اخبارقصور پزشکی

قصور پزشکی؛ مرگ سه بیمار کرونایی در پی نقص دستگاه اکسیژن

سه بیمار کرونایی در یکی از بیمارستان‌های تهران که در وضعیت خوبی قرار داشتند و قرار بود به زودی از بیمارستان ترخیص شوند، پس از کاهش و افت غلظت دستگاه اکسیژن جان خود را از دست دادند. با اعلام نظر سازمان نظام پزشکی و هیئت کارشناسان، معاونت درمان و رئیس معاونت دانشگاه علوم پزشکی “شهید بهشتی”، مسئول اداره تجهیزات پزشکی، مسئول فنی یا رئیس بیمارستان و همچنین دو شرکت خصوصی در مرگ این سه بیمار مقصر شناخته شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از جوان آنلاین، سه بیمار کرونایی در یکی از بیمارستان‌های تهران،  پس از کاهش و افت غلظت دستگاه اکسیژن جان خود را از دست دادند.

بر اساس این گزارش، اوایل تیر‌ سال گذشته بود که مرگ مشکوک سه بیمار کرونایی در یکی از بیمارستان‌های تهران به دادسرای امور جنایی این شهر گزارش شد. بررسی‌های جنایی حکایت از آن داشت اولین بیمار کرونایی مرد ۵۵ ساله‌ای بوده که ۱۵‌ خرداد‌ سال‌ ۹۹ پس از گرفتن آزمایش پی‌اس‌آر مشخص می‌شود به بیماری کرونا مبتلا شده است. دومین بیمار هم مرد ۴۹‌ساله‌ای بود که ۲۴‌ خرداد بر اثر بیماری کرونا در همان بخش بستری می‌شود. سومین بیمار نیز مرد ۳۸‌ساله‌ای بود که اولین روز تیر‌ماه پس از اعلام نتیجه مثبت تست کرونا در همان بیمارستان بستری شد.

به گفته پزشکان معالج هر سه بیمار در وضعیت خوبی قرار داشتند و قرار بود به زودی مرخص شوند، اما روز ۴ تیرماه، در فاصله زمانی ۵‌ تا ۶ صبح در بخش مراقبت‌های ویژه هر سه بیمار به طرز مشکوکی جان باختند.

پس از آن بود که قاضی مصطفی واحدی، بازپرس شعبه‌۱۱ دادسرای امور جنایی پرونده را برای بررسی در اختیار سازمان نظام پزشکی و هیئت سه نفره، دو مهندس پزشکی و یک پزشک خبره برای مشخص شدن مقصران حادثه قرار داد.

همزمان با ادامه تحقیقات سازمان نظام پزشکی مدعی شد که پزشکان در مرگ سه بیمار مقصر نیستند و تمامی اقدامات درمانی بر اساس اصول مبانی علمی و پزشکی بوده‌ است، اما مسئول فنی بیمارستان (رئیس بیمارستان) تخلف صنفی داشته است، چون مدار‌های کاهش و افزایش فشار هوای دستگاه دارای نقص بوده و همچنین دستگاه‌های موجود قدرت و تکاپوی مصرف بیمارستان را نداشته و مدار اتصال سانترال در صورتی که باید اتوماتیک باشد غیر‌ اتوماتیک بوده است. بنابر این مسئول فنی بیمارستان نیز مرتکب تخلف صنفی شده است.

پس از اعلام نظریه، هیئت کارشناسی سه نفره نیز مدعی شد که کاهش و افت غلظت اکسیژن به عنوان عامل شروع کننده مرگ سه بیمار بوده، اما علت اصلی مرگ ماهیت بیماری آن‌ها بوده است. این هیئت اعلام کرد در مرگ بیمار ۵۵ ساله ۱۰‌درصد قطع اکسیژن و ۹۰‌درصد ماهیت بیماری، در مرگ بیمار ۴۹ ساله ۱۵‌درصد مربوط به دستگاه اکسیژن و ۸۵‌ درصد ماهیت بیماری و در بیمار ۳۵‌ساله ۵۰‌ درصد افت دستگاه فشار اکسیژن و ۵۰‌ درصد ماهیت بیماری در مرگ آن‌ها نقش داشته‌ است.

بدین ترتیب معاونت درمان و رئیس معاونت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به علت عدم نظارت و ارزیابی دستگاه‌های اکسیژن‌ساز، مسئول اداره تجهیزات پزشکی به علت خرید دستگاه‌های غیر‌استاندارد، مسئول فنی یا رئیس بیمارستان به علت عدم پیگیری در خصوص نصب و راه اندازی صحیح دستگاه‌های اکسیژن‌ساز، مسئول اداره تجهیزات پزشکی نیز به دلیل عدم نظارت و بازدید دوره‌ای و همچنین دو شرکت خصوصی فروش دستگاه‌ها به خاطر عدم رعایت تعهدات در قبال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بیمارستان در خصوص مرگ این سه بیمار مقصر شناخته شدند.

در ادامه بازپرس نیز از سازمان نظام پزشکی خواست چنانچه پزشکی هم در مرگ این سه‌نفر مقصر بوده اعلام کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا