اخبارسیاست گذاری سلامت

در بیانیه ۵۰دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح شد؛ تکمیل نظام سلامت الکترونیک در برنامه‌های وزیر بهداشت باشد/ فوریت کنترل همه گیری کرونا در کشور

اجرای صحیح قانون تمام وقتی اساتید همراه متناسب سازی درآمدها و مالیات ها در بخش های دولتی و خصوصی از نکات مهم در این خصوص نباید دل به تصمیمات به نفع مردم همزمان با داشتن منافع متعارض بست، لذاست که بهترین اقدام نداشتن یا رفع تعارض منافع وزیر و معاونین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» ۵۰ دفتر بسیج دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور طی بیانیه‌ای ضمن اشاره به ملاک‌های انتخاب مسئولان حوزه سلامت، تاکید کردند: در نظام سلامت اسناد و قوانین بالادستی زیادی وجود دارد که در بسیاری از آنان به بهانه های مختلف مغفول واقع شده اند. از آن جمله سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و اسناد توسعه می باشد. بدیهی است برنامه ها و تمرکز اجرایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید مبتنی بر این اسناد کلان باشد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

انتخاب آیت الله دکتر رئیسی به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران حاوی پیام هایی بود. یکی از مهمترین این پیام ها خواست مردم برای تغییر مسیر مدیریت کشور به سمت آرمان های انقلاب اسلامی است؛ لذا عملکرد این دولت برای همه ی دلسوزان نظام اسلامی مهم و حساس است. از این رو انتخاب کابینه ی دولت سیزدهم با اظهار نظرهای مثبت و منفی زیادی روبروست.

بسیج دانشجویی نیز پس از رصد و بررسی مسائل مختلف، طبق رسالت ذاتی خود با زبانی صریح، به دور از تعارفات معمول سیاسی و یا منفعت اندیشی شخصی و گروهی موضع خود را بیان می نماید.

بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در ادامه ی بیانیه ۱۸/۳/۱۴۰۰ و نامه ۱۸/۴/۱۴۰۰ به محضر رئیس جمهور منتخب در خصوص معیارهای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونین ایشان و برنامه های اولویت دار این وزارت، این بار پس از معرفی وزیر محترم پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در استانه ی رأی اعتماد مجلس به ایشان مجدداً مواضع خود را مطرح می نماید تا مورد توجه و اشاره ی ایشان قرار گیرند.

۱- در حال حاضر که جهان درگیر همه گیری ویروس کووید ۱۹ می باشد، کنترل همه گیری کرونا یکی از برنامه های فوریت دار و اولویت دار کشور است. در این عرصه توجه به ترویج فرهنگی و اقدامات پیشگیرانه، بیماریابی و تشخیص زودهنگام مبتلایان، تأمین واکسن و تسریع واکسیناسیون مؤثر، تعریف راهنماهای بالینی علمی مؤثر و استفاده از همه ی ظرفیت های موجود در کشور بسیار مهم است. قطعاً یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید کنترل این همه گیری در کشور باشد.

۲- یکی از معضلات و شاید سرچشمه بسیاری از مشکلات نظام سلامت تعارض منافع است. این تعارض منافع طیف وسیعی از فعالیت همزمان در بخش دولتی و خصوصی درمانی تا فعالیت همزمان به عناوین مدیریتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سهامداری شرکت های خصوصی را شامل می شود. یکی دیگر از ابعاد تعارض منافع صنف گرایی است. بدان معنا که مدیر با گرایشات و وابستگی به صنفی خاص اعم از گروه های شغلی (به خصوص پزشکان)، انجمن های پزشکی و مجموعه های صنفی مثل نظام پزشکی و نظام پرستاری است.

اجرای صحیح قانون تمام وقتی اساتید همراه متناسب سازی درآمدها و مالیات ها در بخش های دولتی و خصوصی از نکات مهم  در این خصوص نباید دل به تصمیمات به نفع مردم همزمان با داشتن منافع متعارض بست، لذاست که بهترین اقدام نداشتن یا رفع تعارض منافع وزیر و معاونین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

۳- مدیریت و اجرا در نظام سلامت نیازمند دانش و تجربه مدیریتی است و درجه علمی و رشته تحصیلی و شهرت افراد در درمانگری، ملاک خوبی برای انتخاب مدیران نیست. از این رو وزیر و معاونین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید دارای سابقه مدیریتی موفق در سطوح کلان نظام سلامت باشند.

۴- امروز نظام سلامت بیش از پیش نیازمند مدیران مبتکر و خلاق برای تحول اندیشی و توانمندی اجرایی و جهادی برای تحول سازی است. همه این خصوصیات داشتن روحیه جوانی، جوان گرایی و تحول خواهی را از ملاک‌های مهم انتخاب وزیر و معاونین وزیر و معاونین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می نماید.

۵- در نظام سلامت اسناد و قوانین بالادستی زیادی وجود دارد که در بسیاری از آنان به بهانه های مختلف مغفول واقع شده اند. از آن جمله سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و اسناد توسعه می باشد. بدیهی است برنامه ها و تمرکز اجرایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید مبتنی بر این اسناد کلان باشد.

۶-  یکی از بخش های مهم و اساسی برای تحول در نظام سلامت تکمیل نظام سلامت الکترونیک است. به خصوص برخی از اجزای آن همچون پرونده الکترونیک سلامت یا سامانه رهگیری دارویی در کشور که پروژه هایی ناتمام در نظام سلامت می باشند. تکمیل نظام سلامت الکترونیک باید در برنامه های مهم وزیر و معاونین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار داشته باشد.

۷- همگان اذعان دارند که باید بهداشت در اولویت و مقدم بر درمان باشد. حال آنکه در حال حاضر درمان بر همه ی ساختارها و شئون نظام سلامت اولویت دارد چرا که سودآور است. باید ساختار نظام سلامت و تعاملات آن سودِ اجزا را در سلامت مردم تعریف نماید. اصلاح نظام ارجاع و تکمیل پروژه پزشک خانواده که در سال های گذشته آغاز گردیده می‌تواند رویکرد نظام سلامت را از درمان محوری به سلامت محوری تغییر دهد.

۸- ایران بین ۲۵ کشور منطقه رتبه ۲۰م سرانه تعداد پزشک به جمعیت را دارد و این یعنی کمبود پزشک به ازای جمعیت. اما توزیع نامناسب پزشک در کشور و دغدغه دسترسی به پزشک در برخی مناطق وضعیت را بغرنج می کند. این مسأله کم و بیش در خصوص سایر گروه های شغلی نظام سلامت وجود دارد. در این خصوص اصلاح توزیع و افزایش ظرفیت تربیت نیروی انسانی نظام سلامت، پس از تأمین و توسعه زیرساخت‌ها، باید در برنامه های وزیر و معاونین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار داشته باشد. همچنین یکی از مسائل در توزیع نیروی انسانی نظام سلامت، اجرای صحیح طرح تمام وقتی اساتید به همراه اصلاح اختلاف تعرفه ها و اختلاف مالیات های بخش دولتی و خصوصی است که در این مورد نیز باید برنامه ی کارایی وجود داشته باشد.

۹- یکی از بحرانی ترین و حیاتی ترین معضلات کشور بحث کاهش جمعیت است. احتمال بالای بسته شدن پنجره جمعیتی ایران طی ۱۰ سال آینده، قید فوریت را به برنامه ها و اقدامات برای حل این موضوع می افزاید. گرچه افزایش جمعیت امری چند بُعدی و بین بخشی است اما نقش وزیر و معاونین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مرجع پایش جمعیت و متولی برخی زیرمسائل آن همچون سقط جنین، پیشگیری از بارداری، غربالگری جنین، ناباروری و … بسیار مهم و اساسی است.

قطعاً این معضل نیازمند راه حل‌های زمان بندی شده و دقیق است چرا که فرصت آزمون و خطا وجود ندارد.

باید همان گونه که در سالیان گذشته همه دستگاه های کشور برای سیاست کاهش جمعیت همت کردند امروز نیز برای افزایش جمعیت همت مضاعف گردد.

۱۰- یکی از مزیت های تمدنی ایران اسلامی علم طب سنتی ایرانی است. این علم گرچه در فرهنگ مردم باقی مانده است اما به واسطه نفوذ غربگرایان از زمان پهلوی اول تا حدود ۱۵ سال پیش ممنوع بوده و اکنون که در دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال فعالیت است، نیازمند توجه ویژه مسئولین است تا هم به صورت قانونی و علمی مورد بهره برداری عموم قرار بگیرد و هم راه سودجویی های مختلف را بر مدعیان کاذب ببندد.

طبعاً وزیر و معاونین محترم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طبق بند ۱۲ سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری باید در خصوص بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایرانی برنامه و اقدامات مؤثری داشته باشند.

بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کشور امیدوار است دکتر بهرام عین اللهی که از پزشکان و اساتید متعهد و ارزشی کشور می باشند، در صورت گرفتن رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی، بتوانند با انتخاب معاونین لایق، کنترل سریع همه گیری کرونا و ایجاد تحول در نظام سلامت گام های مؤثری در نیل به اهداف نظام اسلامی در عرصه سلامت بردارند.

و در آخر تأکید می گردد بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی پس از استقرار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با مسئولیت هر فردی، پیگیر این مطالبات خواهدبود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا