اخبارسیاست گذاری سلامت

اورژانس در کما؛ ۵۴ درصد آمبولانس‌های کشور فوق فرسوده هستند

رئیس سازمان اورژانس گفت: مشکل کمبود نیرو و پایگاه‌های اورژانس تا ۳ سال دیگر حل می‌شود.

طبق آخرین آمار‌ها، اولین علت مرگ و میر در ایران حوادث جاده‌ای و تصادفات است. علتی که در سال ۱۳۹۹، ۱۵ هزار و ۳۹۶ نفر را به کام مرگ کشاند.

حوادث جاده‌ای و تصادفات از آن دسته از مشکلاتی هستند که به گفته مسئولان سازمان اورژانس کشور، اگر نیرو‌های اورژانس خود را در (golden time) یا همان فرصت طلایی بر سر بالین بیماران برسانند، چنین اتفاقات ناگواری نخواهند افتاد.

مسئولان سازمان اورژانس کشور می‌گویند رسیدن نیرو‌های اورژانس در حوادث جاده‌ای می‌تواند از ۵۰ درصد تلفات جلوگیری کند و این یعنی باید کشور بودجه کافی برای تسهیل شرایط مطلوبتر در جاده‌ها داشته باشد تا بتواند میزان فوتی چنین اتفاقات را در کشور کاهش دهد.

جانمایی، تجهیز و ساخت پایگاه‌های اورژانس یکی از دغدغه‌ها و موضوعات مهم برای ارائه خدمات در سریعترین زمان ممکن است.

کمبود ۱۲۰۰ پایگاه اورژانس در سراسر کشور

هر ساله بر تعداد پایگاه‌های اورژانس اضافه می‌شود؛ اما برخی شهر‌ها همچنان نیازمند پایگاه‌های اورژانس بیشتری هستند. یک ماه پیش بود که ۱۵۸ پایگاه اورژانس در سراسر کشور به مجموع ۳ هزار و ۳۰۰ پایگاه اضافه شدند، اما باز هم به گفته مسئولان سازمان اورژانس کشور کمبود هزار و ۲۰۰ پایگاه در سراسر کشور احساس می‌شود. موضوعی که به صورت مستقیم با جان مردم سر و کار دارد.

کمبود نیروی انسانی، چالش اساسی اورژانس کشور

پس از موضوع پایگاه‌های اورژانس، مشکل دوم کمبود نیروی انسانی است. مشکلی که در بیشتر استان‌ها وجود دارد و اگر رفع نشود می‌تواند برای مردم استان‌ها خطرآفرین باشد. در حال حاضر که کمبود نیروی انسانی در کشور وجود دارد، این موضوع می‌تواند باعث افزایش ساعات کاری و شیفت کارکنان اورژانس شود که این موضوع می‌تواند در کیفیت ماموریت‌های انجام شده موثر باشد.

جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: کمبود نیروی انسانی یکی از مهمترین دغدغه‌های ما در اورژانس پیش بیمارستانی است. باید با اضافه شدن رشته فوریت‌های پزشکی در دانشگاه‌های تیپ یک و بومی گزینی، این مشکل به سرعت در سراسر کشور مرتفع شود. قرار است در دانشگاه‌های ایران و مراکز استان مثل مرکز تهران، شهید بهشتی و اصفهان رشته فوریت‌های پزشکی راه اندازی شود. امید است تا ۳ سال آینده مشکل کمبود نیروی انسانی به صورت کامل برطرف شود.

بحران کمبود آمبولانس در کشور بیداد می‌کند

مشکل سوم سازمان اورژانس کشور، کمبود آمبولانس است. در سال‌های اخیر و به دلیل مشکلات اعتباری هیچ آمبولانسی به ناوگان اورژانس کشور وارد و اضافه نشده است. به طوری که در حال حاضر مجموع آمبولانس‌های کل کشور ۵۵۰۰ است و از این تعداد ۳۰۰۰ آمبولانس عمر بالای ۱۴ سال و ۲۵۰۰ آمبولانس دیگر نیز عمر میان ۵ تا ۱۰ سال دارند.

به گفته مسئولان سازمان اورژانس کشور، عمر مفید آمبولانس‌های خوب به سر آمده است.  تا امروز نزدیک به ۴ سال می‌شود که هیچ آمبولانسی به کشور وارد نشده است.

او درباره حمایت متولیان نظام سلامت گفت: دولت و خیرین باید در کنار یکدیگر این مشکلات را برطرف سازند.

البته مجلس شورای اسلامی بودجه سال آینده سازمان اورژانس کشور را ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش داده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا