سیاست گذاری سلامت

کم و کاستی‌های نگران کننده در طرح نسخه نویسی الکترونیک/ مراکز درمانی تمام داروها را به ما نمی‌دهند

با آنکه حدود 4 ماه از آغاز نسخه نویسی الکترونیک می‌گذرد اما همچنان این طرح با کم و کاستی‌های روبرو است، شیوه‌ای که می توانست به درستی اجرا و با استقبال گسترده مردم در مراکز درمانی و بیمه ای روبرو شود.

با آنکه حدود ۴ ماه از آغاز طرح نسخه نویسی الکترونیک می‌گذرد اما همچنان این طرح با کم و کاستی‌هایی روبرو است، شیوه‌ای که می‌توانست به درستی اجرا و با استقبال گسترده مردم در مراکز درمانی و بیمه ای روبرو شود.

یکی از آن کاستی‌ها، نگرانی مردم به ویژه سالمندان و از کارافتاده های جامعه درباره قطع شدن سرویس خدمات الکترونیکی در مراکز درمانی و داروخانه‌ها است، موضوعی که سرانجام آن به پرداخت هزینه‌های گزاف از سوی سالمندان و اقشار کم درآمد جامعه ختم می‌شود.

خبرگزاری فارس در سلسله مصاحبه‌هایی به بیان برخی از ایرادات و اشکالات نسخه نویسی الکترونیک پرداخته و از آنها عبور کرده است، اما امروز در این گزارش صدای سالمندان و بازنشستگانی خواهیم بود که در مراجعات گوناگون خود به مراکز درمانی، با قطعی اینترنت مواجه بوده و بارها مجبور به پرداخت هزینه‌های دارو به صورت آزاد شده‌اند.

سردرگمی بازنشستگان با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک

در این گزارش به یکی دیگر از چالش‌های پیش روی نسخه نویسی الکترونیکی خواهیم پرداخت، موضوعی که برای سالمندان جامعه به مشکل عمده ای تبدیل شده و آنها را کمابیش آزار می‌دهد. در این باره پیش تر با مهدی مجیدی، عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران گفت‌وگو کردیم، او با انتقاد از روند اجرای نسخه نویسی الکترونیک گفت: امروز بازنشستگان تأمین اجتماعی از نظر مسائل درمانی، ویزیت، آزمایشگاه، عکس برداری و دریافت نسخه و دارو از مراکز داروخانه های مختلف و… دچار مشکلاتی هستند چرا که زیرساختهای اساسی و اصولی نسخه نویسی الکترونیکی فراهم نشده و هنوز این مشکلات برطرف نشده است و وجود دارد، همین موجب شده تا بازنشستگان و مستمری بگیران دچار سردرگمی شوند.

وی ادامه داد: با توجه به بیماری کرونا و نیاز افراد به درمان، بازنشستگان به پزشکان مراجعه می‌کنند، اگر ارتباط و سیستم آنلاین نباشد و ارتباط درستی نباشد، ضرر می‌کنند، اینجا مجبور می شوند علی رغم تنگاهای مالی و اقتصادی که اغلب حداقل بگیر هستند، دارو را به صورت آزاد فراهم کنند.احتمال دارد برخی از داروخانه ها نیز از این مساله سوء استفاده کنند.

داروها را آزاد حساب می‌کنند

در همین رابطه، علی اکبر عیوضی، عضو هیأت مدیره کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شهر تهران نیز اظهار کرد: یکی از مشکلات حادی که بیمه شدگان با آن مواجه هستند، موضوع نسخ الکترونیکی تأمین اجتماعی است، این هدف بسیار مطلوب است. از الکترونیکی شدن نسخ ناراضی نیستم چرا که می‌تواند برای سازمان تأمین اجتماعی و بیمه شدگان خدمات رسانی بهتری صورت بگیرد.

عضو هیأت مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران تأکید کرد: اغلب بازنشستگان وقتی به مراکز درمانی و خدمات درمانی مراجعه می‌کنند، متضرر می شوند چرا که زمان مراجعه بیمه شده به مراکز دولتی و خصوصی خطاب به آنها می‌گویند سایت بسته است، این بازنشسته‌ها نمی‌توانند انتظار بکشند تا آن سایت باز شود و در چنین حالتی می‌گویند داروها را آزاد بنویسید.

وی با انتقاد از شیوه عملکرد برخی از داروخانه‌ها در قبال بازنشستگان، اظهار کرد: در ماجرای نسخ الکترونیکی برخی از داروخانه‌ها رفتار مطلوبی ندارند، بعضاً به بهانه قطعی سایت، داروها را آزاد حساب می‌کنند و این ضرر بیمه شدگان است.

  تمام داروها را به ما نمی‌دهند، مجبوریم آزاد حساب کنیم

یکی از بازنشستگان تأمین اجتماعی با انتقاد از وضعیت موجود در داروخانه‌های تأمین اجتماعی، به خبرنگار ما گفت: برای خرید داروها با مشکلات بسیاری مواجه هستیم، می‌گویند سایت با مشکل روبرو است و مجبوریم چندین داروخانه را طی کنیم تا بتوانیم در نهایت برخی از داروها را به صورت آزاد خریداری کنیم.

وی افزود: وقتی داروها را تهیه می‌کنیم، ۲ تا ۳ برابر هزینه بیشتری پرداخت می‌کنیم، اغلب داروخانه‌ها براساس تعرفه دولتی می‌گویند چندین دارو را نداریم و مجبوریم به صورت آزاد آنها را خریداری کنیم. لازم است برخی داروها تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرد.

ما را معاینه نمی‌کنند

یکی دیگر از بازنشستگان تأمین اجتماعی درخصوص عدم توجه برخی مراکز درمانی تأمین اجتماعی به وضعیت بازنشستگان و سالمندان، اظهار کرد: برخی از این مراکز ما را به درستی معاینه نمی‌کنند، می‌گویم من که به فروشگاه نیامده ام که چند داروی از پیش معلوم شده به من بدهید، این رویه باید اصلاح شود.

دیگر شهروند تهرانی به خبرنگار ما گفت: برای دریافت انسولین به پزشک مراجعه کردم، پزشک به من گفت در سیستم وارد کردم باید به داروخانه مراجعه کنید، به داروخانه رفتم، گفت چیزی در سیستم ثبت نشده و باید بروی نسخه کاغذی بیاوری، مجدداً به مطب پزشک مراجعه کردم و نسخه کاغذی دریافت کردم تا بتوانم داروی مورد نیاز را بگیریم، این رویه‌ها برای ما که بازنشسته هستیم و سن بالایی داریم بسیار دشوار است.

پزشکان به پرونده سلامت بیماران توجه نمی‌کنند

وی ادامه داد: به برخی مراکز درمانی تأمین اجتماعی مراجعه می‌کنیم نصف دارو را می‌دهند و نصف دیگر  را آزاد تهیه می‌کنیم، ما چگونه می‌توانیم این داروها را به صورت آزاد تهیه کنیم، اینها رسیدگی می‌خواهد. از طرفی دیگر باید گفت پرونده الکترونیک به این معناست که باید تمام پرونده سلامت ما در آن درج شود، یعنی آن پزشک نمی‌داند بیمار چه مصرف کرده و نیاز به چه دارویی دارد؟

یک بازنشسته دیگر می‌گوید: از وقتی دفترچه‌ها حذف شدند واقعاً داروخانه‌ها مردم را آزار می‌دهند، دقایق بسیاری به طول می‌انجامد تا بتوانند داروها را تحویل دهند و مجبوریم داروها را به صورت آزاد حساب کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا