عمومی

جدل وزير بهداشت سابق و قائم مقام امروز وزير بهداشت بر سر عدالت درسلامت

جدل وزير بهداشت سابق و قائم مقام امروز وزير بهداشت بر سر عدالت درسلامت

سلامت نیوز:وزير بهداشت دولت دهم با قائم‌مقام وزارت بهداشت پاي ميز مناظره رفتند تا هر يك از اقدامات دولت دوران مسووليت خود و به تبع آن، خدماتي كه وزارت بهداشت وقت ارايه كرده دفاع كنند

به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت: محمد حسين طريقت منفرد كه طي ماه‌هاي گذشته هم انتقاداتي نسبت به عملكرد وزير بهداشت و طرح تحول سلامت مطرح كرده بود، دهه دوم دي ماه ١٣٩١ و پس از آنكه رييس‌جمهوري وقت، مرضيه وحيد دستجردي، نخستين وزير بهداشت زن در تاريخ ايران را به دليل تقابل‌هاي سياسي عزل كرد، به سرپرستي وزارت بهداشت منصوب شد در حالي كه در نخستين نشست خبري خود با خبرنگاران، فاش كرد كه در دوران وزارت دستجردي گزارش‌هايي از عملكرد وزير بهداشت وقت به رييس‌جمهوري مي‌داده، در دولت يازدهم به حاشيه رانده شد اما انتقاد از نحوه عملكرد همتاي جديد خود را همچنان ادامه داد. او كه مدعي بود «در ٦ دقيقه هم مي‌توان كارهاي زيادي انجام داد» و اين جمله وزير وقت، در همان زمان به يكي از شوخي‌هاي مصطلح خبرنگاران تبديل شد، ركورد بيشترين تغييرات مديريتي طي ٦ ماه سرپرستي و وزارت تا روي كار آمدن وزير دولت يازدهم را به نام خود ثبت كرد.

طريقت منفرد، سه‌شنبه‌شب در برنامه مناظره‌اي كه از شبكه يك سيما پخش شد، در واكنش به اظهارات ايرج حريرچي، قائم مقام وزير بهداشت كه طرح تحول سلامت را به جهت ارايه خدمات مناسب، كاهش پرداختي از جيب مردم و مراقبت از مخاطرات مالي حوزه سلامت و افزايش رضايتمندي مردم موفق ارزيابي مي‌كرد، گفت: «در ابتداي شروع اين طرح از اينكه براي نخستين بار موضوع سلامت در اولويت قرار گرفت خيلي خوشحال بوديم و آرزوهاي زيادي در اين رابطه براي جامعه به وجود آمد و وقتي اين طرح خدمت حضرت آقا معرفي شد ايشان گفتند كاري كنيد كه اين طرح ادامه پيدا كند و به ضد خودش تبديل نشود و قدر مطلق پرداخت مردم افزايش پيدا نكند. اما همانطور كه مشاهده مي‌كنيم، قدرمطلق پرداخت مردم به‌ شدت افزايش پيدا كرده و وضعيت طوري شده كه به گفته اغلب صاحبنظران ادامه اين طرح با مشكلات جدي مواجه شده است. بنابراين آنچه انتظار مي‌رفت محقق نشده است.» حريرچي هم در ادامه صحبت‌هاي خود گفت: «در خصوص پرداختي از جيب مردم بهتر است به سال ٩١ و هشت ماهه منتهي به سال ٩٢ توجه كنيم. در آن دوران پرداختي از جيب مردم طبق اعلام رسمي مركز آمار ايران ٥٠ الي ٥٨ درصد هزينه‌هاي كل سلامت بوده و طبق اعلام رسمي اين مركز اين رقم اكنون به چهل درصد كاهش پيدا كرده است. تعداد خانوارهايي كه با هزينه‌هاي كمرشكن سلامت مواجه بودند، كاهش پيدا كرده و خالص پرداختي مردم در بيمارستان‌هاي دولتي كه ٣٧ درصد بوده است به ٥/٨ درصد كاهش پيدا كرده و در زمان تصدي جنابعالي، طبق محاسبات علمي انجام شده ٧ الي ١٠ هزار ميليارد از پرداخت‌ها مربوط به زير ميزي بود كه بنده دوست ندارم در خصوص آن بحث كنم كه در شهرستان‌ها اين پرداخت غيرقانوني به طور كامل محو شده و در تهران نيز به زير يك درصد رسيده است.

خواهش مي‌كنم هر حرفي كه زده مي‌شود مبتني بر منبع باشد. من معتقدم كه حضرتعالي كه از زحمتكشان اين حوزه هستيد فهم مشتركي با كارشناسان اين حوزه نداريد. شما در سال ٩٠ كه طرح تحول وجود نداشته اعلام كرديد كه كل هزينه‌هاي سلامت ٤٠هزار ميليارد تومان است و از نظر بنده با ٢٣هزار ميليارد مي‌شود آن را اداره كرد و نصف هزينه‌هاي سلامت ظاهري است. اين فهمي است كه منجر به اين مي‌شود كه پرداختي از جيب مردم زياد شود.» طريقت خطاب به حريرچي گفت: «آيا مي‌دانيد چرا مطالبات فرهنگيان افزايش يافته است؟ چون پرداخت حقوق با بي‌عدالتي شفاف رو به رو است. در زماني كه ١٦هزار ميليارد داشتيم براي سال ٩٢ چون ترميم قابل ملاحظه‌اي در اعتبارات سلامت شد به دولت پيشنهاد داديم كه حاضريم در سال ٩٢ با ترميم بودجه خدمات بستري را در بخش دولتي رايگان به مردم بدهيم كه آقاي رييس‌جمهور به دليل اينكه اين طرح ٧ الي ٨ هزار ميليارد كسري بودجه داشت نپذيرفت كه سرانجام با پيگيري رييس‌جمهور و سه ماه مطالعه با اين طرح موافقت شد.» حريرچي از وزير سابق بهداشت پرسيد: «زماني كه شما دولت را تحويل داديد، وضعيت واكسن و بخش سلامت چگونه بود و چقدر به كاركنان بدهي داشتيد؟ اينها موضوعاتي هستند كه در ذهن مردم به سوال تبديل شده و نيازمند شفاف‌سازي است.

٣٧ درصد هزينه‌ها توسط مردم پرداخت مي‌شده و قبل از اجرا شدن طرح تحول سلامت، مردم داروهاي زيادي را از بيرون از مراكز درماني تهيه مي‌كردند و همچنين بسياري از آزمايشات خود را در بيرون انجام مي‌دادند و همچنين بسياري از مراكز و بيمارستان‌هاي دولتي فاقد آزمايشگاه‌ و تجهيزات پزشكي بودند كه لازم است اين مباحث را نيز احتساب كرد. »
طريقت منفرد هم در ادامه افزود: « در گذشته و در سال ٩١ هم ارز دارويي وجود داشت، مواد اوليه با دلار مبادله‌اي به كشور وارد مي‌شد و همچنين ارز بسته‌بندي و… با دلار آزاد محاسبه مي‌شد كه اين موضوع يك اغتشاش در قيمت‌گذاري دارو ايجاد كرده بود كه براي جلوگيري از فساد، نرخ ارز به صورت تك‌نرخي درآمد كه بعد از آن كارشناسان اعلام كردند كه اگر دلار تك‌نرخي باشد ممكن است حدود ٣٠ الي ٣٥ درصد قيمت دارو افزايش پيدا كند و براساس گردش مالي دارو، در آن زمان ١٨٠٠ ميليارد تومان به بودجه وارد شد كه اين هزينه ٣٥ درصدي پوشش داده شود و بار تك‌نرخي شدن دلار و جلوگيري از فساد به مردم منتقل نشود، بنابراين اتفاقي كه رخ داده، در گردش مالي دارو بوده است. بايد توجه كنيم كه به دليل حمايت مردم و حاكميت دستاوردهاي قابل ملاحظه‌اي در حوزه سلامت داشته و طوري وانمود نكنيم كه قبل از اين دولت، مردم روي زمين زايمان مي‌كردند يا اينكه درمان آنها در منزل صورت مي‌گرفت. اين خدمات وجود داشته و تمام دولت‌ها خدمات بهتري به آن افزوده‌اند. بنده تاكيد مي‌كنم كه پرداختي مردم از جيب‌شان افزايش پيدا كرده است. اين آمارها، آمارهاي امروز و ديروز نيست، بلكه ٢٠ سال است كه اين آمارها ارايه شده است. »

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا