اخبار

ایرانیان صاحب پرونده الکترونیک سلامت می‌شوند

وزیر بهداشت در بیست و سومین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور، از ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای همه ایرانی‌ها ظرف ۲ تا ۳ سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاري صدا وسيما، دکتر سيدحسن هاشمي،‌ افزود: ۷۰ درصد مرگ و مير در ايران مربوط به بيماري‌هاي غيرواگير مثل قند، چربي و فشار خون و بيماري‌هاي قلبي  و ۵۰ درصد مرگ ايراني‌ها بر اثر سکته‌هاي قلبي و مغزي است.

هاشمي همچنين تصادفات، اعتياد، سيگار و کم‌تحرکي را از ديگر علل مرگ در ايران بيان کرد.

وزير بهداشت با بيان اينکه يک چهارم مردم ايران اضافه وزن دارند گفت: در ايران ۵ ميليون نفر ديابتي داريم و ۵ ميليون نفر در آستانه ديابتي شدن هستند.

وي در مورد بيمه افراد افزود: تاکنون حدود ۱۱ ميليون نفر به صورت رايگان بيمه شده اند.  طبق آمار وزير رفاه درآمد ۸۰ درصد اين افراد زير يک ميليون تومان است و اينکه مي‌گويند پول‌ها را چه کار کرديد، خرج اين موارد شده است.

وزير بهداشت افزود : ۳۰ درصد مراجعه کنندگان به ما کميته امدادي هستند.  متاسفانه در حاشيه شهرها غير از حوزه سلامت، هيچ دستگاه ديگري حضور ندارد و ما حدود ۱۰ ميليون نفر را زير پوشش شبکه بهداشتي برده‌ايم.

دکتر هاشمي اظهار داشت: به ازاي هر ۱۲۵۰۰ نفر ۴ نفر مراقب سلامت گذاشته و يک پايگاه بهداشتي ايجاد کرده ايم و  به ازاي هر ۵۰ هزار نفر علاوه بر ۳ پزشک، دندانپزشک و کارشناس بهداشت روان و تغذيه اختصاص داده ايم.

وزير بهداشت در بخش ديگري از سخنان خود گفت: وضع خدمات سرپايي بهتر است و بيمارستان ها نو شده اند. حدود ۳۰ هزار تخت بيمارستاني تعويض شده اند، اتاق عمل هايي داشتيم که از سقف آنها آب مي‌چکيد و وضع بيمارستان ها مناسب نبود.

وزير بهداشت گفت: وضعيت دسترسي به پزشک و متخصص بهتر شده است و بالغ بر ۲۰۰۰ پزشک عمومي و ۷۰۰۰ متخصص توزيع شده‌اند. اجازه تأسيس مطب به کساني که طرح اجباري خود را در مناطق محروم مي‌گذرانند نداديم و جهت گيري ما عمدتاً به سمت مناطق محروم است.  عدالت نسبي در دسترسي به پزشک اتفاق افتاده است و بايد ادامه پيدا کند.

هاشمي گفت: در حدود ۲۹۰ بيمارستان کشور ۷۵۰ پزشک متخصص حضور دارند و مردم در تعطيلات به پزشک دسترسي دارند.

وي خواستار توجه ائمه جماعات به مشکلات بهداشت و درمان شد و افزود: تربيت پزشک راحت نيست و به يک دوره ۷ تا ۸ ساله نياز دارد.

وزير بهداشت گفت: بالاترين نرخ سزارين را در کشور داشتيم. زايمان طبيعي مشکل‌تر از سزارين است به طوري که زمان سزارين ۱۰ دقيقه زمان مي‌برد ولي زمان زايمان طبيعي ممکن است ۷ تا ۸ ساعت طول بکشد.

وزير بهداشت گفت: زايمان طبيعي را مجاني کرده ايم و به حدود ۸۰۰ هزار زايمان طبيعي به طور رايگان خدمت داده شده است.
قاضي زاده هاشمي افزود: در حوزه آموزش و پيشگيري از گسترش بي رويه دانشگاه‌ها کارهاي خوبي صورت گرفته است .

وي ادامه داد: ما به حوزه هايي ورود پيدا کرده ايم که منافع کلاني نصيب يک عده اي مي‌شد مثل ورود ما به حوزه آب آشاميدني و روغن.

قاضي زاده هاشمي در بخش پاياني سخنان خود گفت: متاسفانه قيمت نفت از ۱۲۰ دلار به ۳۰ دلار رسيد و اگر اين اتفاق نمي‌افتاد شايد توفيقات دولت در حوزه طرح تحول سلامت بيشتر از اين بود.

وي ابراز اميدواري کرد با حمايت دولت و مجلس شوراي اسلامي،‌ اين طرح ادامه يابد، کاستي‌ها کم شود و تسهيلات زايماني و مراکز بيمارستاني توسعه پيدا کند. تکثير نسل  هم درست مي‌شود و بهتر شده است.

وي از ائمه جمعه خواست در حوزه بهداشت و درمان کمک کنند چرا که اين حوزه نيازمند فرهنگ‌سازي است.

  • نگران طرح تحول سلامت در بودجه هستيم

دکتر هاشمی با ابراز نگراني از وضع طرح تحول  سلامت در بودجه ۹۵ گفت: اميدواريم طوري عمل شود که اين نگراني به مردم منتقل نشود.
وزیر بهداشت پس از سخنراني در گردهمايي ائمه جماعت سراسر کشور در جمع خبرنگاران با ابراز نگراني از وضع طرح تحول در بودجه ۹۵ گفت: اميدواريم طوري عمل شود که اين نگراني به مردم منتقل نشود. وضع اين طرح در بودجه سال ۱۳۹۵ هنوز نهايي نشده است.

وي افزود: طبعا اين موضوع براي همه دستگاه ها و از جمله وزارت بهداشت که درگير يکي از مهم‌ترين برنامه هاي اجتماعي نظام در حوزه سلامت مردم است، جاي نگراني دارد.

دکتر هاشمي خاطرنشان کرد: اميدواريم به نحوي بودجه تقديم مجلس شود و مجلس نيز به شکلي رسيدگي کند که اين نگراني به مردم منتقل نشود.

وي نقش ائمه جماعت را در حوزه سلامت، کليدي و محوري دانست و با اشاره به وظيفه وزارت بهداشت در حوزه بهداشت عمومي و رابطه صميمي ائمه جماعت با مردم تصريح کرد: با توجه به تأثيرپذيري مردم از خطبه هاي نماز جمعه، حتما خطبا و ائمه جمعه مي‌توانند در جهت فرهنگ‌سازي براي کاهش بيماري‌ها به ما کمک شاياني کنند.

وزير بهداشت اين کمک را منجر به کاهش هزينه‌هاي دولت در اين زمينه دانست و در پايان يادآور شد: حضور بنده در اين جلسه نيز به منظور استمداد در اين زمينه بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا