عمومی

پرداخت از جيب بيماران خط قرمز ماست

افزايش تعرفه‌هاي پزشکي يا به عبارت ديگر هزينه خدماتي که پزشکان دريافت مي‌کنند، آن‌قدر تکراري است که مي‌توان برايش فصلي در ايام سال در نظر گرفت.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: قانون مي‌گويد قبل از پايان هر سال بايد تکليف تعرفه‌هاي سال بعد مشخص شود اما درگيري بر سر اين مسئله بين وزارت بهداشت، بيمه‌ها، مجلس و… زياد است که فصل دعوا بر سر ميزان افزايش تعرفه‌ها در ايران تازه اواخر اسفند شروع مي‌شود و حداقل تا پايان ارديبهشت ادامه پيدا مي‌کند. اين‌بار هم از روزهاي مياني اسفند سال گذشته مناقشات بين نهادهاي مختلف بالا گرفت.
سال گذشته وقتي گردوخاک درگيري‌ها فرونشست، افزايش ۱۰ درصدي تعرفه‌ها تصويب شده بود اما اين ميزان اصلا پزشکان را راضي نکرد و آنها مي‌گفتند بايد حداقل به اندازه پيش‌بيني تورم در کل کشور تعرفه‌هاي پزشکي هم افزايش پيدا کند. امسال هم گفته مي‌شود پيشنهاد وزارت بهداشت براي تعرفه‌هاي سال ۹۶ همين مقدار است اما نظام پزشکي براي بيشترکردن اين مقدار و بيمه‌ها براي کمترکردنش تلاش مي‌کنند. برخي از نمايندگان مجلس هم براين‌باور هستند که افزايش تعرفه‌هاي حوزه درمان با توجه به بدهي بيمه‌ها و ورشکستگي آنها، قابل‌قبول نيست اما وزير بهداشت خيلي از اعتراض‌ها را غوغاسالاري مي‌داند و به ايسنا مي‌گويد: «ما ابتدا با هر نوع تغييري درباره تعرفه‌ها در شوراي‌عالي بيمه مخالف بوديم زيرا يکي از دستاوردهاي طرح تحول نظام سلامت اين بود که تعرفه‌ها به‌طور نسبي به‌سمت واقعي‌شدن نيل پيدا کرد. فراموش نکنيم که انتخابات نظام پزشکي پيش‌روست و بالاخره بعضي‌ها در‌اين‌راستا خبر توليد کرده، روي خبرها سناريو ايجاد مي‌کنند، کمپين راه مي‌اندازند و بعد هم مدعي مي‌شوند که خودشان توانستند مشکل را حل کنند.

حدس من اين است که اين افراد از اين جهت اين کار را مي‌کنند تا بتوانند تابلويي بلند کنند و فردا بتوانند رأي عده‌اي را که سناريوسازي آنها را باور کرده‌اند، در سبد خود داشته باشند. من هم اين شايعات را شنيده‌ام ازجمله اينکه K جراحي براي همه رشته‌ها نصف خواهد شد، تعرفه‌ها به سابق بازمي‌گردد يا کتاب تعرفه‌ها تغيير مي‌کند که همه اين موارد، عاري از حقيقت است.» او درباره پيشنهاد وزارت بهداشت براي ميزان افزايش تعرفه‌ها هم مي‌گويد: «کف پيشنهاد ما براي افزايش تعرفه‌هاي سال ۹۶، ۱۰ درصد است؛ البته اين پيشنهاد در شوراي‌عالي بيمه تأييد نشد اما همچنان معتقديم بايد اين اتفاق بيفتد؛ البته همچنان تأکيد داريم که «پرداختي از جيب بيماران» خط قرمز ماست و لازم است کاهش پرداختي از جيب مردم (سهم ۶ درصدي مردم در شهرها و سه درصدي در روستاها بابت هزينه‌هاي بستري) به‌عنوان يکي از مهم‌ترين دستاوردهاي طرح تحول نظام سلامت، حفظ شود و ما بر آن اصرار داريم. برهمين‌اساس افزايش تعرفه‌ها بايد در قالب افزايش حمايت بيمه‌ها صورت گيرد.» هاشمي ادامه مي‌دهد: «با توجه به رقم فعلي تورم در جامعه، همين ميزان را نيز کف انتظارمان براي رشد تعرفه‌هاي پزشکي سال جاري قرار داديم. بيمه‌ها بايد با سازمان برنامه‌وبودجه صحبت کنند و جواب روشني بياورند. يا بايد براي رشد تعرفه‌ها، اعتبار بيشتري را در بودجه ۹۶ مي‌ديدند يا بتوانند صرفه‌جويي کنند. درمجموع، بحث‌هايي که اکنون وجود دارد، حول‌وحوش تعرفه‌هاي پزشکي در سال ۹۶ است.

اگر بيمه‌ها و سازمان مديريت، پيشنهادي در‌اين‌زمينه دهند، معطوف به اين خواهد بود که بخواهند رشد را از اين عدد صفر که خودشان پيشنهاد کرده‌اند، به کف پيشنهاد وزارت بهداشت برسانند؛ البته سازمان نظام‌پزشکي نيز عدد پيشنهادي ما را قبول ندارد. خود من هم شخصا معتقدم تورم در گروه پزشکي بيش از تورم معمول جامعه است که اين تورم به‌ويژه در بخش خصوصي نظام سلامت بسيار بيشتر از تورم معمول جامعه است.» وزير بهداشت در پاسخ به سؤالي درباره اقدامات انجام‌شده براي جامعه پزشکي در طول دولت يازدهم و علت نارضايتي برخي از آنها باوجود اين اقدامات مي‌گويد: «جامعه پزشکي خود مي‌دانند ما چه کرده‌ايم. يکي از عواملي که در اين دوره ما را بسيار خسته کرد، رفتار برخي از سپيدپوشان بود؛ متأسفانه اين افراد خيلي غوغاسالاري کردند، درحالی‌که جامعه پزشکي، شريف‌تر از کساني است که شما به آنها اشاره مي‌کنيد. ما همکاران شريف و خدومي داريم که دنيا کمتر مشابه آنها را به خود ديده اما درعين‌حال افراد اخلاق‌مداري هم هستند که گاهي سکوتشان براي افراد زياده‌خواه، تماميت‌خواه و خودپسند، فرصت ايجاد کرده است.»

هاشمي تصریح می‌کند: «هستند کساني که به‌دنبال اقدامات انجام‌شده در نظام سلامت، منافعشان به خطر افتاده است. ناراحت نيستم که چنين افرادي پشت سر ما صحبت مي‌کنند و خدمات را زير سؤال مي‌برند. آنچه براي ما مهم است، منافع ملت است؛ البته جامعه پزشکي هم بخشي از همين ملت هستند و مهم آن است که هيچ صنفي نبايد هيچگاه به مسائل به‌صورت بخشي و صنفي بنگرد. همه ما يک خانواده هستيم و ايراني هستيم. منافعمان هم کاملا به يکديگر گره خورده است. اينکه يک صنف هر آنچه مي‌خواهد حکومت برايش فراهم کند، در هيچ جامعه‌اي نه پسنديده است و نه شدني.»
وزير بهداشت در ادامه مي‌گويد: «دولت براي جامعه پزشکي اقدامات خوبي انجام داد و به‌واسطه همين اقدامات بود که در اين سه سال‌ونيم در رسانه‌هاي مخالف دولت به ما اهانت کردند و مدعي شدند هرچه پول بوده، در جيب پزشکان ريخته‌ايم که اين موضوع دروغ و خلاف واقع بود. دليل آن هم حجم زياد ساخت‌وسازها و تجهيزات، خدمات و همچنين کاهش هزينه‌هاي پرداختي از جيب مردم بابت دريافت خدمات سلامت است، درحالی‌که عده‌اي هم عنوان مي‌کنند دولت براي جامعه پزشکي کاري نکرده است. اين افراد نگاهي به تعرفه‌ها و درآمدهايشان بيندازند؛ البته درآمدي که از مسير سالم به‌دست مي‌آورند. آن دسته‌اي که درآمد غيرقانوني داشتند، زيرميزي مي‌گرفتند يا کارهاي متقلبانه انجام مي‌دادند، الان دستشان قطع شده است. اين افراد هرچقدر هم ناراحت باشند، جزء افتخارات ما خواهد بود؛ البته اميدواريم اقدامات انجام‌شده درزمينه کاهش پرداختي از جيب مردم و رضايتمندي گيرندگان و ارائه‌دهندگان خدمات ادامه يابد.»
او با اشاره به اينکه بيمه‌ها در طول دو سال‌ونیم گذشته همواره براي کاهش هزينه‌هايشان اصرار داشتند که دخل‌وتصرفي در کتاب تعرفه‌ها صورت گرفت، مي‌گويد: «درمورد برخي رشته‌ها مثل هوش‌بري از روز اول که کار روي تعرفه‌ها را شروع کرديم، برخي از گروه‌هاي پزشکي و جراحي نقدهايي داشتند و در کنار آن بيمه‌ها هم مخالفت‌هايي داشتند، درمورد شيمي‌درماني هم همين‌طور اما بايد بگويم که هنوز هيچ تصميمي در مورد تعرفه‌هاي ۹۶ گرفته نشده است. اگر هم بخواهند تصميمي بگيرند دولت مقتدرتر از آن است که گوشش بدهکار فضاسازي‌هايي باشد که در برخي مطبوعات، فضاي مجازي و کمپين‌هاي مختلف صورت مي‌گيرد. دولت حتما بررسي‌هاي لازم را انجام مي‌دهد و صلاح کشور، مردم و جامعه پزشکي را در نظر مي‌گيرد. درعين‌حال مسير قانون که همان شوراي‌عالي بيمه، سازمان برنامه‌وبودجه و درنهايت هيأت وزيران بوده، کاملا مشخص است؛ بنابراين اين‌چنين اظهاراتي بيشتر فضاسازي است.»
وزير بهداشت ادامه مي‌دهد: «البته نبايد به اين موضوع بي‌توجه باشيم که در نيمه ماه دوم از سال ۹۶ هستيم اما هنوز تعرفه‌هاي پزشکي مشخص نيست. يکي از سناريوهايي که بيمه‌ها به آن اصرار دارند، سناريوي صفر است. به اين معني که تعرفه‌ها هيچ رشدي نداشته باشند. تا امروز وزارت بهداشت بر موضع خود اصرار و پافشاري کرده و معتقد است موضعش هم کاملا منطقي بوده و جانبدارانه هم نيست زيرا خود وزارت بهداشت، بزرگ‌ترين فروشنده خدمات است و درعين‌حال بايد از منافع پزشکان، پرستاران، آزمايشگاه، راديولوژي و گروه‌هاي مختلف پزشکي دفاع کند.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا