اخبارعمومی

حمایت مالی جدید ژاپن از تاب‌آوری جوامع محلی آسیب‌پذیر در منطقه‌ی چابهار

برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) در جمهوری اسلامی ایران از کمک مالی 2.8 میلیون دلاری دولت ژاپن به منظور تقویت تاب‌آوری جوامع محلی در برابر کمبود آب در منطقه چابهار، استقبال می‌کند.

به گزارش مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران طی سال‌های اخیر، چالش‌های ناشی از خشکسالی‌های طولانی و مستمر در سیستان و بلوچستان، از کاهش آب در شمال تا کاهش شدید منابع آب زیرزمینی در مرکز و جنوب، کل استان، از جمله منطقه چابهار را تحت تأثیر قرار داده است. فراهم کردن زیرساخت‌های تامین آب تمیز اولویتی ضروری برای منطقه، در راستای تلاش‌های بهبود شرایط اقتصادی-اجتماعی حاصل از کووید-۱۹ است.

در مراسم امضای قراردادی که در روز ۱۵شهریور ماه در سفارت ژاپن با حضور جناب آقای آیکاوا کازوتوشی، سفیر ژاپن در جمهوری اسلامی ایران و کلودیو پروویداس نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران برگزار شد، دولت ژاپن و برنامه توسعه ملل متحد سند پروژه‌ای تحت عنوان «تقویت تاب‌آوری جوامع محلی آسیب‌پذیر در برابر کمبود آب از طریق سامانه آب شیرین‌کن و استفاده موثر از آب در بخش کشاورزی در منطقه چابهار» را امضا کردند. این پروژه با همکاری نزدیک وزارت کشور، وزارت جهاد کشاورزی و استانداری سیستان و بلوچستان در منطقه‌ی هدف و به مدت سه سال اجرا خواهد شد.

این پروژه راه‌حل‌های آب و انرژی پاک را از طریق روش‌های مدیریت کشاورزی پربازده آبی برای معیشت پایدار در جوامع هدف ارائه می‌دهد. بهبود دسترسی به منابع پاک می‌تواند روند مهاجرت کنونی در استان را معکوس کرده و ایجاد اشتغال و خوداشتغالی را تسهیل کند.

این پروژه راه‌حل‌های آب و انرژی پاک را از طریق روش‌های مدیریت کشاورزی پربازده آبی برای معیشت پایدار در جوامع هدف ارائه می‌دهد. بهبود دسترسی به منابع پاک می‌تواند روند مهاجرت کنونی در استان را معکوس کرده و ایجاد اشتغال و خوداشتغالی را تسهیل کند.

کلودیو پروویداس، نماینده دفتر توسعه ملل متحد در ایران گفت: «فرصت‌هایی وجود دارند که می‌توانند به صورت قابل توجهی بر توسعه اقتصادی-اجتماعی در منطقه چابهار تأثیرگذار باشند. این امر از طریق توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، معرفی روش‌های کشاورزی پر بازده ‌آبی و هوشمند به اقلیم و فناوری، و همچنین ارتقای معیشت پایدار امکان پذیر است.» وی افزود: «ژاپن شریک دیرینه‌ی برنامه توسعه ملل متحد در ایران است و ما از مردم و دولت ژاپن برای این کمک سخاوتمندانه سپاسگزاریم.»

جناب آقای آیکاوا کازوتوشی، سفیر ژاپن در ایران گفت: «در زمینه فعالیت‌های کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی، ژاپن از سال ۲۰۱۴ به صورت مستمر از برنامه توسعه ملل متحد از طریق مشارکت جوامع محلی حمایت می‌کند و معتقدم که دانش و تجربیات جمع آوری شده در این سال‌ها برای موفقیت اجرای پروژه‌ی جدید مفید خواهد بود.»

برنامه توسعه ملل متحد به حمایت از دولت ایران در اجرای پروژه‌هایی با هدف ایجاد تاب‌آوری و بهبود معیشت جوامع محلی بر اساس راه حل‌های پایدار در حوزه‌های کشاورزی، مدیریت منابع آب و انرژی‌های تجدیدپذیر، متعهد است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا