محیط زیست

ایران دارای رتبه سوم در وقوع مخاطرات طبیعی در جهان

فوت ۲۹۰۰ نفر در بلایای طبیعی طی هر سال درکشور

ایران دارای رتبه سوم در وقوع مخاطرات طبیعی در جهان

ایران دارای رتبه سوم در وقوع مخاطرات طبیعی در جهان

سلامت نیوز:مدیرکل مبارزه و کنترل عوارض بلایای طبیعی وزارت بهداشت، با بیان این که ایران کشوری حادثه خیز است اظهار کرد: به طور متوسط هر سال در ایران ۲۹۰۰ نفر در بلایای طبیعی جان خود را از دست می دهند.

به گزارش سلامت نیوز، خراسان نوشت: علی اردلان که روز گذشته به دنبال حادثه سیل اخیر در مناطق شمال غرب و غرب کشور در نشست خبری وزارت بهداشت حاضر شده بود، افزود: حوادث غیر مترقبه هر سال زندگی یک میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی را تحت تاثیر قرار می دهد. مهم ترین حوادث غیر مترقبه در ایران زلزله، سیل و خشکسالی است که بر اساس میزان شدت و گستردگی آن، تعداد تلفات و آسیب دیدگان این حوادث در سال های مختلف، متفاوت است.

وی ادامه داد: در حادثه اخیر شمال غربی کشور در روز ۲۵ فروردین، شاهد سیل برق آسا بودیم. سازمان هواشناسی هشدارهایی درباره بارندگی شدید داده بود اما سیل برق آسا پیش بینی نشده بود .به همین علت در برخی از شهرهای استان های آذربایجان شرقی و غربی و کردستان شاهد تلفات و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان بودیم.اردلان افزود: برآورد وزارت بهداشت این است که آگاهی مردم برای اقدامات پس از حوادث ۹٫۳ از ۱۰۰ است؛ البته این میزان در سال ۹۴ حدود ۸٫۵ بود که اندکی افزایش یافته است. مدیر کل پیشگیری و کنترل حوادث غیر مترقبه وزارت بهداشت گفت: برای بهبود خدمات وزارت بهداشت در مقابله با حوادث طبیعی به دنبال ایجاد کمیته های مرگ در بلایا در استان ها هستیم.وی خاطر نشان کرد: هر چند که در سیل اخیر برخی از مردم نسبت به هشدارها کم توجهی داشتند ولی باید عنوان کرد در منطقه چنار و عجب‌شیر منزل برخی در حریم رودخانه بود و علاوه بر توجه مردم دستگاه‌های نظارتی نیز باید اقدامات لازم را انجام دهند.درباره این موضوع، محمد رئیس زاده دبیر اجرایی هشتمین کنگره بین المللی سلامت در حوادث و بلایا نیز در نشستی خبری با انتقاد از کشته شدن بیش از ۴۰ نفر در سیل استان های شمال غربی گفت: متاسفانه هنوز مردم و دانش آموزان یاد نگرفته اند در زمان خطر چه کنند. فوت تعدادی از هموطنانمان در پی وقوع سیل بسیار تاسف‌بار است و باید شناخت خطر در بلایا در بین مردم افزایش یابد.

۱۰ کشور اول جهان در حوادث طبیعی
 
در عین حال سازمان هواشناسی انگلیس چندی پیش با انتشار گزارشی، فهرست ۱۰ کشور اول جهان را که بیشترین حوادث طبیعی در آن ها رخ داده است، منتشر کرد. به گزارش سازمان هواشناسی انگلیس، جنگ، شورش و فساد مالی مهم ترین چالش های مبارزه با بلایای طبیعی است که توانایی یک کشور را در زمینه رسیدگی به این حوادث تضعیف می‌کند. این گزارش حاکی است: هند، بنگلادش، اندونزی، فیلیپین، آمریکا، ژاپن، نیجریه، برزیل و پاکستان به ترتیب در ردیف اول تا نهم فهرست کشورهای تحت تأثیر بلایای طبیعی قرار دارند. به نوشته سایت گلوبال ریسک، آمار بانک جهانی نشان می ‌دهد بلایای طبیعی بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲ زیان‌هایی بالغ بر ۱۰ درصد تولید ناخالص جهان در سال ۲۰۱۰ به بار آورد. بیشتر این زیان‌ها در کشورهای دارای اقتصادی نوظهور بود که دوران گسترش سریع دارایی‌های ملی، زیربنا و سرمایه‌گذاری را پشت سر می‌گذاشتند و آماده مدیریت پیامدهای این حوادث نبودند. بر اساس آمار طی چهل سال گذشته ، حدود ۴ میلیون نفر در اثر بلایای طبیعی جان خود را از دست داده اند و بیش از سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر مصدوم، ‌بی خانمان شده اند یا به نقاط دیگر جهان مهاجرت کرده اند. مرگ و میر انسان ها یکی از شاخص های مهم برای سنجش اثرات مخرب بلایای طبیعی بر حیات آدمی است.
۳هزار خسارت جانی در برابر۵۰۰مورد
 
علاوه بر این، خسارات بلایای طبیعی در کشور های متوسط و ضعیف به مراتب بیشتر است ‌به طوری که بر پایه مطالعات انجام شده بیش از ۳ هزار مورد خسارت جانی در هر مورد از بلایا به این کشورها وارد می شود در صورتی که این رقم در کشورهای پیشرفته از ۵۰۰ مورد تجاوز نمی کند. در واقع درکشورهای پیشرفته در پی بلایای طبیعی ۶برابرکمتر نسبت به کشورهای متوسط و ضعیف خسارت جانی رخ می دهد. بر پایه اطلاعات ارائه شده، خسارات اقتصادی سالانه مرتبط با بلایای طبیعی در جهان حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار بر آورد شده و در بعضی سال ها نیز میزان خسارات ناشی از بلایای طبیعی در جهان بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار بوده است.اما ژاپن به عنوان کشوری که در خط مقدم پیشگیری از خطرات ناشی از بلایای طبیعی است، در سندی از برنامه جدیدی برای پیشگیری از خطرات ناشی از بلایای طبیعی رونمایی کرده است که بر اساس آن ۳٫۸ میلیارد یورو ظرف چهار سال برای آموزش ۴۰ هزار نفر و توسعه همکاری های بین المللی در این بخش هزینه می شود. این پروژه اهداف گوناگونی را دنبال می کند از جمله: کاهش ۱۰۰ هزار مرگ ناشی از این حوادث ظرف ده سال و همچنین کاهش زیان های اقتصادی مرتبط با بلایای طبیعی .
ایران دارای رتبه سوم در وقوع مخاطرات طبیعی در جهان
یک کارشناس مخاطرات طبیعی سازمان زمین شناسی نیز درگفت و گو با خراسان گفت: در ایران به طور میانگین سالیانه ۱۱۰۰ میلیارد ریال صرف جبران خسارات ناشی از رویدادهای طبیعی می‌شود. از میان ۴۳ مخاطره طبیعی ۳۲ مورد آن در کشور ما روی داده است. علیرضا رضایی گفت: با توجه به نقشه پراکندگی جمعیت کشورهای جهان، می توان دریافت که در هر کیلومتر مربع از مساحت ایران بین ۴۹-۲۴ نفر ساکن هستند . ضمن آن که ایران دارای رتبه سوم در وقوع مخاطرات طبیعی در جهان است و سالانه ۷ تا ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی صرف جبران خسارات ناشی از وقوع بلایای طبیعی می‌شود .
۱۵ درصد جمعیت ایران در معرض خطر زمین لرزه
 
وی ادامه داد: بنابر آمار جهانی فائو ، در زمینه درصد جمعیتی که بین سال های ۱۹۷۸ تا ۲۰۰۷ تحت تأثیر انواع بلایای طبیعی قرار گرفتند، سهم آسیا و خاورمیانه بیش از دیگر مناطق است . این کارشناس مخاطرات طبیعی خاطرنشان کرد: بر اساس این مقایسه، ۱۵ درصد جمعیت ایران در معرض خطر زمین لرزه قرار دارند؛ این در حالی است که در کشور پرجمعیتی همچون چین کمتر از یک درصد جمعیت در معرض خطر هستند.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا