اخبار

حق دسترسی به اطلاعات مربوط به مواد غذایی حق طبیعی مردم است

image_13940928788670ویکی پدیا می‌گوید گیاهان تراریخته گیاهانی هستند که دستکاری ژنتیکی شده‌اند آن هم با هدف رفع نقص‌های گیاهان. مثلا کم‌کردن نیاز گیاهی به آب یا مقاوم کردنش به برخی آفت‌ها.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار تا اینجا موضوع خیلی ساده و خوشحال‌کننده است مخصوصا اگر بدانیم که بسیاری از مردم جهان به‌دلیل وضعیت اقلیمی‌شان تعداد بالایی گرسنه دارند یا هر سال حجم بزرگی از محصولات کشاورزی به‌دلیل نقص‌هایی که دارند یا اصلا به بهره‌برداری نمی‌رسند یا در مسیر مصرف از بین می‌روند، اما از نظر خیلی از کارشناسان موضوع این‌قدرها هم ساده و خوشحال‌کننده نیست چون این دستکاری در بسیاری از موارد می‌تواند تبعاتی داشته باشد که دانشمندان هنگام ایجاد تغییرات نمی‌توانند آن‌ها را پیش‌بینی کنند از طرفی مدت‌ها طول می‌کشد که نتیجه این دستکاری مشخص شود، البته همین حالا هم برخی از نتایج این کار روشن شده و عده‌ای به‌دنبال اعلام این تبعات هستند تا نسبت به مصرف این دست محصولات هشدار دهند.

ازسویی کسانی را که با سرمایه‌گذاری دراین بخش به فکر سودآوری ازطریق تولید انبوه گیاهان و بذرهای دستکاری شده هستند تحت‌فشار قرار دهند تا دراین دست تولیدات سودآوری را در مرحله دوم اهمیت قرار داده و بر جلوگیری از افزایش تبعات ناشی از رواج تولید و مصرف گیاهان تراریخته توجه کنند.

آن‌ها که نه‌فقط در ایران بلکه در تمام جهان فعالانی دارند که نتایج ادامه دستکاری ژنتیکی با سرعت کنونی آن هم با اهداف صنعتی و سودآوری را منجر به فاجعه‌ای انسانی و زیست محیطی می‌دانند و می‌گویند که این فاجعه همین حالا هم نشانه‌هایی از خودش در برخی نقاط جهان به‌جا گذاشته است.

یکی از گروه‌های فعال در زمینه محیط‌زیست که تحت عنوان «موسسه توسعه پایدار و محیط‌زیست» به‌همراه سازمان حفاظت از محیط‌زیست فعالیت می‌کنند به‌تازگی همایشی با شعار «ایمنی زیستی و آگاهی عمومی در زمینه دستکاری ژنتیکی» یک روزه برگزار کردند که در آن متخصصانی از ایران و کشورهای مختلف جهان درباره لزوم دقت بیشتر در دستکاری ژنتیکی بذرها و گیاهان هشدار می‌دادند اما گویا دخالت افرادی که به‌اعتقاد برگزارکنندگان وابسته به جریان‌های ذینفع از دستکاری ژنتیکی هستند در روند برگزاری همایش اخلال ایجاد کرد.

خدیجه رضوی، دبیر اجرایی همایش درباره این اتفاق می‌گوید: «در این همایش یک‌روزه پژوهشگران، متخصصان و فعالین حوزه کشاورزی، ژنتیک، سلامت و محیط‌زیست کشور، با هدف آگاهی‌رسانی عمومی درباره واقعیت تحریف شده محصولات دستکاری شده ژنتیکی که عمدتا ازسوی ذینفعان با حربه ترقی ایران و تولید محصول پاک و دوستدار محیط‌زیست مطرح می‌شود جمع شده بودند، اما متاسفانه وقتی دیدند که همایش به‌جای خوبی رسیده و حرف‌های اثرگذاری ردوبدل می‌شود نظم آن را بهم زدند. درحالی‌که حداقل احترام به‌نظر مخالف آن هم وقتی که پای سلامتی مردم و بقای بخش مهمی از محیط‌زیست در میان باشد از اصول اولیه توسعه و ترقی است که این افراد از آن دم می‌زنند.»
او درباره اهداف این همایش می‌گوید: «واردات و تولید محصولات دستکاری شده ژنتیکی، تجارتی پرسود محسوب می‌شود که شرکت‌های بزرگی همچون مونسانتو در آمریکا، با تحریف واقعیات یا عدم انتقال آن‌ها به مصرف‌کنندگان این محصولات، به‌این تجارت پر سود اشتغال دارند که این امر منجر به تهدید حاکمیت غذایی کشورها و معیشت کشاورزان می‌شود. به‌جز کشورهای عضو اتحادیه اروپا که به‌دلیل بالابودن سطح آگاهی عمومی نسبت به مسئله امنیت و سلامت غذایی شهروندانشان به‌منظور عدم واردات و تولید محصولات دستکاری شده ژنتیکی دولتمردان خود را تحت‌فشار قرار داده‌اند، در آمریکای شمالی و جنوبی، آفریقا و برخی کشورهای آسیایی ازجمله ایران، موافقان ذینفعی دارد که دراین همایش نیز بدون درنظرگرفتن‌شأن و منزلت همایش و شرکت‌کنندگان آن، با تمسک به شیوه‌های غیراخلاقی و طی چند مرحله سعی در ایجاد اخلال در نظم موجود و توهین به شرکت‌کنندگان و برگزار‌کنندگان همایش داشتند.

براساس اصل آگاهی‌رسانی که یکی از اصول اساسی حقوق‌بشری به شمار می‌رود، حق دسترسی به اطلاعات مربوط به مواد غذایی مصرفی، حق طبیعی مردم هر کشور به شمار می‌رود. توزیع و کاشت بذرهای دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) با هدف به اصطلاح تولید بیشتر و مقاومت بالا نسبت به آفات فزونی یافته است. نتیجه منطقی این عوامل مصرف گسترده این دست از محصولات ازسوی انسان و دام است. این در حالی است که دو هدف عمده یعنی افزایش محصول و کاهش استفاده از آفت کش‌ها، با وجود گذر چند دهه از کاشت و برداشت محصولات دستکاری شده ژنتیکی در جهان، نه‌تنها محقق نشده که حتی در طول این زمان طولانی علم اندکی نیز به آن نزدیک نشده است.

دراین راستا مقالات و مستندات علمی بی‌شماری برای اثبات آن وجود دارد. به‌عنوان مثال بیش از ۸۰‌درصد محصولات دستکاری‌شده ژنتیکی دنیا دارای ژن مقاوم به علف‌کش گلایفوسیت (راندآپ) هستند. یعنی تولید گیاهان تراریخته مساوی است با مصرف سم بیشتر، آلودگی محیط‌زیست، مخاطرات جدی برای سلامتی انسان و مهم‌تر از همه فجایع اجتماعی ـ اقتصادی یا برای پاک شدن مزرعه‌های کشاورزی از آفت کش‌ها و سموم ۳۶ ماه زمان لازم است. اگر این سموم شیمیایی به فلزات سنگین آلوده شود، دیرتر تجزیه می‌شود. این حقایق علمی، فارغ از مقالاتی است که حاکی از آثار سوءو درازمدت این محصولات بر سلامت جامعه بشری است.»

منبع: سلامت نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا