دسته‌بندی نشده

قمی هایی که واکسن نمی زنند بخوانند!

مدیر گروه آموزش سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: مردم از افرادی که واکسینه شده‌اند سؤال کنند چند نفر دچار عارضه شده‌اند تا متوجه ترس‌های نادرست خود بشوند.

مخالفت با واکسن پدیده جدید و عجیبی نیست؛ زیرا از آغاز اولین واکسیناسیون نیز برخی افراد با آن مخالفت می‌کردند و  بدون آنکه دلیلی برای اثبات ادعای خود داشته باشند آن را توطئه و برنامه‌ای محرمانه از سوی دشمنان و افراد صاحب قدرت می‌دانستند و برخی افراد هم با دامن زدن به این شایعات و سو استفاده از اعتقادات مذهبی مردم، منافع خود را تضمین می‌کردند.

با گذشت سالیان سال از آغاز واکسیناسیون عمومی؛ همچنان این نوع مخالفت‌ها وجود دارد و هنوز هم برخی از افراد با شنیدن نظرات بقیه مردم و یا خواندن مطالبی در فضای مجازی از دریافت آن خودداری کند. مطالبی که گاهی توسط افرادی منتشر می‌شود که خودشان نیز از نادرست بودن آن بی‌اطلاع هستند و گاهی نیز با آگاهی از نادرست بودن آن، عامدانه برای پیش برد اهداف خود پخش می‌کنند.

این شایعات در حالی دست‌به‌دست می‌شود که بسیاری از متخصصین راه حل بازگشت به زندگی عادی را واکسیناسیون عمومی می‌دانند.

محمدتقی سلطانی، مدیر گروه آموزش سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت‌وگو با ایسنا بابیان اینکه علت پشیمان شدن و عدم مراجعه افرادی که ثبت‌نام واکسن را انجام می‌دهند؛ اما برای تزریق مراجعه نمی‌کنند را پیگیری نمی‌کنیم، عنوان کرد: تزریق واکسن اختیاری است همچنین افراد می‌توانند بر اساس واکسن‌های موجود نوع واکسن خود را انتخاب کنند.

وی در رابطه با ترس مردم از شایعات پیرامون واکسن بیان کرد: مگر برای بار اول است که در کشور واکسیناسیون انجام می‌دهیم و یا واکسن تولید می‌کنیم؟ خواهش می‌کنم مردم سابقه تولید واکسن در انستیتو پاستور و سایر مؤسسات واکسن‌سازی داخلی را مطالعه کنند.

وی ادامه داد: واکسن فلج اطفال، سرخک، اوریون و… که سال‌ها است در کشور استفاده می‌شود تولید داخل است و با آن‌ها توانسته‌ایم بیماری‌هایی مثل آبله را ریشه‌کن کرده و فلج اطفال را در آستانه ریشه‌کنی قرار دهیم.

وی اظهار کرد: واکسیناسیون در کشور ما سابقه طولانی دارد و به دوران امیرکبیر برمی‌گردد و حتماً افراد داستان آن را مطالعه کردند و می‌دانند که چه تلاش‌هایی برای واکسیناسیون در کشور انجام‌شده است.

واکسن کرونا نتیجه تحقق دعای مردم است

سلطانی افزود: آیا ما آن‌هایی نیستیم که زمانی که کرونا به‌صورت اپیدمی بروز کرد همه نگران و دست به دعا بودیم که هر چه زودتر واکسن کرونا ساخته شود تا بتوانیم بیماری را مهار کنیم؟ الآن آرزو و دعاهایمان با کمک محققین و دانشمندان به نتیجه رسیده و واکسن تولید شده است و همه دنیا نیز استفاده کردند.

وی با تأکید بر اینکه واکسیناسیون مسئله جدیدی در کشور نیست و واکسن کرونا نیز خارق‌العاده نیست، تصریح کرد: واکسن کرونا همان تکنولوژی و علم کشته و یا ضعیف شده ویروس است که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن تحریک شود و آمادگی داشته باشد که اگر با ویروس اصلی مواجه شد بتواند بلافاصله واکنش نشان دهد و آنتی‌بادی را اعزام کند تا ویروس را در بدن از بین ببرد.

وی با اشاره به اینکه درباره واکسن آنفولانزا نیز مردم ابتدا واکنش منفی نشان می‌دادند، بیان کرد: شایعه‌ می‌شود افرادی که واکسن زدند تا دو سال آینده فوت می‌کنند، در کجا این امر تحقیق و ثابت شده است؟ چه کسی از زمان تزریق واکسنش دو سال گذشته و فوت ‌شده که بخواهیم به آن استناد کنیم.

وی ادامه داد: اولین گروهی که واکسینه شدند کارکنان بخش ICU بیمارستان‌ها بودند همچنین همه مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب نیز واکسینه شده‌اند؛ اگر واکسن این عاقبت را داشته باشد باجان شخصیت‌ها بازی می‌کنیم؟

مدیر گروه آموزش سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم بابیان اینکه واکسیناسیون بهترین راه برای پیش‌گیری از بیماری است و آمار نیز نشان می‌دهد افرادی که دو هفته از تزریق دز دوم واکسن‌شان گذشته است از نظر بستری و مرگ‌ومیر ایمن هستند، گفت: در قم ۷۳ هزار دز واکسن تزریق‌شده است و تاکنون به جز عوارض خفیف که نشان‌دهنده فعال شدند سیستم ایمنی بدن بوده عوارضی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه مردم از افرادی که واکسینه شده‌اند سؤال کنند چند نفر دچار عارضه شده‌اند تا متوجه ترس‌های نادرست خود بشوند، ادامه داد: گروهی‌هایی از داخل هستند که با اهداف مختلفی مانند اقتصادی، معاند بودن و به هم ریختن جو روانی و… با شایعه‌پراکنی و در حق سلامت مردم خیانت می‌کنند.

هیچ واکسنی مجوز نهایی ندارد

وی بیان کرد: همه واکسن‌ها مجوز اضطراری گرفته‌اند و هیچ واکسنی اعم از فایزر آمریکایی تا نمونه‌های داخلی مجوز نهایی ندارند و همه واکسن‌ها بعد از گذراندن مراحل بالینی و رضایت‌بخش بودن نتایج به خاطر ضرورت ایمن‌سازی جامعه، توسط سازمان جهانی بهداشت و سازمان‌های مربوطه مجوز اضطراری استفاده دریافت کرده‌اند و مجوز نهایی زمانی صادر می‌شود که جمعیت بالایی در مرحله پایانی واکسینه شوند که سال‌ها زمان می‌برد.

وی بابیان اینکه اگر واکسنی در سه مرحله کار آزمایی نتایج قابل قبولی نداشته باشد استفاده نمی‌شود چون سلامت مردم شوخی‌بردار نیست، گفت: واکسیناسیون متولدین ۱۳۴۰ به قبل در حال انجام است و گروه بعدی نیز بیماران زمینه‌ای هستند که تا ۱۰ روز آینده اعلام می‌شود.

مدیر گروه آموزش سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم توصیه کرد: بعد واکسینه شدن نیز باید دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شود و تا زمانی که پوشش واکسیناسیون به ۷۰ درصد نرسیده است نمی‌توانیم ماسک را رها کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا