانی وضعیت گرد و غبار شد.
ابتکار گفت: گزارش جهانی وضعیت گرد و غبار دستور کاری است برای اینکه سازمان ملل و تمام کشورها در زمینه گرد و غبار هم همکاری فنی و هم تبادل اطلاعات و تجربه داشته باشند و هم اینکه مسوولانه نسبت به موضوع تاثیرات گرد و غبار بر روی کشورهای منطقه و کشور خود نگاه کنند که این نگاه منتهی به شد اینکه اولین اجلاس بین المللی مقابله با گرد و غبار سازمان ملل ۱۲ تا ۱۴ تیرماه در ایران برگزار شود.
معاون رییس جمهوری با اشاره به اینکه امسال اعتبار خوبی برای مقابله با ریزگردها داریم گفت: امسال ۱۰۰ میلیون دلار از محل صندوق ذخیره برای گرد و غبار و همچنین ۱۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات عمرانی در بودجه سال ۹۶ پیش بینی شده است.
وی تاکید کرد: مشکل گرد و غبار قابل حل اما زمان بر است، اولین کاری که دولت باید انجام دهد کاهش مواجه مردم با این پدیده است زیرا حفظ سلامتی از هر چیزی مهمتر است که دولت گام های خوبی در این زمینه برداشته است، گام دوم طرح های مقابله و پیشگیری است که در حال انجام است که بر اساس آن نقاط مختلف کشور برای مقابله برنامه دارد که احیای تالاب ها یکی از آن برنامه ها است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مساله مهم دیگر در این زمینه مباحثی است که در مرزها و منطقه وجود دارد که امیدواریم شرایطی برقرار شود تا این مشکلات نیز برطرف شود.
ابتکار برای حل مشکل ریزگردها و روش های مقابله با آن در استان خوزستان تاکنون هشت بار به این استان سفر کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا