اخبار

کلانتری: باید درباره آلودگی هوا تصمیمات سختی گرفت سلامت نیوز: کلانتری: باید درباره آلودگی هوا تصمیمات سختی گرفت

رییس سازمان محیط زیست گفت: دولت می تواند تمامی ناوگان حمل و نقل عمومی را به دلیل آلاینده کردن هوا متوقف کند، اما باید تصمیمات سختی اتخاذ کنیم و خودروسازان دیگر نتوانند با تکنولوژی ۳۰ سال قبل خودرو بسازند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، عیسی کلانتری روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت درباره وضعیت آلودگی شهر تهران، گفت: تهران آلوده ترین شهر کشور نیست بلکه امروز تبریز، ارومیه، اهواز و همدان آلودگی بیشتر از تهران دارند و علت آن وجود ذرات ریز کمتر از ۲٫۵ میکرون است که حاصل مصرف سوخت و احتراق ناقص است. این تنها عامل آلودگی شهرها محسوب می‌شود، یعنی اکسید های ازت، اکسید های گوگرد و اوزن هیچ کدام عامل آلودگی هوا نیستند.
وی با بیان اینکه به دلیل فناوری موجود در خودروها و موتورها و همچنین وضعیت بسیار بد سوخت گازوئیل، شاهد احتراق ناقص سوخت توسط وسایل نقلیه هستیم، ادامه داد: خودروهای سنگین، کامیون‌های فرسوده، اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌ها که وارد شهرهای بزرگ می شوند از اصلی‌ترین مشکلات وجود آلودگی در هوای تهران است که با احتراق ناقص سوخت موجب ایجاد آلودگی هوا می‌شوند.
کلانتری درباره اقدامات دولت برای کنترل و کاهش آلودگی هوا، اظهار کرد: در جلسه امروز دولت تصمیم گرفته شد که از هفته آینده بررسی‌های لازم را درباره تردد خودروهای آلوده ‌کننده هوا در شهرها انجام بدهیم و برای ورود این خودروها از جمله خودروهای سنگین و خودروهای دولتی محدودیت‌هایی اعمال شود. واقعیت این است که باید تصمیمات سختی اتخاذ شود گرچه که ممکن است برخی نارضایتی‌هایی ایجاد شود و نمی توانیم در کوتاه مدت همه مشکلات را حل کنیم.
وی با تاکید براینکه صنعت خودروسازی باید خود را متحول کند و نمی‌تواند با تکنولوژی ۲۰، ۳۰ سال پیش کار خود را ادامه دهد، ادامه داد: گزارش‌های ارائه شده از سوی دستگاه‌های مختلف در زمینه مبارزه با آلودگی هوا در جلسه امروز هیات دولت نشان میدهد اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا نتوانسته مشکلات موجود را حل کند.
معاون رییس جمهوری با تاکید براینکه صنعت خودروسازی نمی‌تواند یک شبه ساخت موتورها را ارتقا دهد یا فعالیت خود را متوقف کند اما باید تلاش کند که در زمانی مشخص خود را متحول کند، افزود: گزارشاتی که دستگاه های مختلف برای کاهش آلودگی هوا می دهند مشکل را حل نمی کند و باید خودروسازان مشکلات را برطرف کنند.
وی با تاکید بر اینکه دولت می‌تواند کل حمل و نقل را به دلیل ایجاد آلودگی متوقف کند اما این کار امکان‌پذیر نیست، خاطرنشان کرد: دولت امروز با ایجاد محدودیت‌هایی در حمل و نقل و رفت و آمد خودروها تلاش می‌کند تا موضوع آلودگی هوا را کنترل کند ولی مردم از این کار لطمه خواهند دید.
کلانتری خاطر نشان کرد: خودروهای داخلی ما پاسخگوی استاندارد روز نیست و از طرف دیگر خودروهای قدیمی یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا در وارونگی هوا است . افزون بر همه این موارد احتراق ناقص در موتورها است . همه موتورهای موجود در هوای سرد آلاینده است و باید تصمیمات سختی بگیریم و نمی توانیم همه را راضی نگه داریم.
وی همچنی درباره عدم تعطیلی ادارات در تهران نیز گفت: غیر از دو روز آلودگی هوای تهران بالای ۱۵۰ میکرون نبوده و فقط برای افراد مسن و کودکان خطرناک است به همین دلیل ادارت تعطیل نشده است.

سلامت نیوز: کلانتری: باید درباره آلودگی هوا تصمیمات سختی گرفت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا