اخبار

یک رونمایی دیگر در پرونده الکترونیک سلامت

آیین رونمایی از سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) با حضور وزیر بهداشت در اردکان یزد برگزار شد.

سامانه يكپارچه بهداشت بخشي از پرونده الكترونيك سلامت مبتني بر شناسه (كدملي) است كه براي هر ايراني ايجاد و همه اطلاعات مربوط به سلامت وي، قبل از تولد تا مرگ در آن ثبت مي‌شود و با استفاده از رمز عبور و الزامات لازم و حفظ حريم شخصي، امكان دسترسي به اين اطلاعات توسط فرد، بهورز مربوطه، پزشك معالج و ساير افراد ذيصلاح مطابق با سطح دسترسي تعريف شده توسط معاونت بهداشت وزارت متبوع در سراسر كشور ايجاد خواهد شد. سرپرست دفتر آمار و فناوري اطلاعات وزارت بهداشت گفت كه اين سامانه از چند‌ماه قبل در حدود ۵۰دانشگاه سراسر كشور نصب شده و در حال حاضر هم به‌صورت آزمايشي رونمايي شده است.

تارا افزود: در واقع براساس پيش‌بيني‌ها تا قبل از ارديبهشت‌ماه سال آينده اين سامانه رونمايي رسمي خواهد شد و اطلاعات و داده‌هاي آن به‌طور قطعي بررسي و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به‌گفته وي اين سامانه چند ماهي است كه در مرحله تست و آزمايش قرار دارد تا بررسي شود كه داده‌هاي مورد بررسي تا چه اندازه با پيش‌بيني‌هاي مورد بحث ما همخواني دارد.همچنين با اين شيوه درصدديم نقاط ضعف و نقاط قوت سامانه را در طول اين مدت بررسي كنيم تا در چند‌ماه آينده با قوت تمام بتوانيم براي اين سامانه برنامه‌ريزي كنيم.

سرپرست دفتر آمار و فناوري اطلاعات وزارت بهداشت گفت: اين سرويس در حال حاضر براي فضاهايي كه دسترسي به اينترنت وجود دارد قابل استفاده است اما در فضاها و اماكني كه اينترنت نيست اطلاعات به‌صورت آفلاين انجام مي‌شود سپس به نزديك‌ترين مركز آنلاين انتقال مي‌يابد تا اطلاعات به سامانه اصلي منتقل شود. اما نكته مهم درباره اين سامانه اين است كه هنوز در مرحله كار و پيگيري است و تا زمان رونمايي اصلي بي‌شك كارهاي زيادي مانده است.

وزير بهداشت هم در رونمايي از سيب در يزد گفت كه اين كار بزرگ ان‌شاءالله در سراسر ايران بزرگ انجام خواهد شد. قاضي‌زاده هاشمي‌افزود: اين، يكي از نمونه‌هاي كوچكي است كه دولت مظلوم تدبير و اميد در حوزه بهداشت و درمان انجام داده است و حاكميت عقلانيت و تدبير و از بين رفتن منيت و خودخواهي، باعث مي‌شود خيلي از اقدامات به نتيجه برسد و مردم از نتايجش بهره‌مند شوند.

  • بند الف ماده ۳۵قانون برنامه پنجم توسعه

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي موظف است به‌منظور ارائه خدمات الكترونيكي سلامت نسبت به استقرار سامانه پرونده الكترونيكي سلامت ايرانيان و سامانه‎هاي اطلاعاتي مراكز سلامت در هماهنگي با پايگاه ملي مركز آمار ايران و سازمان ثبت احوال اقدام كند.

  • يزد؛ استان رونمايي!

آبان امسال سيدتقي نوربخش، مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي هم آيين رونمايي از سيستم نسخه الكترونيكي را در استان يزد برگزار كرد اما تا رفع مشكلات اصلي اين سيستم همچنان از دفترچه‌هاي بيمه درماني استفاده مي‌شود.در راستاي اجراي اين طرح علاوه بر اينكه دفترچه بيمه حذف مي‌شود كنترل هزينه‌ها براي سازمان تأمين اجتماعي نيز امكان پذير مي‌شود.طبق گفته مديرعامل تأمين اجتماعي براساس اين سيستم جديد با توجه به اينكه اطلاعات تمام ۴۰ميليون بيمه شده تأمين اجتماعي موجود است، فقط با دادن كد ملي توسط بيمار مي‌توان نسخه الكترونيكي براي آنان تجويز كرد و بيمار نيز مي‌تواند در هر جايي داروهاي مورد نظر خودش را دريافت كند.

  • وزير ارتباطات طبيب دردها

وزارت بهداشت و بيمه‌ها علت عقب ماندن از برنامه‌هاي پرونده الكترونيك سلامت و نسخه الكترونيك را زيرساخت اينترنت مي‌دانند. وزير ارتباطات سال‌هاست كه قرار است شبكه ملي ارتباطات را مطابق الزام قانوني برنامه پنجم در كشور اجرا كند اما اين شبكه ملي هنوز كامل نشده است. نوربخش رئيس تأمين اجتماعي مي‌گويد: «از‌ماه‌ها قبل تلاش كرده‌ايم يك سيستم جايگزين دفترچه تأمين اجتماعي شود اما مشكل جدي در كشور ما اين است كه زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعات اجازه ارائه خدمات درماني به بيماران بدون قطع اينترنت را نمي‌دهد؛ چرا كه در حوزه درمان حتي ۵دقيقه قطعي اينترنت قابل پذيرش نيست.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا