بیمه

تمدید بیمه سلامت اتباع خارجی در گلستان

همزمان با شروع برنامه‌های هفته سلامت، مدیركل اتباع مهاجران استانداری گلستان از بیمه شدن یك‌ساله اتباع خارجی ساكن در این استان، از سوی بیمه سلامت خبر داد….

 

همزمان با شروع برنامه‌های هفته سلامت، مدیركل اتباع مهاجران استانداری گلستان از بیمه شدن یك‌ساله اتباع خارجی ساكن در این استان، از سوی بیمه سلامت خبر داد.
قرارداد پوشش بیمه سلامت اتباع خارجی با همكاری وزارت كشور وكمیسریای عالی سازمان ملل در مهرماه سال گذشته منعقد شده بود كه بر اساس آن، اتباع واجد شرایط امكان استفاده از آن را داشتند. به گفته «‌مهدی دهرویه» از زمان عقد این قرارداد، اتباعی كه دارای كارت آمایش و به اصلاح مدارك اقامت در استان بودند، هر۶ ماه یك‌بار با پرداخت مبلغی برای صدور دفترچه، زیر پوشش این بیمه قرار می‌گرفتند. وی افزود: براساس آمار موجود، هم اكنون تعداد۱۱ هزار تبعه خارجی این استان از كارت آمایش برخوردارند كه آنان را زیر پوشش خدمات سازمان ملل قرار می‌دهد و امكان استفاده از خدمات را همانند سایر شهروندان دارند.

ارائه خدمات درمان رایگان به اتباع
دهرویه ادامه داد: حالا و در برنامه‌ای جدید، این اتباع می‌توانند به‌صورت یك‌ساله و فقط با پرداخت۱۹۴ هزارتومان در سال از خدمات رایگان بیمارستان‌های استان كه به تازگی نوسازی و مجهز شده‌اند، استفاده كنند.
وی با بیان اینكه در این طرح اتباع به ۳ گروه تقسیم می‌شوند، گفت: افراد عادی، افراد دارای بیماری‌های خاص و اقشار آسیب‌پذیر، این ۳ دسته را تشكیل می‌دهند كه افراد گروه عادی، تعرفه در نظر گرفته شده را پرداخت می‌كنند، اما ۲ گروه دیگر به‌صورت رایگان از خدمات پزشكی بهره‌مند می‌شوند.

استقبال نکردن اتباع از طرح بیمه سلامت
مدیركل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری گلستان با اشاره به اینكه با وجود چنین خدماتی درگذشته و به‌صورت ۶ ماه از این طرح استقبال خوبی نشد، گفت: انتظار می‌رود طرح یك‌ساله بیمه اتباع بتواند مشوق خوبی برای آنان باشد تا رغبت بیشتری برای بیمه‌شدن داشته باشند.
وی افزود: اگرچه پرداخت ۱۹۴ هزار تومان ممكن است یكی از دلایل كم‌رغبتی آنان برای دریافت دفترچه‌ها و رایگان نبودن این طرح برای اتباع عادی باشد، اما چنانچه همگی آنان سعی كنند در طرح پوشش بیمه قرار گیرند، می‌توان با دریافت خدمات بیشتر از سازمان ملل، امكانات رایگان بیشتری در این حوزه به آنان اختصاص داد.
دهرویه افزود: تعداد اتباع خارجی دراستان كه نزدیك به۹۰‌درصد آنان را افغان‌ها تشكیل می‌دهند، به دلیل نداشتن مدارك اقامت هنوز نامشخص است. مدیركل امور اتباع و مهاجران استاندار، این به‌هم ریختگی و نبود آمار كامل از تعداد این اتباع را یكی از مشكلات حوزه جمعیتی استان عنوان كرد و افزود: این موضوع موجب شده تا بنا به دلایلی از جمله نداشتن مدارك لازم و كم‌توانی در پرداخت  شهریه و تمدید مدارك، این اتباع امكان استفاده از برخی خدمات مثل بیمه سلامت را از دست بدهند.

مشکلات اتباع بیگانه در استفاده از خدمات درمانی
اگرچه مدیركل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری گلستان از برنامه‌های جدید در حوزه درمانی اتباع خبر می‌دهد، اما بنا به گفته یكی از فعالان حوزه اجتماعی، بیمه‌شدن اتباع یكی از پرچالش‌ترین خدماتی است كه به آنان ارائه می‌شود. «‌سعید سلمان‌زاده» گفت: هزینه‌های بالای درمان برای افراد عادی اتباع، درآمد محدود و كمبود نهادهای حمایتی از این مهاجران در كشور و استان از جمله خیریه‌ها، موجب شده تا حوزه درمان به یكی از نگرانی‌های زندگی روزمره آنان تبدیل شود.
وی افزود: اتباع دارای كارت سلامت نیز در بسیاری مواقع برای برخی جراحی‌های مهم با مشكلات زیادی در بیمارستان‌های دولتی روبه‌رو هستند.
سلمان زاده ادامه داد: پیوند اعضا و تهیه برخی داروهای وارداتی از دیگر مشكلات حوزه درمان این افراد است، كه بنا به موضوع كم‌درآمدی و كم‌بضاعتی آنان باید نگاه ویژه‌ای به آن شود.
این فعال اجتماعی افزود: برخی از اتباع از جمله زنان ایرانی كه به اجبار با اتباع بدون شناسنامه ازدواج كرده‌اند وآمار بالایی را با زاد و ولدها به خود اختصاص داده‌اند، هم اكنون امكان و اجازه استفاده از خدمات درمانی را ندارند.

شناسایی و هویت‌سنجی اتباع؛ نیاز ضروری استان
سلمان زاده بیان كرد: بنا به تحقیقات انجام شده، سال گذشته و در استفاده از دفترچه‌های بیمه سلامت، اقدام شاخصی در حوزه درمانی این افراد صورت نگرفته بود و رفع این مشكلات كمك بزرگی به استقبال آنان از این طرح خواهد كرد.
وی با اشاره به اینكه مسئولان گلستانی باید برای شناسایی و ثبت اسامی دیگر مهاجران بدون مدارك قانونی دراستان اقدام عاجلی انجام دهند، گفت: سال‌هاست به وضعیت شناسایی و ثبت‌نام بسیاری از این اتباع كه به‌صورت غیرقانونی در گلستان و برخی استان‌های كشور اقامت دارند، كم‌توجهی شده است.
این فعال اجتماعی به اتباع فاقد هویت و بی‌شناسنامه در استان اشاره كرد و گفت: زاد و ولدهای انجام شده و ازدواج‌های ثبت نشده از مشكلاتی است كه همواره به موضوع خدمات‌رسانی به این اتباع دامن می‌زند و می‌توان برای حل این معضل از سمن‌های فعال در این حوزه كمك‌های بسیاری گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا