دسته‌بندی نشدهمحیط زیست

۲۵ هزار هکتار از دامنه‌های کوهستانی تهران قربانی جاده‌سازی شدند سلامت نیوز: ۲۵ هزار هکتار از دامنه‌های کوهستانی تهران قربانی جاده‌سازی شدند

سلامت نیوز:وضعیت محیط زیست شهر تهران که از گذشته تاکنون همواره مورد انتقاد گروه‌های محیط زیستی و کارشناسان و متخصصان بوده همچنان پاشنه آشیل مجموعه مدیریت شهری پایتخت به شمار می‌رود به طوری که کمتر کارشناس و گروه شناخته شده‌ای را می‌توان یافت که نمره مثبتی به عملکرد محیط زیستی مدیریت شهری در پایتخت بدهد.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: عباس محمدی، مدیر گروه دیده‌بان کوهستان ایران که دخل و تصرفات و تخریب‌های گسترده در ارتفاعات شمال، شرق و غرب تهران را مهمترین نقطه ضعف مدیریت شهری تهران می‌داند می‌گوید: به نظر من معدل محیط زیستی مدیریت شهر تهران در این سال‌های اخیر به زور به ۱۰ می‌رسد، درست مانند بچه‌ای که برایش خرج سنگینی می‌کنی و بعد با نمره ناپلئونی قبول می‌شود، حالا حکایت شهرداری تهران است. متأسفانه مدیریت شهر تهران در سال های گذشته علیرغم اینکه یک مدیریت بسیار پرهزینه بود اما دستاوردهایش بسیار متوسط و گاهی حتی منفی هم بوده است. این فعال محیط زیست در پاسخ به اینکه چرا هنوز تفکیک زباله از مبدأ به عنوان ابتدایی‌ترین اصل در مدیریت پسماند، در تهران صورت نمی‌گیرد،گفت: درست است که هنوز تفکیک زباله از مبدأ نداریم و این یک ایراد فراگیر است اما با حضور بیش از ۲۰۰۰ کارگر افغان روزانه بخشی از زباله‌ها در کهریزک جداسازی می‌شود. به اعتقاد من مسأله زباله چیزی نیست که فقط به شهرداری ربط داشته باشد متأسفانه مردم هم در این زمینه همکاری نمی‌کنند و من در محل زندگی خودم می‌بینم به رغم اینکه چندین سطل مخصوص جداسازی خریده‌ام اما همسایگان رعایت نمی‌کنند. ولی قبول دارم که در این زمینه کار فرهنگی هم خیلی کم صورت گرفته است و باید فرهنگسازی شود.

او می‌افزاید:در بحث فضای سبز، شاید تعداد پارک‌ها و جمع جبری فضای سبز خیلی بیشتر شده باشد اما نکته این است که از نظر کیفیت، فضای سبز شهری در وضعیت مناسبی نیست. چون بسیاری از باغات تهران در شمیران را در این مدت از دست دادیم به همین دلیل شاید سطوح فضای سبز بیشتر شده باشد اما بیومس (توده زیستی) پارک‌های جدیدی که شهرداری ساخته، ده‌ها برابر کمتر از بیومس باغات و پارک‌های قدیمی است که تخریب کرده است. فراموش نکنید که برای ساخت این پارک‌های جدید کلی هزینه شده و از همه مهمتر اینکه پارک‌های جدید هویت تاریخی هم ندارند در حالی که باغات تهران دارای هویت بودند و باید حفظ می‌شدند.

جاده‌سازی‌ها، کوهستان را از بین برد

مدیر گروه دیده‌بان کوهستان می‌گوید: اما بدترین اقدامی که در سال‌های اخیر در بحث محیط زیست شهری صورت گرفته از بین رفتن دامنه‌های کوهستانی تهران بود که عمدتاً در دوران آقای قالیباف اتفاق افتاد به طوری که حدود چند هزار هکتار از دامنه‌های شمالی و غرب تهران به بهانه احداث فضای سبز با چراغ سبز سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور به عنوان کمربند سبز شهر تهران از بین رفت و کاش این اراضی را سازمان جنگل‌ها در اختیار شهرداری تهران نمی‌گذاشت. چون با این اقدام، حوزه اختیارات شهرداری از محدوده قانونی شهر خارج و حتی تا ارتفاعات ۲۴۰۰ متر هم رفت که نمونه‌اش را در گلابدره می‌توانیم ببینیم و این امر باعث شد تا دامنه فضاهای سبز مصنوعی که شهرداری در تهران دارد ایجاد می‌کند حتی تا اکوسیستم‌های کوهستانی و مرتعی مان هم پیشروی کند بدین ترتیب گونه‌های بومی جای خود را به گونه‌های غیربومی دادند، از سوی دیگر ایجاد همین فضاهای سبز مصنوعی، مستلزم صرف هزینه برای ایجاد تأسیسات نگهداری و انتقال آب و ساخت راه‌ها و جاده‌های فراوان است که نه فقط هزینه‌های شهرداری را افزایش داده بلکه آسیب‌های غیر قابل جبرانی به زیست بوم کوهستانی تهران وارد ساخته است.
محمدی یادآور شد: امروز خط تراز بین ۱۸۰۰ تا ۲۴۰۰ متری کوهستان، جزو شهر تهران به شمار می‌رود و مملو از کاج و سرو و گونه‌هایی شده که خود وصله ناجوری برای اکوسیستم‌های طبیعی محسوب می‌شوند، راهسازی‌های گسترده در کوهستان برای لوله کشی و انتقال آب نیز فرسایش خاک را بالا برده و بسیاری از چشمه‌ها در نتیجه این فعالیت‌های عمرانی خشک شده‌اند و به اعتقاد من بزرگترین ضربه‌ای که در نتیجه مدیریت شهری به تهران وارد شد همین تخریب دامنه‌های کوهستانی البرز در مجاورت تهران بود.

تهویه طبیعی تهران کلاً از بین رفته است

او افزود: وقتی مساحت شهر را این‌گونه زیاد می‌کنیم و اکوسیستم طبیعی را جاده و خاکریز و… می‌کنیم تا نهال‌های کوچک غیر بومی بکاریم طبیعی است که دیگر آن تهویه طبیعی صورت نمی‌گیرد و نرخ تهویه کاهش می‌یابد. تخریب‌ها به همین جا هم ختم نمی‌شود چون وقتی جاده به کوهستان می‌رود و درختکاری می‌شود کنارش تله کابین و رستوران و ساختمان و فضاهای خدماتی دیگری هم ایجاد می‌شود از سوی دیگر خودروها امکان دسترسی‌شان به کوه زیاد می‌شود و تردد بالا می‌رود. به همین دلیل در دامنه‌های جنوبی البرز در سمت تهران از غرب به شرق تهران دیگر تهویه طبیعی وجود ندارد چون این مسیر کلاً از بین رفته است. حالا شهرداری تهران موضوع به این مهمی را کلاً منکر می‌شود و می‌پندارد که تازه خدمت هم کرده در حالی که اینطور نیست، چون حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار هکتار از ارتفاعات شمال تهران را به طول حدوداً ۸۰ کیلومتر از شرق تا منتها الیه غرب تهران به همین شکل تخریب کردند.
محمدی خاطرنشان کرد: متأسفانه دست اندازی به کوه‌های تهران اتفاقاً با همین توسعه فضاهای سبز آغاز شد و بعدها با ورود تدریجی جاده‌ها و رستوران‌ها و… کم کم برج‌ها هم وارد شدند، در همین منطقه ۲۲ ببینید بلند مرتبه سازی‌ها چطور کریدور هوای تهران را مسدود کرده و جلوی تهویه شهر را گرفته‌اند. وقتی در دره سعادت آباد، کن، دارآباد و دربند، برج ساخته می‌شود و گردش هوا از بین می‌رود چطور انتظار داریم شهر نفس بکشد و هوایش با وجود این همه خودرو آلوده هم نباشد؟
این کارشناس خاطرنشان می‌کند: به همین دلیل نمره محیط زیست شهر تهران را به زور ۱۰ می‌دهم چون هزینه‌های سنگینی توسط مدیریت شهری به پایتخت تحمیل شده و بی‌نتیجه هم هست. برای مثال بودجه تهران حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان از سوی شورا تعیین شده در حالی که شهردار حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه می‌کند حتماً از خود می‌پرسید حالا ایشان مابقی هزینه‌ها را از کجا تأمین می‌کند؟ ایشان خارج از بودجه از محل شهر فروشی، درآمدزایی می‌کند با فروش تراکم، با اجازه دادن به ساخت و سازهای گسترده و مال‌ها و مراکز تجاری، آن هم در جاهایی که نباید ساخته شود.
محمدی می‌گوید: اگر درگذشته الهیه فدا شد تا جنوب تهران آباد شود اما در این دوره کل تهران فدا شد. شهرداری از این طرف تراکم فروشی می‌کند و بعد از آن طرف، اتوبان صدر را دوطبقه می‌کند یعنی یک اشتباه را با اشتباه دیگری جبران می‌کند و همه اینها یعنی هزینه! برای همین است شهرری که باید با ۷ هزار میلیارد تومان اداره شود با ۱۰برابر بودجه مصوب مدیریت می‌شود و تأسف آور است که هیچ مرجعی حتی مجلس هم حاضر نیست یک نظارت بر عملکرد شهرداری تهران داشته باشد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا