عمومی

پزشک خانواده تا پایان ۹۶هم اجرایی نمی‌شود

پزشک خانواده تا پایان ۹۶هم اجرایی نمی‌شود

پزشک خانواده تا پایان ۹۶هم اجرایی نمی‌شود

سلامت نیوز:پزشک خانواده که سال‌هاست از بندهای اصلی برنامه‌های توسعه کشور است و ۵۵ سال از اجرای آزمایشی آن در ۲ استان فارس و مازندران می‌گذرد، با وجود فراهم شدن زیرساخت‌ها در سایر استان‌های کشور اجرایی نخواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز،همشهری نوشت:درحالي‌كه علي‌اكبر سياري، معاون بهداشت وزير بهداشت طي روزهاي گذشته تأكيد كرد كه زيربناي اجراي برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع در كشور فراهم شده‌ و قرار است پزشك خانواده روستايي در ۱۰ دانشگاه علوم‌پزشكي اجرايي شود اما ايرج حريرچي در گفت‌وگو با همشهري گفت: پزشك خانواده تا انتهاي سال ۹۶ در ساير شهرهاي كشور پيش‌بيني نمي‌شود چرا كه اجراي اين موضوع بستگي به بودجه دارد و بايد ديد كه چه اندازه بودجه داده مي‌شود و چه اندازه تعهد مديران ارشد وزارتخانه‌اي و غيروزارتخانه‌اي براي اين كار متعهد هستند. وي افزود: پزشك خانواده دراستان تهران و به‌خصوص در كلانشهرهاي كشور به‌دليل محدوديت جا و محدوديت پزشك امكان‌پذير نيست.

سخنگوي وزارت بهداشت افزود: ما از همان ابتدا گفتيم كه برخورد گلخانه‌اي و فانتزي با پزشك خانواده امكان‌پذير نيست. زيرساخت‌هاي لازم براي اين موضوع مهم بايد فراهم شود كه يكي از زيرساخت‌ها در عصر فعلي پرونده الكترونيك سلامت است. پزشك خانواده در شرايط فعلي بدون پرونده الكترونيك اصلا شوخي و غيرعملياتي است.

حريرچي ادامه داد: از سال۸۴ تا امروز چه در پزشك خانواده روستايي و چه پزشك خانواده استان فارس و مازندران قسمت عمده وقت مديران وزارت بهداشت و بيمه‌ها به جروبحث با يكديگر در اين موضوع گذشته است و معمولا موضوعاتي‌كه تصويب شده كمتر پيش آمده كه به تصويب برسد و معمولا به تأخير خورده و به نتيجه نرسيده است؛ مثلا سرانه استان فارس و مازندران براي سال ۹۵ تازه در بهمن ماه تصويب شد. هر كسي يك ديدگاه و نظري دارد و با اينكه ما فكر مي‌كنيم زيرساخت‌ها فراهم است اما تا انتهاي سال تسري آن به ساير استان‌ها امكان‌پذير نخواهد بود. وي افزود: البته با انتقال بيمه سلامت براي روستاييان و بيمه‌شدگان جديد كه يك جمعيت ۳۵ميليوني است، كه كل حق بيمه آنها را دولت مي‌دهد و همه آنها تحت پوشش بيمه سلامت است و شامل بيست و چند ميليون روستا و شهرهاي زير ۲۰هزار نفر هستند و ۹ميليون هم بيمه‌شده‌هاي جديد است كار سخت‌تر خواهد شد اما ما اميدواريم كه در اين زمينه به نتيجه قابل توجهي دست يابيم.

حريرچي همچنين گفت: از اصلي‌ترين زيرساخت‌هاي مورد نياز براي اجرايي شد پزشك خانواده قابليت به اجرا درآوردن پرونده الكترونيك سلامت براي همه ۸۰ميليون نفر جمعيت كشور است كه البته در اين زمينه پيشرفت‌هاي قابل توجهي داشته‌ايم و تا امروز تا‌كنون براي ۶۶ميليون و ۲۴۳هزار نفر پرونده الكترونيك سلامت در كشور تشكيل شده است و همچنين براي ۲۷ميليون و ۲۹۰هزار و ۵۱۳ نفر خدمت ارائه شده است.

دكتر كرم تواني، رئيس پزشك خانواده استان فارس هم در گذشته در گفت‌وگو با همشهري در مورد آموزش پزشك خانواده درباره مشكلات پزشك خانواه گفت: پزشك خانواده مصوب به‌نظر مي‌رسد با وجود اسناد بالادستي مبني بر اجرايي شدن پزشك خانواده در سراسر كشور، هنوز هيچ علاقه‌مندي براي گسترش آن در وزارت بهداشت وجود ندارد. در تمام اين سال‌ها عدم‌گسترش پزشك خانواده عدول از قانون بوده است ولي كسي در اين سال‌ها از نمايندگان پيگير اين نشده‌است كه چرا اين برنامه اجرايي نمي‌شود. گذشت ۵ سال از اجراي آزمايشي آن در ۲ استان كفايت مي‌كند. وي با اعتراض به كاهش بودجه پزشك خانواده هم گفت: متوليان بگويند كه براساس كدام مستندات قانوني بودجه پزشك خانواده كم شده است.

مهم‌ترين مشكلي كه اجراي پزشك خانواده در استان فارس دارد اين است كه به‌نظر مي‌رسد اين برنامه از اولويت‌هاي وزارت بهداشت خارج شده است. اگر قرار است پزشك خانواده را گسترش دهيد الان زمان مناسبي است كه اصلاحيه‌هاي لازم را تدوين كنيد و استان‌هاي ديگر را به برنامه اضافه كنيد. اگر معتقديد پزشك خانواده خوب است و با ديگر كشور‌هاي پيشرفته مقايسه مي‌كنيد چرا بودجه آن را كاهش مي‌دهيد. آخرين دريافتي پزشكان خانواده در استان فارس مرداد‌ماه بوده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا