اخبارحقوق داروسیاست گذاری سلامتغذا و دارو

صنعت داروسازی غرق در بدهی است/ بیمه‌ها باید پوشش دارو را افزایش دهند

رئیس سندیکای صاحبان دارو‌های انسانی گفت: صنعت داروسازی غرق در بدهی است و سازمان غذا و دارو با توجه به اصول سازمان حمایت قیمت را افزایش می‌دهد.

محمد عبده زاده، رئیس سندیکای صاحبان دارو‌های انسانی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

چرا برخی دارو‌ها به قیمت بالا به دست مصرف کنندگان می‌رسند؟

صنعت داروسازی غرق در بدهی است و بیمه‌ها در کشور ناکارآمد هستند. سازمان غذا و دارو با توجه به اصول سازمان حمایت قیمت را افزایش می‌دهد. صنعت داروسازی باید توسعه را در پیش بگیرد و سازمان‌های بیمه گر چتر بیمه‌ای را افزایش دهند. پوشش بیمه‌ای باید به ٧٠ تا ٩٠ درصد برسد.

اولویت اول ما بازسازی و نوسازی صنعت داروسازی بوده است. اکنون حداقل دستمزد کارگران به نسبت تورم کشور ناچیز است. دولت در بخش بنگاه‌ها فشار را به کارفرما وارد کرده است و شاهد افزایش ۵٧ درصدی حقوق در سال آینده هستیم؛ اما در بخش دولتی افزایش حقوق ١٠ درصد لحاظ کرده و پیش بینی ما این است که سال آینده تورم کشور ٣٠ درصد باشد. این میزان تورم باید در قیمت دارو لحاظ شود و سازمان‌های بیمه گر به وظیفه خود عمل کنند تا صنعت داروسازی ورشکسته نشود و با صنعت داروسازی مانند سایر صنایع برخورد شود.

سازمان‌های بیمه گر از آذرماه زیر بار افزایش قیمت دارو نرفته‌اند و مردم هزینه‌ها را از جیب پرداخت کرده اند؛ بیمه‌ها تلاشی برای دریافت بودجه بیشتر نمی‌کنند و به صنعت داروسازی و مردم فشار وارد می‌شود.

خیرآبادی، عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان دارو هم در ادامه گفت: بیمه‌ها تلاشی برای افزایش بودجه نمی‌کنند و وزارت بهداشت قیمت گذاری دستوری دارو را انجام می‌دهد. سال ٩٨ بازار دارویی کشور ٣۵ هزار میلیارد تومان بوده است و سازمان بیمه سلامت حدود ۴ هزار و ٢٠٠ میلیارد، سازمان تامین اجتماعی هم حدود ۴ هزار میلیارد و سایر سازمان‌های بیمه گر هم ۴ هزار میلیارد تومان هزینه دارو را پرداخت کرده‌اند و بقیه هزینه روی دوش صنعت و بیماران است.

بازسازی و نوسازى صنعت داروسازى براى تولید دارو‌های با کیفیت به کجا رسید؟

مهم‌ترین برنامه سندیکای صاحبان صنایع دارو برای سال ۱۴۰۱، پیگیری عملیاتی شدن بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های صنعت داروسازی است. در این رابطه کار مطالعاتی سنگینی انجام و پروپوزال آن نیز تهیه شد و تا ابتدای بهمن راهکار‌های اجرایی و عملیاتی این کار تقدیم معاونت ریاست جمهوری شد و از ابتدای سال آینده نتایج آن از طریق وزارتخانه‌های مربوطه پیگیری خواهد شد تا برای صنعت داروسازی شاهد یک اتفاق میمون باشیم.

در چند سال اخیر، به دلیل تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی برای چند سال پیاپی، نرخ استهلاک صنعت دارو از نرخ سرمایه گذاری پیشی گرفت و میزان تجهیز کارخانجات و ماشین آلات داروسازی و بازسازی خطوط متاسفانه بسیار کمتر از نرخ استهلاک شد.

صنعت داروسازی و مردم از قیمت دارو ناراضی هستند؛ علت چیست؟

تورم نزدیک به ۶۱ درصد در تولید تاثیر گذاشت و صنعت دارو هم همین وضعیت را دارد. یک چالش مهم صنعت دارو، نحوه قیمت گذاری دارو است. در این رابطه لطفا صنعت داروسازی را مانند صنایع دیگر ببینید. ما متقاضی قیمت گذاری عادلانه هستیم.

وقتی که پیش بینی نرخ تورم برای سال آینده بالای ۳۰ درصد در نظر گرفته شده و همه هزینه‌های تولید و سربار، حامل‌های انرژی، نهاده‌های تولید و حقوق و دستمزد متغیر است، قیمت دارو نمی‌تواند ثابت بماند.

نتیجه اصرار بر تثبیت قیمت دارو، ورشکستگی کارخانجات داروسازی و در پی آن سرنوشت صنعت نساجی در انتظار صنعت دارو خواهد بود.

مجلس و دولت به کمک صنعت دارو بیایند و از همین ابتدای سال قیمت دارو را متناسب با نرخ تورم اصلاح کنند؛ در غیر این صورت صنعت مجبور به دو رویکرد تعدیل نیرو و تعطیلی خطوط خواهد شد و نتیجه این اتفاق و مسئولین‌های قانونی آن متوجه سازمان غذا و دارو و سازمان حمایت خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا