اخبارعمومی

آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی تصریح کرد: سلامت پایه‌ای‌ترین حق بشری؛ حکومت اسلامی آن را در حد واجب شرعی بداند

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت بسیار زیاد سلامت جامعه به منزله یک حق بنیانی از نگاه اسلام، گفت: براین مبنا مسئولان در حکومت اسلامی از جمله در حوزه بهداشت و درمان باید حفظ آن را در حد واجب شرعی بدانند و سایر مسئولان از قبیل مسئولان و متولیان اماکن مقدس باید بیش از همه قوانین دولت اسلامی را رعایت کنند و آن را فصل‌الخطاب بدانند.

آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره ضرورت تبعیت بیشتر متولیان و صاحب‌منصبان دینی از قوانین حکومت اسلامی به ویژه دستورات و مصوبات در مقابله با ویروس کرونا و با توجه به مخالفت برخی از این افراد با تعطیلی نماز جمعه یا اماکن مذهبی گفت: لزوماً این مخالفت‌های نظری را نباید مخالفت با اصل قانون تعبیر کرد و بیشتر تفاوت برداشت است و مشاهده شد که در عمل آن دستورات دولت رعایت شد.

لزوم حفظ سلامت مردم

وی ادامه داد: به طور کلی در شرایط فعلی که این ویروس شیوع پیدا کرده باید از رفتارها و اعمالی که آن را گسترش می‌دهد جلوگیری کرد و در کنار آن عوامل دارویی و درمانی را نیز به کار برد. دولت نیز در اینجا قوانینی را برای حفظ جان و سلامت شهروندانش مصوب و اجرا می‌کند و این قوانین برای همه لازم‌الاجراست.

آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی بیان کرد: از طرف مقابل برخی از این متولیان اماکن مقدس تصور می‌کنند. اگر جلوی حضور مردم در زیارتگاه‌ها گرفته شود موجب ناراحتی مردم می‌شود. لذا به این دلیل در ابتدا مخالفت نسبی داشتند اما در نهایت فصل‌الخطاب قانون و نهاد متولی اجرای قانون است، زیرا دولت موظف به حفظ جان ملت و سلامتی مردم است و اگر اتفاقی برای مردم بیفتد، دولت باید پاسخگو باشد نه نهاد دیگر. در واقع این وظیفه شرعی و قانونی دولت در ارتباط با سلامت جامعه است.

قانون مقدم بر هر نظر و برداشت شخصی است

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مسئله سلامت در اسلام از سایر مسائل مهم‌تر است، گفت: این اهمیت به حدی است که اگر انسان احتمال بدهد غذایی برای او ضرر دارد خوردن آن حرام است. لذا سلامت خود، خانواده و دیگران در کنار هم اهمیت دارد. عبادت پروردگار نیز مستلزم سلامت انسان است و سلامت پایه‌ای‌ترین حق بشری است و مسئولان در حکومت اسلامی از جمله در حوزه بهداشت و درمان باید حفظ آن را در حد واجب شرعی بدانند.

آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی تصریح کرد: اگر بنا باشد هر کس برداشت خود را اجرایی کند دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و اینگونه که نظم و نظام هم نه فقط در حوزه بهداشت و درمان بلکه در هیچ زمینه دیگری برقرار می‌شود. همیشه قانون مقدم بر هر نظر و برداشت شخصی از سوی هر مقام و مسئولی است و همگان موظف به رعایت آن هستند.

عدم تضاد توجه به معنویت با رعایت اصول بهداشتی

وی یادآور شد: البته در عین حال که رعایت اصول بهداشتی واجب است اما این منافاتی با دعا و توسل به پروردگار ندارد و اتفاقاً به تقویت روحیه معنوی جامعه کمک می‌کند و نه فقط باید به مسائل بهداشتی و درمانی توسل کرد و از مسائل معنوی و الهی غفلت کرد و نه اینکه دستورات بهداشتی و درمانی را کنار گذاشت و فقط به دعا و مناجات روی آورد. این دو با هم هیچ منافاتی ندارند و می‌توانند به موازات هم سلامت جسمی و روحی جامعه را تأمین و تقویت کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: چون این ویروس کل جامعه را متأثر کرده جامعه به لحاظ روحی و معنوی نیز نیازمند قوی شدن است و دعا و مناجات و توسل به خداوند و اهل بیت(ع) بهترین وسیله برای تقویت امید مردم و بعد روحی و روانی جامعه است.

اهمیت مضاعف قانون‌مداری مسئولان

آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی درباره نقش مهم قانون‌مداری تریبون‌داران و مراجع مورد توجه جامعه در تشویق مردم به رعایت قانون به ویژه در این مورد خاص گفت: بعضی مسائل در امور مدیریتی با تذکر و توصیه انجام‌شدنی است اما برخی مسائل دیگر از جمله همین مسئله بالاتر از این است و نیازمند الزام و اجبار حکومت است و برای مردم هم واجب است که این دستورات را رعایت کنند. در واقع این مسئله در حد واجب است و عدم رعایت آن حرام شرعی است و صرفا در حد ادای تکلیف نیست که حکومت و دولت با تذکر و ارشاد و توصیه بخواهند جامعه را مدیریت کنند.

وی اضافه کرد: وقتی هم که بحث باید و اجبار در میان است در درجه اول مسئولان باید بیشتر از دیگران مصوبات دولت اسلامی را برای مقابله با این ویروس رعایت کنند تا مردم به مصداق «الناس علی دین ملوکهم» از آنها تبعیت کنند. این باعث می‌شود که جامعه یکپارچه بتواند از این بحران عبور کنند.

آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی اظهار کرد: در واقع پیروی سایر مسئولان در حوزه‌ها و نهادهای مختلف از مصوبات قانونی دولت فارغ از اینکه واجب شرعی مؤکد است، اراده دولت را در اجرای آن مصوبات و نفوذ آن در میان مردم قوی‌تر می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا