قصور پزشکی

پزشکان به دلیل اتفاقات اخیر دیگر سراغ عمل‌های سخت نخواهند رفت

مدیر مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان با بیان اینکه باید خطای پزشکان را بین خودمان حل کنیم، گفت: به دلیل اتفاقات اخیر پزشکان دیگر سراغ عمل‌های سخت نخواهند رفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حمیدرضا شتابی عصر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بالغ بر ۵۳ درصد بیماری‌های کشور را  بیماری‌های غیرواگیردار تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: ۳ مورد بیماری از جمله دیابت، سکته‌های قلبی و سکته‌های مغزی در اولویت وزارتخانه قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه از ۲ سال گذشته برنامه ۲۴۷ ( ۲۴ ساعت ۷ روز هفته) برای سکته‌های قلبی را در دستور کار قرار داده‌ایم، افزود: برنامه ۷۲۴ نیز برای سکته‌های مغزی برنامه‌ریزی شده است، در همین راستا در هر دو مورد پزشکان مقیم داریم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه بیمارستان الزهرا(س) برای برنامه ۷۲۴ انتخاب شده است، تصریح کرد: برای برنامه ۲۴۷ نیز بیمارستان چمران، نور و حضرت علی اصغر(ع) و شهید صدوقی را انتخاب کرده‌ایم، سال آینده نیز بیمارستان سینا به این بخش افزوده خواهد شد، برای نوروز ۹۶ و ایام تعطیل بیمارستان چمران برای ۲۴۷ و بیمارستان الزهرا(س) برای ۷۲۴ به صورت شبانه‌روزی خدمت‌رسانی خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در مدیریت درمان سکته‌های قلبی (۲۴۷) بالغ بر هزار و ۳۶ مورد بیمار از آغاز این طرح وارد این بیمارستان‌ها شده‌اند، خاطرنشان کرد: از این تعداد بالغ بر ۸۸۸ مورد از آسیب دائمی به قلب نجات پیدا کردند.

شتابی با اشاره به اینکه ۴۰ مورد در بیمارستان الزهرا(س) نیز از آسیب جدی مغزی مربوط به ۷۲۴ نجات پیدا کردند، بیان کرد: فرصت طلایی برای سکته‌های مغزی کمتر از ۳ ساعت و برای سکته‌های قلبی کمتر از ۶ ساعت است و اگر بیمار در این فرصت به بیمارستان انتقال پیدا کند از آسیب دائمی قلبی و مغزی نجات پیدا خواهد کرد.

۷۷ درصد بیماران سکته‌هایی قلبی آقایان و ۲۳ درصد خانم‌ها هستند

مدیر امور بیمارستانی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این نشست با بیان اینکه مدیریت درمان سکته‌های قلبی(۲۴۷) قبل از اینکه کشوری شود در بیمارستان چمران اصفهان آغاز شده بود، گفت: در همین راستا ۷۷ درصد بیماران سکته‌های قلبی آقایان و ۲۳ درصد نیز خانم‌ها هستند.

امیر حسین شیرانی با اشاره به اینکه شاخص زمانی استاندارد وزارتخانه برای سکته‌های قلبی (۲۴۷) ۹۰ دقیقه است، افزود: در همین راستا شاخص زمانی در ۳ ماهه شروع برنامه ۵۸ دقیقه و اکنون نیز ۴۴ دقیقه است، مرکز درمانی نور و علی اصغر(ع) به عنوان دومین مرکز منتخب استان در شاخص زمانی سکته‌های قلبی ۶۳ دقیقه است.

وی تصریح کرد: به طور متوسط ماهیانه ۸ مورد بیمار برای ۷۲۴ در بیمارستان الزهرا(س) داشته‌ایم، به دلیل اینکه تمام تجهیزات به کار گرفته برای بیماران این بخش یک بار مصرف بوده هزینه‌های آن نیز سنگین است.

به گزارش تسنیم در دومین تور ویژه خبرنگاران تحت عنوان پیوند رسانه و سلامت از بیمارستان الزهرا(س) بازدید به عمل آمد.

پزشکان به دلیل اتفاقات اخیر سراغ عمل‌های سخت نخواهند رفت

مدیر مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان در این بازدید و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طرح تحول سلامت را بیشتر کسانی درک می‌کنند که قبل از آن نیز در آنجا حضور داشته‌اند، خاطرنشان کرد: کسانی که قبل و بعد از طرح تحول سلامت خدماتی را دریافت کرده‌اند عمق این طرح را بهتر درک خواهند کرد.

مجید رضوانی با اشاره به اینکه تخصص بنده نیز جراحی مغز و اعصاب بوده و جزء گران‌ترین بیماری‌ها محسوب می‌شود، بیان کرد: قبل از طرح تحول بیمار در بهترین حالت در بیمارستان دولتی ۱۵ میلیون تومان وسیله می‌خرید بعد عمل را انجام می‌داد پس از تایید بیمه، ۶۰ درصد آن مبلغ را پس از ۴ ماه دریافت می‌کرد اما پس از طرح تحول تنها ۳ تا ۶ درصد این مبلغ را پرداخت می‌کند.

وی گفت: قبل از طرح تحول تخت‌های این بیماستان ۸۰ درصد اشغال بود و اکنون ۹۰ درصد؛ به دلیل اینکه قسمتی از تخت‌های بخش‌های دیگر را نمی‌توانیم به قسمت دیگر اختصاص دهیم اشغال تخت‌ها به ۱۰۰ درصد نخواهد رسید.

 مدیر مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی اشغال تخت‌های بیمارستان الزهرا(س) نسبت به قبل از طرح تحول نظام سلامت افزود: تفاوت اصلی طرح تحول مربوط به نوع بیماران است، قبل از طرح قسمت تدارکات ماهیانه یک میلیارد خرید داشت اما اکنون ۶ میلیارد تومان.

وی تصریح کرد: مردم پس از طرح تحول سلامت خیلی راحت وارد بیمارستان‌های دولتی شده و عمل‌های سنگین و سخت انجام می‌دهند، در همین راستا مراجعات‌مان از استان‌های دیگر ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است، همه آنها نیز بیماران سخت هستند.

رضوانی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۰۰ تخت مصوب و ۸۰۰ تخت فعال داریم، خاطرنشان کرد: در زمان راه‌اندازی مکانی برای استراحت پزشکان در نظر نگرفته‌اند به همین دلیل مجبور شدیم نزدیک به ۲ بخش را در قالب ۸۰ تخت به پاویون اختصاص دهیم، اگر یک پاویون احداث شود یک بیمارستان مجهز ۸۰ تختی خواهیم داشت، ۱۰۰ تخت ویژه نیز داریم که از استاندارد بالاتر است.

مراجعه روزانه ۱۰ هزار نفری به بیمارستان الزهرا(س) و بستری سالیانه ۷۰ هزار نفر

وی با اشاره به مراجعه روزانه ۱۰ هزار نفری به بیمارستان الزهرا(س) اصفهان بیان کرد: سالانه ۷۰ هزار نفر بستری داریم، بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ پرسنل، ۲۲۰ هیئت علمی، ۷۰۰ رزیدنت، ۲ هزار فراگیر و غیره در این بیمارستان خدمت‌رسانی می‌کنند.

مدیر مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان با بیان اینکه از نظر رادیولوژی در این ۳ سال کاملا متحول شده‌ایم و دستگاه‌ها جدید شده‌اند، گفت: سیستم الکترونیک بیمارستان نیز وضعیت خوبی دارد، اگر دستگاه آنژیوگرافی بیمارستان راه‌اندازی شود دیگر هیچ گونه نقصی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به کم بودن فضا برای مراجعه‌کنندگان، کم بودن نیرو و مشکل مالی و عدم پرداختی توسط بیمه‌ها به عنوان ۳ مشل اصلی بیمارستان الزهرا(س) افزود: زمانی که اسفندماه سال ۹۲ بیمارستان را تحویل گرفتیم بالغ بر ۲۴ میلیارد تومان با چرخش مالی ماهیانه ۸ میلیارد تومان عقب بودیم اما اکنون ۱۰ میلیارد تومان با چرخش مالی ماهیانه ۲۰ میلیارد تومان عقب هستیم که رقم زیادی نیست.

رضوانی با بیان اینکه در بیمارستان هیچ گونه وجه اضافی از بیمار گرفته نمی‌شود، تصریح کرد: عمل ۲۰۰ هزار تومانی در این بیمارستان در خیابان دیگر ۱۲ میلیون تومان هزینه برای بیمار خواهد داشت.

خطای پزشکان را باید بین خودمان حل کنیم

وی با گله‌مندی از اتفاقات یک سال اخیر که علیه پزشکان در رسانه‌ها ایجاد شد، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر پزشکان سراغ عمل‌های سخت و سنگین نمی‌روند، عمل سنگین یعنی عارضه؛ باید توبیخ کردن پزشک و خطای وی را بین خودمان حل کنیم نه اینکه در جامعه بلافاصله رسانه‌ای شود، اگر ما حل نکردیم و رسیدگی نشد آن وقت رسانه‌ای شود.

با اتفاقات اخیر علیه پزشکان، دیگر پزشکان سراغ عمل‌های سخت نخواهند رفت

مدیر مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان با اشاره به اینکه این امر یک نوع ظلم در حق خود مردم است، بیان کرد: اگر این جو ایجاد شود دیگر پزشک از کار کردن خواهد ترسید و سراغ عمل‌های سنگین نخواهد رفت، عیب‌های‌مان را به خودمان بگویید نه به مردم اگر برخورد نکردیم به بیرون نشر دهید، عارضه جزء پزشکی است.

وی گفت: این همه هجمه و ترس سبب می‌شود که بیمار‌های مشکل‌دار در شهر سرگردان شوند که این کار نیز در حال شدن است و بیماران مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتر در تهران می‌شوند، هیچ پزشکی در هیچ شرایطی دوست ندارد بیمارش دچار آسیبی شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا