اخبارکرونا

کرونا در ایران: مرگ ۶۱۰ نفر در یک روز؛ هشدار نسبت به ورود ویروس لامبدا؛ جهانپور: وعدۀ واردات واکسن فایزر «خالی‌بندی» است

وزارت بهداشت ایران روز دوشنبه اول شهریور، اعلام کرد که در شبانه روز گذشته ۶۱۰ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند. بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، تنها در مردادماه بیش از ۱۴ هزار نفر به‌دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. محمدرضا ظفرقندی رئيس سازمان نظام پزشکی، با اشاره به مرگ ۳۰۰ نفر از کادر درمان و ضمن انتقاد از وضعیت واکسیناسیون، در توضیح آمار روزانۀ قربانیان کرونا در ایران گفت که بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا «بدون اخذ تست فوت می‌کنند و در آمارها آورده نمی‌شوند، به همین دلیل آمار رسمی با آمار بهشت زهرا متفاوت است»

رئیس سازمان نظام پزشکی: بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا بدون اخذ تست فوت می کنند؛ افزایش درخواست پزشکان برای مهاجرت

محمدرضا ظفرقندی رییس کل سازمان نظام پزشکی، درباره نحوه مدیریت کرونا تاکید کرد: «آمارهای موجود، نشانگر عملکرد است و در شرایط خوبی قرار نداریم. آمار رسمی روزانه درحالی حدود ۶۰۰ فوتی است که خیلی از بیماران هم بدون اخذ تست فوت می‌کنند و در آمار نمی‌آیند؛ البته گواهی فوت آنها بر اساس شواهد کرونا از علائم بالینی با نام کووید۱۹ صادر می‌شود ولی چون تست اخذ نشده در آمار نمی‌آید ‌و به همین دلیل آمار رسمی با آمار بهشت زهرا متفاوت است».

وی ضمن اشاره به مرگ ۳٠٠ نفر از کادر درمان، با انتقاد از وضعیت واکسیناسیون، افزود: «اگر واکسیناسیون زودتر و وسیع‌تری تدارک می‌دیدیم امروز شرایط بهتری داشتیم. ما در زمینۀ واکسیناسیون زودهنگام و گسترده تأخیر داشتیم و در عین حال در اجرای پروتکل ها عزم ملی لازم عملیاتی نشد؛ بر اساس آمار وزارت بهداشت درصد رعایت پروتکل‌ها در کشور ما کمتر از ۴۰ درصد است».

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه دربارۀ مهاجرات پزشکان نیز گفت: «میزان درخواست برای مهاجرت در این روزها افزایش یافته است و این هم به شرایط کاری، اجتماعی و اقتصادی بازمی‌گردد. ما در سازمان نظام پزشکی یک مرحله داریم که افراد برای ارائه درخواست یک گواهی مخصوص که از مراحل مهاجرت است به ما مراجعه می‌کنند و این درخواست‌ها رو به افزایش است. حدود ۳۰۰۰ درخواست در سال داریم که نشان دهنده میزان تمایل به مهاجرت است».

علیرضا زالی: تهران همچنان قرمز و بیش از ۹٧۰۰ بیمار بستری هستند؛ هشدار نسبت به ورود ویروس لامبدا

علیرضا زالی فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، تأکید کرد: با توجه به عبور سوش «لامبدا» از مرزهای آمریکای لاتین و مرکزی و مشاهده آن در کشور ایتالیا و فرانسه باید مراقبت کنیم تا این سوش وارد کشور نشود زیرا واریانت «لامبدا» متفاوت با سایر سوش ها است و واکسن گریزی و پاسخ به درمان های معمول را بیش از ۵۰ درصد نسبت به درمان متعارف و واکسن های موجود دارد و سرایت پذیری بسیار بالاتر و درگیری بالای نوجوانان، طولانی تر شدن دوران نقاهت و علائم اعصاب مرکزی، گوارشی و حس بویایی را به همراه دارد.

وی افزود: «کماکان شهر تهران قرمز است و در حال حاضر ۹۷۲۵ بیمار در استان تهران بستری هستند که از این تعداد ۲۵۰۰ بیمار در بخش مراقبت های ویژه قرار دارند». وی ادامه داد: «ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۲۴۴۲ بیمار جدید بستری شده اند که از این تعداد ۲۴۳ نفر در بخش مراقبت های ویژه هستند».

کیانوش جهانپور: واردات ٢۰ میلیون دوزی واکسن فایزر خالی بندی است

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو، به اظهارات اخیر رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در خصوص واردات ۲۰ میلیون دوز واکسن فایزر و ۲۰ میلیون دوز واکسن جانسون اند جانسون واکنش نشان داد.

جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صفحه توییتر خود نوشت: «سهمیه ایران از محل ساز و کار کووکس ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کروناست که سفارش‌گذاری شده و ۲/۲ میلیون آن تحویل شده است، لذا اگر شنیدید ۲۰ میلیون دوز واکسنی خاص از کووکس قابل ارائه است، شما با یک خالی‌بندی مواجه شده‌اید، جدی نگیرید!»

این توییت جهانپور در واکنش به اظهارات ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو  است که وعده داده بود ۲۰ میلیون دوز واکسن فایزر به کشور وارد کند. وی پیش‌تر گفته بود: «امکان واردات تا ۲۰ میلیون دوز واکسن فایزر بایون‌تک از طریق آلمان و ۲۰ میلیون دوز واکسن آمریکایی جانسون اند جانسون از بلژیک طی طرح کواکس برای ایران در نظر گرفته شده است».

ابراز نگرانی از خطر ترکیب دو واریانت لاندا و دلتا

علیجان تبرایی رئیس انجمن ویروس شناسی ایران با ابراز نگرانی از خطر ترکیب دو واریانت لاندا و دلتا بیان کرد: «طبق بررسی ها هنوز گزارشی از ویروس جهش یافتۀ لاندا در کشور نشده اما این نگرانی وجود دارد که جهش های مختلف با هم ترکیب شوند و قدرت انتقال بالایی پیدا کنند که می تواند بسیار خطرناک باشد و مشکلات جدیدی را ایجاد کند».

وی ادامه داد: «طبق گزارش‌های رسیده، ویژگی اصلی این ویروس مقاومت در برابر واکسن است که سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به همین دلیل این واریانت مهم‌تر شده است و قدرت انتقال بیشتری دارد».

وی افزود: «اگر روند واکسیناسیون سرعت بیشتری پیدا نکند، ممکن است با توجه به عفونت‌های تنفسی فصل پاییز و تلفیق آن با واریانت‌ها تحریک کنندگی بیشتری ایجاد شود. واکسیناسیون در واریانت دلتا باید به ۸۰ درصد برسد، که همین هم به زمان بیشتر نیاز دارد».

ثبت رکورد قربانیان روزانۀ کرونا در هرمزگان؛ سهمیۀ واکسن خوزستان جوابگو نیست

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان، گفت: رکورد ثبت ۲۵ قربانی کرونا در یک روز در هرمزگان به ثبت رسید و شمار کل جانباختگان این بیماری در استان به ۲٠۵۱ نفر رسید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه با بستری شدن ۲۳۷ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار کل بستری‌ها به ١۱۱۴ نفر رسید، اضافه کرد: «اکنون ۱۳۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند و حال ۴۵ نفر از آن‌ها وخیم است».

عرفان مردانی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز گفت: «سهمیه واکسن ما فقط جوابگوی چند ساعت مراجعه مردم است». وی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: ‏«کرونا در خوزستان جولان می‌دهد و فضای بیمارستان‌ها جوابگوی حجم سنگین مراجعات نیست».

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

آمار رسمی کرونا در ایران؛ ۶۱۰نفر دیگر در یک روز جان باختند

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۱۶ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۸۸۲ نفر دُوز اول واکسن کرونا و ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۸۱۷ نفر نیز دُوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۳ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۶۹۹ دُوز رسیده است. در شبانه روز گذشته، ۵۸۹ هزار و ۳۷۸ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

همچنین از دیروز تا امروز ۱ شهریور و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۸ هزار و ۶۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۱۰۸ نفر از آنها بستری شدند ومجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۷۱۵ هزار و ۷۷۱ نفر رسیده است.

همچنین در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۱۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۲ هزار و ۶۴۸ نفر رسیدو ۷۶۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۷ میلیون و ۹۷۴ هزار و ۹۴۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا