عمومی

از رفع بحران دارو تا اجرای طرح تحول نظام سلامت

رفع بحران دارو، طرح تحول نظام سلامت، کاهش هزینه های پرداختی مردم در بخش بستری بیمارستان‌های دولتی، پوشش ۴۰ میلیون نفر از شهرهای کشور در برنامه تحول بهداشت، رایگان شدن زایمان طبیعی و کاهش آمار سزارین، تناسب در قیمت گذاری تجهیزات پزشکی، اصلاح نظام پزشک خانواده و تدوین کتاب تعرفه گذاری خدمات سلامت بخش های از مهم ترین اقدامات دولت یازدهم در حوزه سلامت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،رسول خضری نماینده مجلس شورای اسلامی با تشریح اقدامات وزارت بهداشت در حوزه سلامت اظهارداشت: یکی از مهم ترین اقدامات دولت در حوزه سلامت را می توان برگرداندن آرامش به بازار دارو عنوان کرد به طوری که پیش از آغاز دولت یازدهم، اوضاع بازار دارو نابسامان بود و مردم از وضعیت گرانی دارو معترض بودند.

این نماینده مجلس افزود: همچنین پس از آغاز به کار دولت یازدهم، طرح تحول نظام سلامت مطرح شد و این طرح با تمام فراز و فرودهایی که داشت اجرا شد. یکی از بندهای طرح تحول نظام سلامت، کاهش دادن هزینه های بستری در راستای برقراری عدالت بود که این مساله محقق شده است.

وی ادامه داد: با اجرای طرح تحول سلامت هزینه های پرداختی مردم در بخش بستری بیمارستان های دولتی از ۳۷ درصد به ۷ درصد کاهش پیدا کرد.

خضری در ادامه با اشاره به خدمات حوزه بهداشت در طرح تحول سلامت بیان کرد: از مهم ترین مسایلی که در حوزه بهداشت مورد توجه است، برنامه تحول بهداشت و استقرار پایگاه های بهداشت در مناطق کم برخوردار است که وزارت بهداشت توانست در طول سه سال گذشته پایگاه های سلامت را در مناطق حاشیه نشین شهرها و روستاهای کشور راه اندازی کند، این امر موجب شد تا وضعیت این بخش تا حدودی متناسب شود.

۴۰ میلیون نفر تحت پوشش برنامه تحول بهداشت

وی خاطرنشان کرد: طبق گزارش های وزارت بهداشت بالغ بر ۴۰ میلیون نفر در شهرها و همچنین حاشیه شهرها تحت پوشش برنامه تحولی بهداشت قرار گرفته اند.

این نماینده مجلس ادامه داد: اجرای طرح تحول نظام سلامت با اعتباری حدود ۶۷۰۰ میلیارد تومان از محل صرفه جویی ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و مالیات بر ارزش افزوده با پیشنهاد دولت و تصویب مجلس در وزارت بهداشت اجرا شد. هر چند نقدهایی به این طرح وارد است اما در مجموع می توان اقدام وزارت بهداشت را در این زمینه مثبت ارزیابی کرد.

به گفته وی، رایگان شدن زایمان طبیعی و کاهش سزارین در بیمارستان های دولتی، نوسازی فضای فیزیکی بیمارستان ها، ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان ها، اعزام پزشکان متخصص به مناطق محروم و کمک به ماندگاری آنان و استقرار پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان های دولتی بخشی از اقدامات دولت در حوزه سلامت بوده است.

خضری یادآور شد: قیمت گذاری تجهیزات پزشکی یکی از مهم ترین اقدامات دولت یازدهم بود که برای اولین بار منجر به کاهش نسبی قیمت لوازم پزشکی شد.

این عضو کمیسیون بهداشت همچنین درباره طرح پزشک خانواده در دولت یازدهم تصریح کرد: در بخشی از طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت به موضوع اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع توجه شد که این برنامه در دو استان فارس و مازندران اجرایی شد.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت در بخش هایی از جمله سلامت روان و دندانپزشکی نتوانسته اقدام موثری انجام دهد، گفت: هنوز خدمات دندانپزشکی در کشور گران قیمت است و مردم نمی توانند خدمات خوبی را از این بخش دریافت کنند چرا که این خدمات تحت پوشش بیمه ها نیست. از طرفی وزارت بهداشت نتوانسته در راستای ارتقای سلامت روان اقدام موثری انجام دهد هر چند که سند سلامت روان کشور در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب و افرادی هم تحت پوشش قرار گرفتند اما این خدمات باید افزایش پیدا کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا